zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Stand-up Iris Kristekové v režii Miřenky Čechové

Iris

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadelní soubor Tantehorse chystá premiéru dalšího dílu série Invisible, která zpracovává osudy tzv. „neviditelných“ žen – tedy umělkyň, které se v určitý moment potýkaly či potýkají s extrémní životní situací. Iris v režii Miřenky Čechové je autobiografickým hudebním stand-upem herečky a zpěvačky Iris Kristekové, která divákům s místy až drsným humorem vypráví své vzpomínky na dětství a dospívání, které trávila po boku někdy i třinácti lidí na pětasedmdesáti metrech čtverečních. Dále hovoří o své snaze vyvázat se ze sociálního a rodinného dědictví, o léčivé síle umění a hledání vlastního místa ve světě. Premiéra Iris se uskuteční v Paláci Akropolis 4. a 5. září, reprízy jsou naplánované na 19. a 20 září 2023.

„Iris Kristeková je v divadelním prostředí známá jako charizmatická herečka a uhrančivá zpěvačka. Málo už se ví, jak ohromnou cestu musela ujít, aby vzdorovala devastujícímu prostředí, které nenabízelo příliš východisek. Iris ve svém prvním sólovém představení sebrala odvahu a otevřela témata, která jsou považovaná za tabu, marginalizovaná a bolestná. Přístup, jakým se se svým životním příběhem vyrovnala, je pro mě něčím unikátním,“ přibližuje představení Miřenka Čechová a dodává: „Nejvíce si cením faktu, že navzdory transgeneračním traumatům dokázala jít za svým snem a předávat sílu dalším. A to, s jakou grácií a ironií otevřeně mluví o zapovězených tématech, je naprosto jedinečné. Proto se stala jednou z žen našeho projektu Invisible.“

Iris je divadelně hudební stand-up založený na autobiografickém příběhu, který dokázala Iris Kristeková přetavit v černý humor a nemilosrdně si utahovat sama ze sebe i vlastních problémů. Ukazuje její neutuchající sílu hledat východiska, jak se z nelehké situace vyvázat a bojovat za lepší osobní i profesní život. Na jevišti se noří do vzpomínek na své dětství v příbramském bytě, kde se skáče z druhého patra balkonu a zamyká lednice, na první setkání se zářnou i temnou stranou divadla, existenciální problémy, propady i následnou terapii, na kroky, které musela podniknout, aby našla samu sebe. Uhrančivý temperament, emocionální horská dráha, neřízená střela, tak by se dala nazvat jevištní postava Iris. Trapné, směšné a děsivé okamžiky si podávají ruce s originálními písněmi a hudebními skladbami Martina Hůly, stejně tak i s expresivním pohybem, který je téměř na dotek s diváky.

Série Invisible o neviditelných ženách vznikla v roce 2020 z touhy zviditelnit autobiografické příběhy žen, výjimečných umělkyň, které z různých důvodů zmizely z centra pozornosti, anebo se do něj nikdy nedostaly. Ať již díky politickým událostem, věku, nedobrovolnému konci kariéry, či dědičné zátěži tvořily a tvoří tyto umělkyně tak trochu navzdory. Po herečce a zpěvačce Haně Frejkové a primabaleríně Barboře Vašků Kaufmannové teď odkrývá svůj příběh i Iris Kristeková.

Odvahu stát se třetí tváří projektu Invisible získala po shlédnutí příběhu primabaleríny Barbory Vašků Kaufmannové v Invisible II a performance Liebestod režisérky a autorky Angélicy Liddell, která v loňském roce představila svou novinku v Laterně Magice. „Angélica mě ohromila svou syrovostí, hloubkou a jedinečností posilněnou španělským temperamentem a expresivitou. Byl to pro mě katarzní moment, který mě nakopl. Její odvaha ve mně vymazala strach z toho, čemu budu muset čelit, když budu vyprávět svůj příběh. Okamžitě jsem volala Miřence, že jsem se rozhodla do toho jít, bez ohledu na to, jaké pozitivní či negativní reakce to přinese,“ popisuje své rozhodnutí Iris Kristeková.

Iris Kristeková se narodila jako poslední z 6 dětí v Příbrami. Vystudovala Pražskou konzervatoř. Během spolupráce s Viktorkou Čermákovou v prostoru NOD dostala nabídku do angažmá v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, kde prožila intenzivních 6 let. Během angažmá začala spolupracovat se Spitfire Company, kde se poprvé setkala s novou vášní – pohybovým divadlem. Poté, co vykročila na volnou nohu, seznámila se s novými lidmi, různými prostory, soubory i projekty. Za všechny jmenujme například režiséra a dnes už blízkého přítele Jakuba Šmída a jeho projekt Ode dna na Lodi Formanů, Jakuba Špalka v divadle v Celetné, kde působí dodnes a které je její domovskou scénou, Radima Vizváryho na Nové scéně, Teatro Novogo Fronta, Divadlo Letí, 3D Company, NOD, Švandovo divadlo, divadlo Alta, Meet Factory, Palác Akropolis, Divadlo Bolka Polívky... a především už dnes pětiletou uměleckou srdcovku jménem Didi.art pod taktovkou Diany Šoltýsové. Kromě pohybového divadla a činohry miluje také zpěv. S pianistou a skladatelem Davidem Hlaváčem vytvořili duo v kapele Iris nejde s Davem (crossover převzatých popových hitů přes šanson až k autorským písním) a její čerstvou novinkou je kapela Čóro muzikoj, kde hrají romské a španělské songy.
Vstupenky jsou v prodeji online na webu Paláce Akropolis.

28.8.2023 14:08:25 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Trochu buřtový, trochu medový večer

Buřty v medu (Foto: Dan Drahotský)

Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek


VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války

Romana Chvalová a Dagmar Novotná

Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek


VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek


Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat

Milena Steinmasslová

„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek


Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Bastard: křížení lásky a zla

Esther Mertová a Dušan Vitázek (Bastard)

Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Křesťanský magazín

Křesťanský magazín

Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek

další články...