Shakespearův Richard III. za ostnatým drátem a další interkontinentální transgrese
autor: archiv
zvětšit obrázek4. ročník festivalu IberoAmerických kultur TRANSTEATRAL přináší do Prahy opět divadelní kulturu Iberského poloostrova a Latinské Ameriky. S netradičním zpracováním slavné Shakespearovy tragédie se představí soubor Tejido Abierto z Madridu, evangelicko-utopicko-vegetariánský dramamix ze současných latinskoamerických textů z Chile, Mexika, Uruguaje a Venezuely se představí čeští inscenátoři a teeneagerského Becketta pro 21. století nabídne pražský literát španělského původu David Llorente. Festival se tradičně koná v Divadle v Celetné ve dnech 17. a 18. dubna 2012.
Hlavním hostem letošního ročníku festivalu TRANSTEATRAL je madridský soubor Tejido Abierto, který se v Praze představí s originálním zpracováním Shakespearovy tragédie RICHARD III., která se v pojetí Jorgeho Einese odehrává za ostnatým drátem koncentračního tábora. Režisér a autor úpravy se narodil v roce 1949 v Buenos Aires, odkud v roce 1976 odešel do Španělska. Jako teoretik se Eines věnuje především herectví, které učí na Královské akademii dramatických umění v Madridu a ve vlastní škole založené v roce 2001. Jako praktik má Eines za sebou celou řadu režií klasického repertoáru i současné dramatiky; za mnohé jmenujme například Büchnerova Vojcka, za jehož režii byl nominován na prestižní cenu Molière, nebo Himmelweg současného španělského dramatika Juana Mayorgy, za niž získal hned 8 nominací na cenu argentinských kritiků ACE. Eines působí umělecky především ve svém souboru Tejido Abierto a představil se i v dalších divadelních centrech nejen španělsky mluvícího světa (Argentina, Kolumbie), ale i ve Spojených státech či Izraeli. Působil také jako umělecký šéf madridského divadla Ensayo 100 proslulého svým systémem uvádění premiér, jimž musela předcházet alespoň stovka zkoušek.
V inscenaci nazvané stručně RIII se Jorge Eines poprvé za svou dlouholetou režisérskou praxi pustil do zpracování Shakespeara. Původní hru zasazuje do originálního kontextu: vězňové v koncentračním táboře hrají svým věznitelům Shakespeara v naději, že tím uniknou plynové komoře. Eines ve své inscenaci nachází paralely mezi renesanční Anglií a nacistickým terorem 20. století. „V obou epochách se vládne absolutisticky, despoticky, strach a smrt jsou výkonnými orgány vlády. Je to, jako kdybyste někoho museli milovat na základě nějakého dekretu. Naše doba je zaplavená dvěma nedošenci: slávou a mocí,“ říká režisér. Jedná se o záchranu uměním nebo rafinované mučení? Na tuto otázku odpoví inscenace, kterou španělský soubor odehraje v rámci festivalu TRANSTEATRAL 17. dubna v Divadle v Celetné.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze
Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Peter Nagy 65
Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek
OPERA/ TANEC
Leonard Slatkin bude dirigovat Pražské symfoniky
Americká dirigentská legenda Leonard Slatkin bude 24. a 25. dubna řídit Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Festival umění a kreativity ve vzdělávání
Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek