Meeting Brno uctí skladatele Pavla Haase
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekDva úspěšní bratři, jejichž vztah přerušila II. světová válka. Dva géniové, kteří proslavili Brno. Dva lidé, kteří se již nikdy nepotkali. Meeting Brno ve spolupráci s ProArt a No Feet představuje pásmo Po stopách bratří HAASů v den výročí zavraždění Pavla Haase v Osvětimi (17. října 1944). Diváci se mohou těšit na procházku se zastávkou u pamětní desky Pavla Haase a divadelní představení Martina Dvořáka HAAS_dny po slávě.
Festival Meeting Brno přináší v rámci svých celoročních aktivit program, kterým uctí památku Pavla Haase, světoznámého hudebního skladatele, jenž se stal obětí holocaustu. Program začne 17. října v 18:30 na Náměstí Míru procházkou po Masarykově čtvrti. Hlavní zastávkou procházky bude nová pamětní deska Pavla Haase na rohu Havlíčkovy a Rudišovy ulice, kde Pavel Haas bydlel v letech 1935-40. O životě a díle skladatele zde promluví Ondřej Pivoda, muzikolog z Moravského zemského muzea a Jiří Plieštik, autor portrétu na pamětní desce. Procházka bude zakončena v tanečním studiu No Feet na Vaňkově náměstí (bývalá Brněnka), kde ve 20:00 hod proběhne repríza inscenace Martina Dvořáka HAAS_dny po slávě.
Autorem myšlenky večera o bratřích Haasech je Matěj Hollan, který v sousedství Vaňkova náměstí celý život bydlí: „Kde jinde bychom měli toto dílo uvádět než na Vaňkově náměstí, kde začíná děj celé inscenace. Pavel Haas je osobnost, kterou je třeba stále připomínat. Žák mistrovské školy Leoše Janáčka s naprosto osobitým výrazem a velkou budoucností, která mu však nebyla dopřána. Motto, které si zapsal na skicy Dechového kvintetu op.10, je bohužel více než příznačné: „Pták vzlétl ke slunci, letěl, letěl a nedoletěl…“. Můžeme tedy jen oslavovat to, co nám zde zanechal a představovat si, jak dechberoucí skladby by mohl napsat, kdyby opravdu doletěl dál a výš.“
V minulém roce premiérovaná autorská inscenace Martina Dvořáka HAAS_dny po slávě pro herce a tanečníka je založena na dostupných pramenech o herci Hugo Haasovi a jeho bratru Pavlovi, který zahynul v roce 1944 v koncentračním táboře v Osvětimi. Koncept vychází z jejich pomyslného rozhovoru před Hugovou smrtí, který rekapituluje a nahlíží na svůj život. Herec představuje Hugo Haase, tanečník jeho bratra Pavla. Hudební stránka inscenace vychází z komorní tvorby skladatele Pavla Haase a filmové tvorby Huga Haase. Autorem hudby je Jan Hanák Sonority. Mluvící tanečník představuje rovinu mrtvého bratra Pavla plnou fantazie, symboliky a metafyzičnosti či nedoslovnosti, herec pak svět stále žijícího Huga Haase s jeho bolestmi, nejistotou, minulostí a realitou.
„Smysl hned nepochopíš, musíš jen věřit, že co žiješ, smysl dává…“
HAAS_dny po slávě.
Vstupenky na GoOut.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze
Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek
OPERA/ TANEC
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Antologie Krvavý Žižkov
Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek