Tančírna s českými orchestry
autor: archiv
zvětšit obrázekZáměr vydat nahrávky hudby ke společenským tancům (waltz, tango, valčík, slowfox, quickstep, samba, čača, rumba, jive, blues, foxtrot, polka, mazurka a čardáš) vychází z aktuální potřeby připomenout se střední a starší generaci zájemců (ty mladší by měl seznámit s typem hudby, s níž se již běžně nesetkávají). To je podle mého soudu úmysl – v době, kdy populace rychle stárne a lidí ve vyšším věku valem přibývá – jistě bohulibý a také ovšem komerčně slibný. Vybrané nahrávky pocházejí většinou ze závěrečných tří desetiletí minulého a prvního desetiletí současného století a mají vesměs velmi dobrou interpretační úroveň.
Trochu jinak je to s výběrem skladeb. Ze známých, pro danou oblast reprezentativních autorů hudby a textu jsou tu zastoupeni Erno Rapée a Lew Pollack (waltz Chairmaine), Harry Tobias a Perry Wenrich (slowfox Stříbrný měsíc), Günter Norris (jive Com On and Jive), Glenn Miller (blues I know Why a foxtrot Little Brown Jug). Uvedená jména doplňují domácí skladatelé (Martin Hoffmann, Josef Charvát, Jaroslav Dřevikovský, Rudolf Myška a Václav Šantora). Výběr skladeb ale ve všech ohledech reprezentativní není: leckterému posluchači z těch, jimž je disk adresován, by třeba quickstep přitažlivěji než Dřevíkovského Meteor představila jiná kompozice; Millerova skladba I know Why patří sice k evergreenům, ale co do formy nejde o blues s dvanáctitaktovým schematem atd. O tom, proč nevybral Jakub Vavruška např. tango La Cumparsita G. H. M. Rodrigueze nebo skladbu Gejzy Dusíka Tak nekonečne krásna, polku Šumařinka Karla Vacka, valčík Václava Bláhy Sukýnka nebo některý z valčíků Johanna Strausse, ale také proč tu čardáš hraje v poněkud přece jen stylizovaně uhlazeném podání Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů a nikoli romská kapela, se nic nedozvíme, neboť v třídílném skládačkovém obalu chybí výkladový text, který by vysvětlil (možná závažný) důvod k právě zvolenému Vavruškovu výběru; na třech volných stranách je výklad nahrazen reklamou. Navíc je obal „ozdoben“ secesními ilustracemi, ačkoli vlastní obsah desky se k době secese vztahuje jen velmi volně… S hlediska funkčnosti tanečních forem je to ovšem – snad až na zmíněnou výjimku Mil-lerova blues – výběr oprávněný. Ty, kdo se chtějí orientovat v bohaté různosti tanečních typů (byť tu samozřejmě nejsou zastoupeny všechny), může ovšem i tento Vavruškův výběr uspokojit.
RADIOSERVIS ČESKÝ ROZHLAS CR0537-2
Tančírna s českými orchestry. Různí autoři. Hrají Taneční orchestr Československého rozhlasu v Praze, Orchestr Karla Vlacha, Big Band Radio Praha, Pulec Oktet, Orchestr Václava Hybše, Smyčcový orchestr Antonína Ulrycha a Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů. Řídí Martin Hoffmann, Jaroslav Dřevíkovský, Karel Vlach, Felix Slováček, Kamil Hála, Václav Hybš, Antonín Ulrych a Jindřich Hovorka. Snímky Českého rozhlasu v Praze a v Brně 1974 až 1998. Vybral a sestavil Jakub Vavruška. Mastering Miroslav Mareš. Celkový čas: 39:56. Zdroj Hudební rozhledy 04/2012 - Petar Zapletal.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - CD boxy
Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek
HUDBA
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svatá Zdislava a Cesty víry
Znovuotevření baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí
Přímý přenos slavnostní mše, kt celý článek