zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bona Fide Tango

Bona Fide Tango

autor: archiv   

zvětšit obrázek

„Tango vzniklo koncem 19. století…“, píše Hana Kloubová v poučeném a obsažném textu bookletu k tomuto kompaktnímu disku. „…appeared in Europe and in the United States about 1910…“, tvrdí na str. 539 Collinsova Encyclopedia of Music, vydaná v Londýně v roce 1959. V internetové Wikipedii čteme, že tango „pochází z konce 19. století…“. Malá encyklopedie hudby Jaroslava Smolky (1983) uvádí na s. 650, že tango „…v Evropě se ujalo 1910“. I Encyklopedický atlas hudby Ulricha Michelse (Praha 2000) zařazuje na s. 155 tango zcela jednoznačně do 20. století. Leč – ruku na srdce: důležitější než přesné vročení vzniku tanga je určitě zjištění, že tango, které se podle argentinského spisovatele Louise Borgese „zrodilo v bordelu“ a podle Astora Piazzolly je „…spíš pro uši než pro nohy…“ je podle charakteristiky Petra Dorůžky „…stejným stylovým křížencem, jako jazz či ragtime – a podobně jako černošské blues má své kořeny v subkultuře nejnižších společenských vrstev…“, a podle Kloubové je pro své vyznavače „…životní styl, filosofie, stav mysli…“.

Tak zřejmě chápou tango jako prostředek umělecké výpovědi i interpreti tohoto CD. Pět muzikantů na něm prokazuje, že jejich pojetí skladeb Astora Piazzolly, Juliana Plazzy, Horatia Cuccary a Pedra Laurenze je na hony vzdáleno někdejší drsné verzi tanga z hospod a nočních podniků v Buenos Aires a že mírou stylizace nejen v kompoziční technice, ale také v interpretaci překračuje někdejší konvenci. Předpokladem takového pojetí a jeho účinné realizace je ovšem dokonalá nástrojová technika, cit pro přesný rytmus, pochopení pro barevnou specifičnost instrumentace a smysl pro zvláštní stavbu formy, jež se vesměs liší od schématu běžné populární hudby. Připočtěme k tomu, že všech pět hráčů podává výkon virtuózní ne tolik ve smyslu zvládnutí brilantních technických pasáží, jako daleko spíše ve smyslu velmi kultivovaného tónového projevu a zároveň ušlechtilého výrazu. Houslista Jakub Janský, který je rovněž autorem zdařilých úprav, skvěle balancuje na samém pomezí citového projevu a nevěrohodného sentimentu, akordeonista Ladislav Horák podává své party s málokdy slýchanou jemností, ale ani ostatní tři instrumentalisté (kytarista Jaroslav Novák, flétnista Peter Grau a kontrabasista Peter Dvorský) nezůstávají svým partům a celkovému výrazu nic dlužni. Pro leckterého posluchače je možná překvapivé, kolik pestrých, navzájem odlišných a kontrastních nálad se vejde do jedenácti miniatur (v tom ohledu je zejména Piazzollova pětidílná (Escualo, Introduccio al Ángel, Muerte del Ángel, Milonga del Ángel a Resurrección) suita v úvodu dokladem kompozičního mistrovství autorova, když např. jeho zpracování závěrečného dílu se zcela obejde bez patetických jubilací a kreslí povznesenou náladu vzkříšení andělova s obdivuhodnou prostotou výrazových prostředků. Máme před sebou padesát minut hudby, která obsahuje spoustu líbezné lyriky, dramatického vzrušení a napětí i pestře barvitých nálad. Netřeba jistě zdůrazňovat, že za to vděčíme jak autorům, kteří pozvedli původní formu z pozlátka přidušené záře barových světel ke stylizovaným vrcholům, tak interpretům, kteří přistoupili ke svému úkolu s takovou mírou vkusu a hráčské suverenity.

STUDIO MATOUŠ MK 9005 – 2331
Bona Fide Tango – Misterio del Ángel; Astor Piazzolla: Escualo – Introducción al Ángel – Muerte del Ángel – Ressurección del Ángel, Julián Plaza: Danzarin, Horatio Cuccaro: Silueta porteňa, Pedro Laurenz: Milonga de mis amores, Astor Piazzolla: Libertango – Oblivion – Otoňo porteňo; Aranžmá Jakub Janský; Petr Grau – flétna, Jakub Janský – housle, Jaroslav Novák – kytara, Ladislav Horák – akordeon, Petr Dvorský – kontrabas.
Nahráno v březnu 2009 v kostele sv. Vavřince v Praze, hudební režie Jiří Doubek, zvuková režie Karel Soukeník.
Celkový čas 50:05
Zdroj Hudební rozhledy 08/ 2009 - Petar Zapletal

24.8.2009 22:08:55 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...