zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Performerka Angélica Liddell vystoupí na Nové scéně

Angélica Liddell (Foto: Christophe Raynaud de Lage)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Se svojí nejnovější inscenací, která měla premiéru na loňském festivalu v Avignonu, do Prahy přijíždí jedna z nejvýraznějších osobností současné evropské scény, Angélica Liddell. Na Nové scéně Národního divadla 9. – 10. června 2022 vždy od 20:00 hod uvede inscenaci Liebestod. Excentrická performerka, režisérka a autorka se ve svých inscenacích vždy zabývá autobiografickými tématy, pro která hledá metaforický rámec. Tentokrát spojuje příběh „božského toreadora“ Juana Belmonta a hudbu Richarda Wagnera, aby se vydala po stopách vlastního divadelního jazyka.

„Angélica Liddell nedělá divadlo, Angélica Liddell je divadlo.“
Tvorba Angélicy Liddell je vždy výrazně vizuální a obrazivá, tělesná a zároveň založená na intenzitě mluveného slova. Na jevišti je pokaždé ona se svou nekonečně silnou energií. Angélica hledá a nachází divadelnost všude kolem nás. „Jsou to dějiny divadla a zároveň dějiny mých kořenů,“ říká o inscenaci Liebestod, jejíž název vychází ze závěrečné árie opery Tristan a Isolda Richarda Wagnera z roku 1865 a znamená doslova „usmrcení láskou“. Samotné slovo „Liebestod“ odkazuje k erotice smrti neboli lásce, která vede ke smrti. Je to představa milostného spojení dvou lidí, které dochází naplnění až ve smrti, nebo dokonce až po ní.

Smrt byla i posedlostí toreadora Belmonta, který býčí zápasy vnímal spíš jako spirituální cvičení nesoucí emoce nekonečným prostorem až na věčnost. Neutuchající hledání tragické krásy, snaha o přímé setkání s duchovnem, jsou přítomny jak v toreadorově praxi, tak v jevištní práci Angélicy Liddell. „Hledám okamžik krásy, proměnu, nadšení, světlo a lesk, chci vyjádřit zanícení milujícího člověka,“ uvádí režisérka. Liebestod je obětní rituál, ve kterém jde o víc než jen o dějiny býčích zápasů, „je to dílo zamilované smrtelnice, ale je to zároveň akt obětování“.

„Angélica Liddell patří mezi nejvýznamnější evropské autorky, režisérky a performerky. Její projekty jsou vždy částečně autobiografické – vždy ohledávají nové způsoby divadla. Vždy jsou v něčem extrémní a silné, plné touhy, vášně, emoce a pokusu překročit sama sebe. Angélica se pohybuje na světových jevištích a její účast na Pražských křižovatkách, které uzavírají další ročník, je vyvrcholením našich snah zapsat se na evropskou divadelní mapu. Angélica Liddell je ženská verze Romea Castelucciho – a my věříme, že vás strhne stejně jako nás,“ říká o španělské performerce dramaturgyně Pražských křižovatek Marta Ljubková.

Inscenace trvá 2 hodiny bez přestávky a bude uvedena ve španělštině s českými a anglickými titulky. Po obou představeních proběhne ve foyer Nové scény debata s tvůrci.
Vstupenky zakoupíte na www.narodni-divadlo.cz.

30.5.2022 18:05:22 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Laterna fest 2024

The Umbilical Brothers (The Distraction)

Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nove& ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Naďa - vzpomínkový koncert

Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...