Othello - vrah nebo kat

autor: Martin Špelda
zvětšit obrázekLetní Shakespearovské slavnosti zahájily sezónu novou inscenací Othella v režii Braňa Holička. Klasický text ve výrazném scénickém pojetí nabízí nejen nadčasový příběh žárlivosti a manipulace, ale také naráží na současnou posedlost vizualizací, konstrukcí reality a mocenskou dynamikou vztahů. I s vědomím některých rytmických zaváhání je výsledkem inscenace, která se nebojí klást nepříjemné otázky.
Slavnosti uvádějí Othella teprve podruhé – poprvé se tak stalo v roce 2006 v režii Petra Kracíka. Tehdy alternovali v titulní roli Michal Dlouhý a Martin Zahálka, Desdemonu hrály Lucie Vondráčková a Zuzana Vejvodová, Jaga Oldřich Navrátil. Nové nastudování v režii Braňa Holička (premiéra 25. června 2025) sází na výtvarnou stylizaci, režijní výklad jako „rekonstrukci události“ a současný pohled na moc, gender i emoce. Překlad Martina Hilského zůstává pevnou oporou.
Scéna jako fasáda reality
Scéna Nikoly Tempíra tvoří modře trubkové lešení – připomínající jak rekonstrukci historické budovy, tak výslechovou místnost nebo konstrukci reality samotné. Lešení zpočátku zakrývá potištěná fólie s iluzí průčelí – návštěvník se nedívá na palác, ale na jeho vizualizaci. Podobně si Othello nevšímá pravdy, ale obrazu, který mu Jago podstrčí. Tento „metaobraz“ se propisuje do celé inscenace: diváci sledují, jak postavy nejprve „oznámí“ svůj záměr a poté jej realizují. Vzniká dojem rekonstrukce činu – chladné, distancované, přesto strhující.
Výprava a kostýmy
Kostýmy Anny Forstové stylizují postavy mezi současností a archetypem. Zvláštní pozornost vzbudí blonďaté paruky (např. Jago a Emílie), které vytvářejí vizuální jednotu „viníků“ – jakousi komunitu másla na hlavě. Miklušův Othello nosí robustní kabát a má výrazné tetování po krku – vojenský dril, emoce zaryté pod kůží. Desdemona je něžná, ale pevná – Sandeva ji nehraje jako oběť, ale jako věrnou ženu, která se nezlomí ani pod tlakem.
Herecké výkony: mezi tichou věrností a hlasitým falsetem
Robert Mikluš jako Othello vytváří postavu charismatického, ale zranitelného muže. Jeho hlasový rejstřík sahá od klidného basbarytonu až po drásavý falset – herecky silný moment, v němž hlasová deformace podtrhuje psychické rozrušení. Jan Cina coby Jago těží z kontrastu: světlý kostým, jakoby nevinný vzhled, a přitom kalkul, krutost a svůdná lehkost manipulace. Cina nehraje psychopata, ale experimentátora – zkoumá, co vše lze z vůdcovské duše vyždímat. Sara Sandeva ztvárňuje Desdemonu jako postavu s vnitřní integritou: milující, ale ne naivní. Scéna s šátkem ukazuje křehkost vztahu i rozhodující moment Othellova přerodu.
Emílie (Barbora Bočková) nabízí výrazné protihráčství – zvlášť ve scéně s Desdemonou večer před vraždou. Dvě ženy, každá jinak zkušená a jinak věrná. Emílie působí jako hlas reality, který ale přichází příliš pozdě.
Režijní rytmus a otázky po smyslu
Holičkova inscenace někdy ztrácí rytmus – opakovaná pobíhání po lešení nebo demonstrativní přesuny postav nepůsobí vždy dotaženě. Přesto ale nelze upřít režisérovi odvahu: staví Shakespearův text jako otevřený případ, kdy se neptáme „kdo“, ale „proč“. Othello není jen vrah – je nástroj, zbraň, kat. Přijímá roli, kterou mu podsunul systém. A to je možná nejaktuálnější rovina této inscenace: ukázat, jak snadno lze zmanipulovat i toho, kdo věří, že koná správně.
Othello na Letních Shakespearovských slavnostech nabízí inscenaci, která staví na obraze, rytmu i archetypu. Jeho nejsilnější stránkou je souhra scénografické metafory, silných hereckých výkonů a aktualizace motivů. Přestože inscenace občas ztratí tempo, v celku jde o výpověď, která rezonuje – a klade otázku, zda byl Othello skutečně vrahem, nebo jen katem.
P. S. V některých rekonstrukcích je těžké rozeznat, kdo tahá za provazy – a kdo jen plní rozkaz. Ať už jste generál, ministr, nebo shakespearovská postava…
☆☆☆☆☆
William Shakespeare / Othello
Překlad: Martin Hilský. Dramaturgie: Tomáš Jarkovský, Jan Tošovský. Scéna: Nikola Tempír. Kostýmy: Anna Forstová. Hudba: David Hlaváč. Režie: Braňo Holiček.
Hrají: Robert Mikluš, Jan Cina / Vojtěch Vodochodský, Sara Sandeva, Barbora Bočková, Ivan Lupták, Antonio Šoposki, Jan Hájek, Marta Dancingerová / Beáta Kaňoková / Hana Kusnjerová, Jiří Panzner, Ondřej Bauer, Jiří Kniha, Jakub Albrecht, František Prachař...
📘 www.shakespeare.cz
Časopis 28 - rubriky
Časopis 28 - sekce
HUDBA
Emma Drobná: Emminencia

Zpěvačka Emma Drobná, rodačka z Nového Města nad Váhom, se do povědomí veřejnosti dostala díky vítězství v sou celý článek
OPERA/ TANEC
Roztančený Bach ožije na prknech divadla Florea Theatrum

Světová premiéra inscenace Bach Dansant souborů Musica Florea a Epochal Dances připomene letošní 340. výročí n celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Berlín Alexanderplatz filmová adaptace románu

Berlín Alexanderplatz
Touha být dobrým člověkem umí být provázena zlými skutky. Nejnovější filmová adaptace celý článek