zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Otomar Kvěch: Smyčcový kvar-tet č. 2 a další

Repro alba Scena.cz

  

Radioservis se v posledním období na českém gramofonovém trhu prosazuje stále výrazněji a aktivněji. Ve svých archívech a technickém zázemí k tomu má všechny profesionální předpoklady. Nemalou pozornost věnuje soudobé tvorbě a dílu autorů, kteří jsou s rozhlasem pracovně spjati. Jedním z nich je dramaturg hudební redakce Otomar Kvěch (1950), k jehož abrahamovinám vydal Radioservis profilový snímek.
Je na něm záznam pěti skladeb, napsaných v průběhu takřka tří desetiletí. Otomar Kvěch si v nich uchovává pozoruhodnou uměleckou identitu. Přirozeně, jeho hudební jazyk se vyvíjel a kom-poziční jistota prohlubovala, ale ono podstatné zůstává: úsilí psát hudbu emociálně působivou, hledající rezonanci v nitru posluchačů. K této myšlence se autor přiznává v průvodním slovu, zajímavém tam, kde mluví o tvůrčích inspiracích, až subjektivně patetickém v obhajobě vlastní nezávislosti na vnějších dobových proudech. Ale protože rozhodující je vždy hudba sama a ne komentáře k ní, zaposlouchejme se do obsahu nahrávky.

Začíná druhým smyčcovým kvartetem, který Kvěch složil jako student AMU v roce 1972 pod dojmem úmrtí přítele. V třívětém díle (Adagio – Allegro – Molto tranquillo) vyjádřil dvaadvacetiletý autor bolest, vzdor i usmíření s působivou bezprostředností a ne-sporným kompozičním umem. Po čtrnáctiletém období, kdy se vyrovnával s novými hudebními postupy, vznikla dvojdílná symfonická passacaglia R. U. R., skladba ve zvuku drsnější a ra-cio-nál-něj-ší, inspirovaná hrou Karla Čapka a varující před hegemonií techni-ky odcizené člověku. Připo-meňme, že ve stejné době (1986) napsal z podnětu obdobného Čapkova románu Jiří Teml symfonii „Válka s mloky“.
Následující píseň pro hlas a var-hany Aufer a nobis na slova latinské modlitby z roku 1993 je introvertní meditací o lidské naději. Obdobné duchovní východisko hledá Otomar Kvěch v závěrečné větě svých Nokturnálií z roku 1996. Jejich první dvě části se otevírají zvukům vnějšího světa, prchavým přeludům noci a divokému scherzu, které je protestem skladatele proti bezduché ohlušující realitě.
Dramaturgickým vyvrcholením snímku jsou závěrečné Hrubínovské proměny pro hoboj, harfu a smyčcové kvarteto z roku 1999. Dílo ve volné formě, plné fantasie, vnitřního řádu a in-stru-men-tální vynalézavosti je jakousi sumou Kvěchova tvůrčího zrání. Hrubínovy verše, které jsou motem čtyř jednotlivých vět, zvolil autor až dodatečně při četbě básníkovy poesie. Nalezl v nich myšlenky, souznějící s jeho hudbou.
Na zdaru profilového CD se podílela řada interpretů, kteří do služeb Kvěchovy tvorby vložili své nástro-jové mistrovství i slyšitelné zaujetí. Byla to dvě česká reprezentační smyčcová kvarteta, Panochovo ve 2. kvartetu a Ko-ciá-novo v Hrubínovských proměnách, v nichž předivo smyčců ozdobily hedvábný tón hoboje Jany Brožkové a strukturu hudby sjednocující arpeggia harfy J-any Bouškové. Passacaglii R. U. R. nastudoval Stanislav Bogunia se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, pro píseň Aufer a nobis našel oddané tlumočníky v Pavlu Červinkovi a varhanici Milušce Kvěchové, Nokturnálie zvládl na jedničku Komorní or-chestr dechových nástrojů po-sluchačů pražské konzervatoře vedený Jaroslavem Vodňanským. Ti všich-ni, spolu s nejmenovaným technickým týmem mají zásluhu, že současná hudební produkce zůstává pro budoucnost zachována nejen v partiturách a němých slovníkových heslech, ale jako konkrétní znějící artefakt.

24.3.2002 Zdeněk Pachovský | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy 19. týden

Gérard Depardieu (Cyrano z Bergeraku)

Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch celý článek

další články...

HUDBA

Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby

Zlatá Lýra (Foto: Slovenský institut - Bara Podola)

Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...