zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Italové v Praze

Z inscenace Paměti císaře Hadriana

autor: archiv divadla   

Další výjimečné hostování zažilo v těchto dnech Stavovské divadlo. Italské Teatro di Roma přivezlo do Prahy Paměti císaře Hadriana v režii Maurizia Scaparriho (poprvé uvedeno v roce 1989 v Hadrianově vile). Toto hostování je jen počátkem spolupráce s římským divadlem, s nímž nás mnohé spojuje. Jednou z jeho hereček je Jitka Frantová, a jeho ředitel Giorgio Albertazzi je režisérem filmu Andělé moci podle hry Pavla Kohouta (roli herečky inspirovanou osudem Vlasty Chramostové v něm hrála právě Jitka Frantová). Albertazzi neopomněl při své návštěvě v Praze při setkání po představení vzdát hold V. Chramostové. Národní divadlo na počátek příštího roku připravuje projekt, v němž si zahrají společně J. Frantová a její učitelka z Konzervatoře V. Chramostová.

Právě Giorgio Albertazzi (1923) byl protagonistou inscenace, kterou měli čeští diváci možnost vidět ve dnech 20. a 21. listopadu 2004 ve Stavovském divadle. Paměti císaře Hadriana, inspirované románem M. Yourcenarové, jsou pozoruhodným textem, v němž starý muž na pokraji smrti vzpomíná na nejdůležitější okamžiky svého života. Albertazzi, ač v civilu drobný, působí na scéně v bílé tóze velkolepě. Gesta, které známe ve zkamenělé kráse antických soch, jako by mu byla přirozeností.
Starý muž přichází ze světla, z horizontu scény jako by z jiného světa, aby se na scéně setkal se stíny svých blízkých a vyprávěl nám svůj životní příběh. V centru pozornosti stojí nejen jeho životní filozofie (Každý má jít svou cestou. Každý má mít svůj cíl. Ten můj je skryt v jediném slově: krása), ale především jeho silný vztah ke krásnému mladíkovi Antinoovi, který v útlém věku tragicky zahynul (v tomto pojetí spáchal sebevraždu). Příběh, sledující kroky Hadriána k moci, jeho vztahy k mužům a ženám, kteří jej obklopovali, směřuje k nejdůležitějšímu vztahu, který poznamenal jeho život navždy. I když Albertazzi jako Hadrián pouze vypráví, dočkáme se skutečně syntetického divadla. Hraje prázdné jeviště, mistrné proměny osvětlení, působivé melodie na živo zpívaných písní a na závěr vize Antinooa (Fabio Correnti), který na scéně působí jako ztělesnění řecké kalokagathie. Tančí s lehkostí, půvabem, v němž nechybí erotický podtext a publikum jej odměňuje spontánním potleskem.
Nezbývá, než poděkovat italským umělcům výkřikem BRAVO!

23.11.2004 00:11:38 Jana Soprová | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

ABBA: úspěch navzdory

ABBA

ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velkolepá válečná freska

Příliš vzdálený most

Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

další články...