Gioachino Rossini: Popelka
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekPříběh o Popelce, která navzdory zlým sestrám najde štěstí po boku prince, patří k nejznámějším a nejoblíbenějším pohádkám. Není tedy divu, že inspirovala mladého Rossiniho, který po úspěchu Lazebníka sevillského hledal další námět. Ačkoliv byli z libreta odstraněny nadpřirozené motivy, skladatel vytvořil dílo plné vtipu, brilantních ansámblů a virtuosních árií pro malé i velké diváky. Od 21. května 2010 ji uvádí v Mahenově divadle soubor opery Národního divadla v Brně.
„Každý touží po štěstí. Často toužíme příliš – aniž si uvědomujeme, že „to“ štěstí nás již mohlo potkat. Protože štěstí má nejrůznější podoby: a nejjednodušší je vždy nejkrásnější … Podoby, které lze velmi lehce přehlédnout – pokud se skutečně nepozastavíme a nepocítíme jejich podstatu. A tady začíná opravdová pohádka!,“ říká režisér Rocc.
Pohádky nás provází životem od nejútlejšího dětství a není proto divu, že se mnohokrát staly inspirací k výjimečným uměleckým dílům. Mezi takové rozhodně patří i opera Gioachina Rossiniho Popelka.
Jako většina Rossiniho oper i Popelka vznikla ve velmi krátkém čase, neboť když v prosince 1816 odjížděl skladatel z Neapole do Říma, kde mělo být nové dílo koncem ledna příštího roku uvedeno, měl v kapse jen podepsanou smlouvu a ani jedinou notu vymyšlenou. Původně měl impresário římského Teatro della Valle pro Rossiniho připravené libreto Ninetta alla corte – Ninetta u dvora, cenzuře se však vybraná francouzská fraška jevila „příliš sprostá a nevázaná“. Ninetta byla tedy narychlo nahrazena libretem Giacoma Ferrettiho, jehož předlohou byla jedna z pohádek Charlese Perraulta nazvaná Cendrillon, ou la petite pantoufle de verre – Popelka aneb skleněný střevíček. Operu, pro kterou byl nakonec vybrán název La Cenerentola – Popelka, Rossini dokončil teprve v den premiéry 25. ledna 1817 a jeden z nejkrásnějších duetů – výstup Dona Magnifica a Dandiniho – zkoušel se zpěváky poprvé až během představení. O jak pohotové a brilantní interprety se muselo jednat, svědčí skutečnost, že pěvecké party v Popelce patří k nejexponovanějším a technicky nejnáročnějším, jaké Rossini napsal. Stejně jako při premiéře Lazebníka sevillského první provedení Popelky zcela propadlo, další představení se však změnila v Rossiniho triumf. A není divu, neboť Popelka je dílo plné brilantní, svěží a jemným humorem prozářené hudby, jejíž umělecké kvality jsou zcela nezpochybnitelné.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod ...celý článek
Janáček 170 na piazzettě
Přijďte s námi oslavit narozeniny Leoše Janáčka. Náš slavný skladatel má už 170 let, tak ta narozeninová party ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Festival queer divadelního umění WILD!
Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud celý článek
HUDBA
Výlet žáků ZŠ Pražačka na brněnský muzikál Heidi
V sobotu 11. května 2024 se žáci ZŠ Pražačka spolu s rodiči vydali na nezapomenutelný výlet do Brna. Tento den celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden
Ztracené poklady Egypta: Záhady egyptské Sfingy
Je stejně tajemná jako slavná. Prozkoumejte minulost jedné celý článek