Nové CD Bambini di Praga
Nové CD předního pražského dětského pěveckého sboru Bambini di Praga přináší převahu duchovního vokálního a vokálně instrumentálního repertoáru. K to--mu odkazuje i celkový titul AVE VERUM CORPUS, zvolený podle názvu Mozartovy skladby. Při trochu větší dramaturgické péči by se jistě bylo podařilo dotáhnout tuto povahu disku s dů-sledností do konce. Jakkoliv totiž Bambini zpívají znamenitě Tři ženské sbory Bedřicha Smetany (neměly by se uvádět jako pouhé Tři sbory: je to nepřesné, skladatel dílo nazval Tři ženské sbory) a také Myslivečkova Nokturna, dostávají se zde tyto skladby do souvislostí, jež jsou jejich povaze cizí – a naopak také narušují duchovní zaměření, jaké navodil název celku i předešlá díla. Tato nedůslednost ovšem nenarušuje uměleckou hod-notu disku: jsou to všechno krásné a vážné sbory nebo písně v originální podobě. Jakýmsi nedopatřením či spíš nedostatkem vkusu se sem však dostala skladba sice duchovní a slavná, ale znetvořená velmi nevhodnou úpravou: Schubertovo Ave Maria. Origi-nální strukturu skladby – melodii v sólovém sopránu a klavírní doprovod – totiž v pozadí doprovázejí sborové akordy na vokál a la Kostelanetzových smyčců, módních v populární hudbě cca konce 50. let. Je to slohově velmi nevhodné a čistotu Schubertovy slavné písně taková úprava velmi kazí. Navíc problematizuje nahrávku této písně a také Bizetovo Agnus Dei zvláštní zcela nedětská úpornost sólového sopránu: je to projev sice intonačně čistý, ale ve výrazu i témbru nehezký.
Sbor sám je ovšem interpretačně dokonalý, velká většina skladeb má svou jedinečnou tvář, odpovídající jejich slohu i komposiční struktuře. Je skvělé, že se tu i mezi převahou proslavených a často zpíva-ných světových titulů zna-menitě uplatnila i dvě soudobá česká díla: Magnificat Jana Hanuše a Gau-dete et exultate Zdeňka Lukáše, jež dostala na disku zvláštní dramaturgickou preferenci: první celý program zahajuje, druhé uzavírá.
Zvukové řešení nahrávek vychází z duchovní povahy celku: zejména skladby bez nástrojového doprovodu mají dlouhý chrámový dozvuk. Také tady se nevyplácí dramaturgická nedůslednost celku: Smetanovy sbory např. tak dlouhý dozvuk nepotřebují.
AVE VERUM CORPUS Jan Hanuš: Magnificat, Wolfgang Amadeus Mozart: Ave verum corpus, Giovanni Pierluigi da Palestrina: Pueri hebraeorum, Josef Mysliveček: Tre notturni, Jan Campanus Vodňanský: Rorando coeli, Franz Schubert: Ave Maria, Giovanni Gabrieli: Alma cortes´e bella, César Franck: Panis angelicus, Bedřich Smetana: Tři sbory, Georges Bizet: Agnus Dei, Francis Poulenc: Ave Maria, Zdeněk Lukáš: Gaudete et exultate, Bambini di Praga, řídí Blanka Kulínská a Bo-humil Kulínský, Kateřina Kalvachová a Veronika Vítová – dětská sopránová sóla, Ludmila Čermáková – klavír, cembalo, varhany. Multisonic 31 0528-2 231
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války
Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš celý článek
HUDBA
Eurovision Song Contest 2024
Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek