zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Irena Vacková: Konce jsou různé podobně jako zkoušení nebo i inscenace.

Herečka Irena Vacková

autor: archiv divadla   

Herečka Slováckého divadla Irena Vacková se v současné době připravuje na premiéru hry Václava Havla Vyrozumění. A můžeme ji vidět například v Divé Báře, Králi Richardovi III. a dalších inscenacích. Na Irenu Vackovou můžeme prozradit, že je také váženou manželkou spoluzakladatele Divadla Parodyje Davida Vackeho.
Irena Vacková nám také prozradila, že už má pěkně bohatou divadelní pomlázku. „Dostáváme k premiéře od divadla stužky s názvem inscenace a datem premiéry – a ty jsou má jediná divadelní kronika. To je můj jediný seznam mých rolí.“

  • Jaké to je být manželkou člena vedení Divadla Parodyje?
    Je to náročné. Různá sezení, jednání a dotace.
  • Nikdy jste ale nebyla obsazena v žádné hře Divadla Parodyje?
    Do souboru Divadla Parodyje je ženám vstup zapovězený. U nás doma se kvůli tomu událo několik hádek, že to tak nejde, když jsem herečka - i přes to jsem neprorazila.
  • Jak to vlastně s tou Parodyjí je? Můžete to přiblížit?
    Divadlo Parodyje uvádí popremiérové urverze nasazených inscenací. Hraje se většinou jen jednou a to pro premiérové hosty. Skutečně se jedná o pravou a někdy drsnou parodii. V podstatě repertoár a samotné texty jsou závislé na situaci ve Slováckém divadle. Většinou slouží jako katalyzátor pro různé nevyřešené interní záležitosti, které pouze kolotají v kuloárech. Tato katarze je určitě prospěšná, protože jinak by bylo v divadle nesnesitelné dusno.
  • V Divadle Parodyje vám pšenka nekvete a nepokvete. Ve Slováckém divadle je tomu naopak. V Richardu III. hrajete Královnu Alžbětu.
    Práce s Igorem Stránským je výtečná (Igor Stránský je rozhovoru přítomen - pozn.red.). Nejvíce si užívám závěrečnou scénu Alžběty s Richardem. S Tomášem Šulajem partneřím na jevišti vždy ráda.
  • Ve Svačince generálů jste si louskla mužskou roli.
    To byla zajímavá sezóna, protože vedle Svačinky jsem hrála ještě mužskou roli – policajta, v Žebrácké opeře. V naší místní anketě Slovácký Oskar mě měli zařadit do mužské kategorie - bylo by to spravedlivé... (smích)
  • A zajímavá byla jistě i Sojka v Bystroušce - jaké to je ztvárňovat takovéto zvíře oproti charakterním ženským rolím jako Eva v Gazdině robě?
    Pod vedením režiséra Pitínského v tom není zas takový rozdíl. Zajímalo by mě, jaké by to bylo, kdyby danou inscenaci dělal jiný režisér. Od Pitínského je všechno obrovský zážitek, včetně ztvárnění Sojky.
  • Co pro vás znamená konec jakékoli inscenace?
    Konce jsou různé, podobně jako zkoušení nebo i inscenace. Práce s režisérem, která různě poznamenává. Záleží jaký vztah si ke hře vytvoříte v průběhu zkoušení. Při některých derniérách je mi do pláče. A naopak. Někdy si říkám, už jsme si užili dost - nashledanou.
  • Jaká role vám vyhovuje – přijít na scénu a vzápětí být např. zabitá nebo táhnout celou hru a z jeviště neslézt?
    Pokud jsem zabita v prvním obraze, tak v zákulisí přečtu hodně knih nebo upletu hodně ponožek, když čekám na děkovačku. (Smích.)
  • A když máte role – klády?
    To u mě začíná soustředění už od rána. V hlavě si říkám – večer mě čeká náročná role. Závidím kolegům, kteří se v šálách dokáží bavit třeba o fotbale, vylezou a je z nich v mžiku daná postava. Já už potřebuji být sama a pomalu si danou roli vměstnat.
  • Jak jde dohromady premiéra v divadle, předvelikonoční příprava a rodina?
    Musí to jít. Řeším to systémem papírků. Bez nich už nejdu ani do konzumu.
  • Vaší dcerce bude pomalu šest let. Co vy a pohádky?
    Jako divákovi mi nevadí, jako herečce se mi zatím vyhýbají. Princeznou už určitě nebudu, už jsem jiná váhová kategorie. Spíš bych to viděla na jedubábu.
  • Musíme prozradit, že malá již na jevišti byla...
    Kdy? Aha, vy myslíte v bříšku. To ano. Báli jsme se, že bude nervík. V inscenaci Gazdina roba se mnou partner na jevišti pěkně smýkal po zemi.
  • Chystá se už dcerka na jeviště?
    Byla bych ráda, kdyby se jí i nadále víc líbilo hlediště. Je tam hrozně ráda. Všechny pohádky absolvuje s nadšením. Prostě se narodila do divadelní rodiny. Na druhou stranu ji od toho ani nechci odtrhnout a nějak zpřetrhat. Nechám tomu volný průběh.

    Irena Vacková (nar.1970 Vsetín) Vystudovala JAMU 1990 - 1994 (činoherní herectví), absolventská role: Lenka (M. T. Růžička / Čtyři sestry), ve Slováckém divadle Uherské Hradiště je od roku 1994. Oblíbené role :Annie (T. Stoppard / To pravé), Kateřina (F. M. Dostojevskij / Bratři Karamazovi), Adriana (W. Allen / Sex noci svatojánské), Eva (G. Preissová / Gazdina roba) - ocenění za roli: Největší z pierotů 2000, Slovácký Oskar 2000, Cena Thálie Českého divadla - Foibos 2000/2001, Smeraldina (C. Goldoni / Sluha dvou pánů); Minnie (M. Stewart, J. Herman / Hello, Dolly!), Hildegarda (A. Helmichová / Hildegarda), Norina (E. Labiche / Vražda na Uhelném trhu), Chava (G. Gorin / Šumař na svatbě), Káča (L. Feldek / Pápěrnice), Marie (W. Shakespeare / Komedie Masopustu), Káča (B. Lane, E. Y. Harburg, F. Saidy / Divotvorný hrnec), Marcelina (P. Beaumarchais, Rossini, Sterbini / Lazebník sevillský), Královna Alžběta, žena krále Edwarda IV. (W.Shakespeare/Richard III.). Umělecké působení mimo Slovácké divadlo: Divadlo Bolka Polívky a Činoherní klub Svatava (L. Smoček / Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho), Slezské divadlo Opava: Káča (B. Lane, E. Y. Harburg, F. Saidy / Divotvorný hrnec).

    12.3.2007 23:03:25 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Časopis 17 - sekce

    HUDBA

    Sum 41 - Heaven: X: Hell

    Přebal alba

    Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Antologie Krvavý Žižkov

    Přebal knihy

    Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek

    další články...