zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Muzikál Noc na Karlštejně tentokrát na Kuňce

Petr Dohnal, Martina Sikorová a Petr Štěpánek

autor: Jiří Sejkora   

zvětšit obrázek

Východočeské divadlo Pardubice uvádí v odložené premiéře muzikálovou hříčku Noc na Karlštejně. Díky opatřením proti šíření kovidu se uvedení této inscenace přesunulo na 26. června 2021 do prostředí areálu hradu na Kunětické hoře. Počasí přálo, teploty oproti uvedení inscenace Tři veteráni byly snesitelné, nezbývá než se ponořit do jednoduché zápletky, která vznikla podle legendy. Hrad Karlštejn byl z nařízení Otce vlasti Karla IV. určený jen k ochraně korunovačních klenotů a dále pak k rozjímání v modlitbě. Ženám byl vstup zakázán. V případě Pardubického divadla se daný příběh vrátil na repertoár po dvaceti letech, tehdy v roli Karla IV. účinkoval Radek Brzobohatý (r. František Laurin, 2001).

Jak to vlastně s těmi ženami na hradě dopadlo? Není Čechů, kteří by příběh neznali díky filmové verzi Zdeňka Podskalského s hudbou Karla Svobody, texty písní Ladislava Štaidla a scénářem Zdeňka Podskalského a Eduarda Krečmara. Písně Do věží, Řekl lásko má já stůňu, Jede král nebo Hoja hoj se staly nejen šlágry, ale dnes stále mladými evergreeny. O to víc je třeba odvahy odolat interpretačním dogmatům a počítat se srovnáním.
Režisér inscenace v Pardubicích Petr Novotný má s danou látkou a tématem již své zkušenosti (Hudební divadlo Karlín, 2004). Výborně pracuje s dějem, kdy se např. v popředí odehrává hostina a v zadní části scény probíhá dialog. Tomuto pojetí výborně pomáhá práce se světlem v jednotlivých částech inscenace.
Scénograf Ivo Žídek pracuje se scénou určenou pro jeviště divadla. Hrad na Kuňce je pouze němou kulisu. Plenérové jeviště nabízí průčelí několika stylizovaných staveb na hradě Karlštejn, všechny mají sjednocující prvek - římsu, liší se tvarem dveří počínaje ranou až pozdní gotikou ve dvou úrovních. Vrchní patro je přístupné dřevěnou lávkou na ochozu. Pro herce určitě oříšek, kterými dveřmi a kdy vlastně nastupují.
Kostýmní výtvarník Roman Šolc si detailně vyhrál se všemi postavami, ať už jsou to kejklíři, zbrojnoši, panoši, ale je nutné vyzdvihnout bohaté kreace královského oděvu, arcibiskupa ad. Příjemně jednoduché jsou kostýmy mnichů, žlutočerná kombinace Peška a převlečených dam (Aleny a Elišky). Nádherné jsou pak kreace královny Elišky a Fraucimoru.
Zvuková stránka ozvučení celého areálu je na velmi vysoké úrovni, nahrávka orchestru Divadla J.K. Tyla pod vedením dirigenta Pavla Kantoříka je velmi čistá, rytmicky a dynamicky přesná. Spojení portů jednotlivých sólistů a company s nahrávkou má vysokou úroveň mixu, zejména v úvodních sekvencích korunovace královny Elišky, rovněž pak v plenérových scénách (výstup Ofky (Dagmar Novotná) a správce Hradu Karlík (Radek Žák).

Herecké a pěvecké výkony jsou v případě company, ať už je to scéna fraucimoru, kejklířů, zbrojnošů při plnění hradních prací (vaření, úklid, broušení), zbrojnoši ve scéně Hoja hoj ad. skupinové výstupy navýsost výborně odvedené. Souhra v choreografii, kaskadérské výstupy, bojové scény a podobně. Říká se, že herec slouží divadlu, ano, kdy po odehrání počtu velkých rolí, přijdou role v company a dotyční hrají naplno, jako kdyby odehráli postavu s velkým dějovým obloukem: Ladislav Špiner, Josef Pejchal, Alexander Postler a k nim patří Jan Musil. Divák ocení, když herecký soubor spolu dýchá.
V roli Trubadúra vystoupil Ondřej Izdný, pardubický rodák, který ve Východočeském divadle začínal, stál pevně v pěvecké i herecké poloze. Čistota a dynamika pěvecké interpretace byla velmi kultivovaná.
Ocenit musíme herecké duety, zejména Aleny (Eliška Lásková) a Peška Hlavně (Josef Láska). Eliška Hlásková podávala nejsilnější pěvecké výkony, jejich společné hašteření bylo velmi milé a rozpustilé. Josef Láska zaujal v kreacích lazara. Podobně si stála dvojice nevítaných hostů Štěpána, vévoda bavorský (Petr Borovec), a Petr, král cyperský a jerusalémský (Tomáš Lněnička) - hraná diplomacie, přetvářka, ale i chtíč po ženě, všechny tyto polohy je nutné ocenit.
Arnošt z Pardubic (Petr Dohnal) naplnil postavu dostatečnou rozvahou a moudrostí, která byla přiměřená vůči panovníkovi. Karel IV. v podání hostujícího Petra Štěpánka. Ten obstál v dané zápletce a hloubce panovnické osobnosti. Ofka, hofmistryně (Dagmar Novotná) zvládla skvěle výstup v platnéřské zbroji. Eliška, manželka Karla IV. (Martina Sikorová) zvládá svou legendární sílu, a song Lásko má já stůňu vybavila zejména ve třetí sloce zajímavou širokou interpretací, která ústí do jasné gradace.
Muzikál Noc na Karlštejně ve Východočeském divadle Pardubice patří k inscenacím, kdy se divák opět pobaví a odpoutá od všedního dne. I když hrad na Kuňce se určitě v Karlštejn přeměnit nedá.

www.vcd.cz

5.7.2021 19:07:47 Josef Meszáros | rubrika - Muzikály

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t celý článek

další články...