zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Krakatit exploduje ve Švandově divadle

O. Pavelka a Z. Onufráková v inscenaci Krakatit

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Novou sezónu odstartují v pražském Švandově divadle velkým třeskem: uvedou zde vůbec první činoherní adaptaci románu KRAKATIT podle Karla Čapka. Premiéra inscenace v režii Daniela Hrbka je 28. září 2013.

Režisér a zároveň ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek pojal Krakatit jako faustovské drama o poznání, pokušení, ničivých ambicích i spalující milostné horečce. “Snažili jsme se zachovat ,Čapkův Krakatit´ a zároveň volit současnou formu vyprávění - akcentovat současné okolnosti tak, abychom příběh ing. Prokopa nevnímali jako „protiválečné retro“, ale jako živý a napínavý příběh zápasu o spasení člověka, jeho duše“, popisuje režisér inscenace Daniel Hrbek, který Čapkův román zdramatizoval společně s dramaturgyní Martinou Kinskou.

Podle Hrbka uvidí diváci jiný Krakatit, než jak jej znají z černobílého filmu Otakara Vávry:„Krakatit můžeme vnímat jako univerzální příběh člověka, který toho chtěl příliš mnoho – a to je pořád velice aktuální téma. Je to příběh o neukojených ambicích, o potřebě vykonat ,něco velkého´ bez ohledu na následky, bez faktického přijmutí zodpovědnosti za své činy. A je to i věčný příběh člověka a jeho svůdce,“ dodává režisér, podle něhož je Čapkova předloha „třaskavou kombinací špionážní detektivky, červené knihovny a dobrodružného románu, ve kterém lze najít motivy z Odyssea, Fausta, ale i z románu pro služky.“

V hlavní roli inženýra Prokopa, který vynalezl trhavinu dosud nepředstavitelné síly, uvidíme Tomáše Pavelku, tajuplnou Princeznou Wille je Zuzana Onufráková. Dále hrají Filip Čapka (Tomeš), Stanislav Šárský (Plinius, Doktor Tomeš), Jaroslav Šmíd (Cousin), Robert Jašków (D´Hémon), David Punčochář, Marek Pospíchal, Martina Krátká (Anči) a Kristýna Frejová (Dívka v závoji). Pohostinsky se v Krakatitu představí Petr Vaněk (Carson) a Marek Daniel (Oncle Charles).

„Na postavě inženýra Prokopa mě zajímá jeho zápas s egoismem, což je pro mě podstatné téma naší inscenace a zároveň je vnímám i jako svoje osobní téma,“ říká o svém hrdinovi herec Tomáš Pavelka. „Tak jako mnoho lidí, i inženýr Prokop touží po velkých věcech, velkých činech a na své cestě k nim je nepokorný, bezohledný a někdy tak zraňuje sebe i okolí. Je to ale také člověk, který v sobě nechá - navzdory všem uklouznutím - zvítězit to lepší, takže k němu můžeme cítit sympatii i soucit,“ říká Pavelka.

Ženský prvek, někdy vřelou a jindy ledově chladnou Princeznu, ztělesňuje Zuzana Onufráková. „Je to vlastně poprvé co, hraju ženu tak urozenou a se všemi konvencemi, které k jejímu stavu patří,“ říká Zuzana Onufráková. „Líbí se mi její svobodomyslnost, její síla, energie a schopnost jít si za svým, i když nefandím vždycky tomu, jaké zbraně při tom používá. A spojuje nás vášeň pro koně, protože i já mám v sobě lásku provšechno živé,“ dodává herečka.

Inscenační tým zajímavě doplnil hudebník a výtvarník Milan Cais, známý především jako zpěvák a bubeník skupiny TataBojs. „Na Čapkovi mě vždy fascinovala zvukomalebnost jeho stylu, dynamika, rytmus i tah jeho textů – literární a určitý 'muzikální' talent u něj šly zřejmě ruku v ruce,“ říká Milan Cais, jehož scénická hudba ke Krakatitu se snaží vždy uchopit a podpořit danou atmosféru. „S režisérem Danielem Hrbkem jsme se shodli, že z románu na nás vane čistý industriální, technicistní tón, a že bychom oba cítili muziku v součastném duchu. Swing a jazz, které ve 20. letech minulého století rozhýbaly hudební scénu, tak uslyšíme jen jako dekadentní ozvěny,“ říká Milan Cais, který se při skládání hudebního doprovodu rozhodl jít spíše střídmou a minimalistickou cestou.

Za pozornost stojí i stylové kostýmy navržené v duchu starých verneovek. Ty přímo pro Krakatit vytvořil mladý talentovaný výtvarník Jozef Hugo Čačko. Zaujme také scéna Petra Masopusta a Daniela Hrbka, kterou tvoří šikmá kulisa třípatrového činžáku doplněná projekcemi. Také výprava a scéna umožňují hlavnímu hrdinovi, ing. Prokopovi napínavé putování v krajině reality i snových přeludů.

23.9.2013 15:09:51 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat

Milena Steinmasslová

„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek


Slovácké divadlo uvede napínavé drama

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek


Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek


VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek


Trochu buřtový, trochu medový večer

Buřty v medu (Foto: Dan Drahotský)

Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek


VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války

Romana Chvalová a Dagmar Novotná

Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času

Medial Banana

Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 19. týden

Věčný Egypt

Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

další články...