zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Tosca vzrušující podívanou

Tosca (Foto archiv divadla)

  

Na jeviště Janáčkovy opery Brno se tuto sezónu vrátila perla světového operního repertoáru - Pucciniho Tosca. Inscenace v klasickém režijním pojetí Miroslava Fischera (scéna Milan Ferenčík, kostýmy Josef Jelínek) je publikem vděčně přijímaná už proto, že děj neruší necitlivými experimenty, naopak snaží se podtrhnout hlavní dějovou linii - intrikánství sobeckého Scarpii a utrpení Florie Toscy.

Představení 23. února 2002 se stalo díky výbornému pěveckému obsazení skutečným svátkem. Hvězdou večera se v roli barona Scarpii stal Richard Haan. I přes lehké dozvuky nedávné hlasové indispozice je na první pohled patrné, že role narcistního tyrana patří vedle Straussova Jochanaana k jeho nejlepším jevištním kreacím vůbec. Roli zpívá s obrovským požitkem a uvolněním. Je mistrem přeměn - před Toscou obratně rozehrává teatrální drama. Každý svůj pohyb, každé gesto má předem vypočítáno, tak, aby dosáhl svého cíle. Škála jeho výrazových prostředků je velmi široká: od úlisného svůdce až po odporného démona. Jen málo interpretů je na českých jevištích schopno podat některou ze svých rolí tak podmanivým způsobem jako Richard Haan Scarpiu.



Jeho výkon v pozitivním slova smyslu ovlivnil i Toscu Andy-Louise Bogzy. Herecky je dokonalou představitelkou titulní hrdinky. Stačí si všimnout výrazu v jejím obličeji, když Scarpiovi pomocníci přinášejí zmučeného Cavaradossiho. Pěvecky si prozatím udržuje vysokou úroveň, k naprosté dokonalosti jí však scházejí některé technické detaily. Mám na mysli především její „šizená“ piána. I herecký výraz pěvce by měl vycházet z jeho hlasové techniky a schopnost zpívat „messa di voce“ je základním výrazovým prostředkem pěvce. Díky své nedbalosti proto nedokázala dostatečně odstínit žárlivost od projevů lásky v prvním jednání a její „Vissi d´arte“ bylo víc o zpěvu „na efekt“, než o bolesti a pokoře utrápené Toscy. Absencí pián navíc nedodržuje nezbytnou hlasovou hygienu. Není divu, že ve třetím jednání byla na jejím hlase patrná únava. Je škoda plýtvat s takovým hlasovým potenciálem!
Příjemným překvapením byl jistě pro diváky výkon zaskakujícího Igora Jana v roli Cavaradossiho. Od časů Valerie Popova a Giancarla Ruggieriho Brno nemá solidního představitele této role a kupříkladu kreace Romana Sadnika byly ostudnou, až tragikomickou parodií na italskou operu. Igor Jan vedle toho zaujme dobře stavěným hlasem italského témbru, bohužel stoupání k výškám mu dá někdy víc práce, než by bylo příjemné. I když „E lucevan le stelle“ podal s nadbytečnou dávkou emocí, je to konečně Mario, na kterého stojí za to jít.
Také ostatní interpreti si nechali na svých partech záležet. Příjemně překvapil Ladislav Mlejnek (Angelotti), jehož výkony se v této roličce poslední dobou výrazně zlepšily. Pro Jana Hladíka jistě nebylo snadným úkolem ztělesnit kostelníka po téměř nedostižných kreacích Richarda Nováka v této roli. Přesto odvedl profesionální výkon na vysoké úrovni. Dirigent Jan Zbavitel dodal s orchestrem celému představení tu pravou dramatickou atmosféru a příjemně překvapil svižnějšími tempy v prvním dějství. Ostatně ten, kdo slyšel 19. ledna letošního roku na Českém rozhlase přenos Toscy z Metropolitní opery, si může pro srovnání udělat obrázek o tom, na jaké úrovni se u nás italská opera (alespoň občas) hraje. Myslím, že na tom nejsme tak zle.

Premiéra 15. března 1996 v Janáčkově divadle

7.4.2002 Jaroslav Kocurek | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...