zvláštní poděkování
Quantcom.cz

TURANDOT

Ernesto Grisales (Kalaf)a Ludmila Magomedova (urandot)Foto Norbert Kössler

  

V letních měsících, kdy se většina operních divadel uzavírá, se stále častěji pořádají operní produkce pod širým nebem. Některé mají již dlouholetou tradici, jiné si ji teprve vytvářejí. Komu u nás nestačí letní stagiony v Lichtenštejnském paláci v Praze, v Litomyšli, v Českém Krumlově, v Lokti, na Hukvaldech či jinde, může vyjet za hranice, např. do italské Verony, německého Bad Hersfeldu, či rakouského Bregenzu nebo Garsu am Kamp, kde byla letos provedena Pucciniho poslední opera Turandot.
V Garsu se letní operní představení pořádají, díky finanční podpoře mnoha mecenášů, od roku 1990 na nádvoří hradní zříceniny nad městem. Velký zájem domácího i zahraničního publika přiměl pořadatele k vybudování nové tribuny pro 1400 diváků. Velice příznivé akustické podmínky umožňují pořádat operní představení bez použití jakéhokoliv ozvučení. V čele letní stagiony stojí od jejího založení režisér Karel Drgáč, u nás známý především z několikaletého vedení Státní opery Praha. Z dvanácti oper, které dosud byly v Garsu provedeny (každé léto se hraje jedno dílo), jmenujme Dona Giovanniho (zahajovací představení v roce 1990), Kouzelnou flétnu, Hoffmannovy povídky, Nabucca, Aidu, Carmen, Fidelia a La Traviatu. Hudební nastudování bývá v rukou dalšího Čecha – dirigenta Ivana Paříka.

Letošní inscenace Turandot měla premiéru 20. července a následovalo dalších 14 představení (recenzované představení se konalo 15. srpna). U letních produkcí pod širým nebem musí být divák mnohdy shovívavější k souhře, k ladění, k pro-pracování dynamiky. U režie se potom většinou spoléhá na genia loci a počítá se s přírodními atributy (měsíc, vítr atp.). Tak tomu nebylo v Garsu. Diváci byli svědky po všech stránkách vysoce profesionálního představení.
Režisér Karel Drgáč využil hradní zříceniny plně. Operu nijak neaktualizoval a snažil se zcela vystihnout čínské prostředí, k čemuž mu pomáhaly červené náznaky dekorací i pestré kostýmy Josefa Jelínka. Drgáč se soustředil na jevištně živé provedení, založené na propracovaném herectví všech zúčastněných. Hrálo se nejen na jevišti před širokou hradní stěnou, ale i v jejích jednotlivých patrech, ba dokonce i na jejím vrcholu, kam byl umístěn císař Altoum (v nezvykle průrazném provedení Michaela Pabsta). Také perský princ, odsouzený k smrti, stoupal po vysokém úzkém schodišti, lemovaném hlavami popravených princů, na samý vrchol hradu, kde naposledy spatřil Turandot, která potvrdila jeho ortel smrti. Pěvci pod Drgáčovým vedením vskutku své postavy prožívali a nespokojili se jen s pouhým odzpíváním rolí. Snad nejvýraznější herecký výkon podal Walter Fink v roli slepého Kalafova otce Timura. Jeho těkání očí, hra rukou a opatrné kroky byly ukázkou výsostného herectví (Timur se po smrti Liu v Drgáčově inscenaci sám zabije). Také Turandot výborně disponované ruské pěvkyně Ludmily Magomedové našla řadu rozdílných výrazových poloh ve své roli. Příkladné bylo, jak na ni zapůsobila smrt Liu a potom, když v ní Kalaf probudil lásku. Také Liu maďarské pěvkyně Emmy Sudar byla oddanou Timurovou otrokyní, která miluje prince Kalafa. Na konci 1. dějství bránila svým tělem gong, aby na něj Kalaf neudeřil a nedostal se tak k Tu-randot a jejím hádankám. Princ Kalaf kolumbijského tenoristy Ernesta Grisalese zaujal svým suverénním pěveckým výkonem, znělým spinto tenorem, ale jeho výraz byl poněkud jednotvárný (příliš se soustředil na obří obrazovku s dirigentem nad hlavami diváků). Patřičně rozehrané byly i scény ministrů (Vojtěch Nalezenec, James Clark, Zsolt Derecskei). Výborně zpívající sbor citlivě reagoval na všechny dějové situace, k několika výstupům byl přizván i balet v choreografii Vladimíra Nečase (čínský drak působil někdy příliš samoúčelně).
Hudební nastudování Ivana Paříka vynikalo přesnou souhrou, respektováním dynamiky i pucciniovského frázování, laděním, zkrátka beze zbytku dostálo všem zápisům podrobně vypracované Pucciniho partitury. Pařík citlivě doprovázel sólisty, doslova s nimi dýchal, plasticky jim vystavěl jednotlivé scény. Spolehlivou oporou mu byl orchestr Janáčkovy opery Brno (včetně náročných partů žesťů) i Festivalový sbor, v němž účinkovali i pěvci operních sborů našich divadel. Vyprodané představení mělo velký ohlas u publika.
Nedílnou součástí každého divadelního představení je program k inscenaci. V Gar-su byl připraven po obsahové i výtvarné stránce na špičkové úrovni.
Škoda, že se s dirigentem Paříkem a režisérem Drgáčem nesetkáváme i na našich operních scénách. Myslím, že jejich umělecký vklad by byl pro ně přínosem. Kdo má zájem sledovat jejich tvorbu, musí příští léto opět putovat do Garsu, kde nastudují Pucciniho Tosku.

25.11.2001 Zbyněk Brabec | rubrika - Recenze