zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Duo Commixtus

Niccolo Paganini

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Houslový virtuos Pavel Eret je obdařen hledačstvím. Má sice na repertoáru většinu famózních koncertů světové houslové literatury, v sólovém oboru hraje Bacha, Paganiniho, Ernsta, Krei-slera, Ysaÿe, nenechává ladem hudbu 20. a 21. století – natočil hudbu Prokofjeva, Honeggera, Sommera, Weila, Jandu či Rudajeva, ale na těchto pozicích nezůstává. Zaujala ho kombinace zvuku houslí a dechového orchestru, a tak vyhledal hudbu Lovreglia. Potkal se s francouzským fagotistou Franckem Lebloisem a založili duo Commixtus. Stalo se tak dokonce v Praze – tentokrát nemusel Eret do svého oblíbeného Japonska – na akademii komorní hudby Ameropa v roce 2008. Od té doby koncertuje duo v Čechách a ve Francii a tam také došlo k realizaci kompaktního disku s neznámými tituly božského, totiž ďábelského Paganiniho, které proložila hudba dvou současných komponistů Davida Warina Solomonse a Jeana-Reného Combese-Damiense. Buklet kompaktního disku uvádí anekdotický příběh o objednávce jistého nejmenovaného švédského fagotisty, který si u mladého osmnáctiletého Paganiniho za pobytu v Livornu objednal tři dueta. Životopisci Niccola Paganiniho o jeho rukopisech Tří duet pro housle a fagot z roku 1800 mnoho nenapsali, nicméně rukopis, který ležel dvě století zapomenut ve sbírce v Janově, byl objeven a identifikován v roce 1990 a nese katalogové číslo M.S. 130 (Moretti-Sorrento). Notopis je tudíž nejstarší Mistrův rukopis. O pravosti díla se v Itálii nepochybuje, neboť v roce 2008 natočili tato Dueta Salvatore Accardo a Claudio Gonella pro label Dynamic. Eretův – Lebloisův snímek je tedy francouzsko-českou premiérou na kompaktních discích a pro příznivce Paganiniho hudby cenným příspěvkem ke kompletnímu dílu italského houslového mága. Hudba Duet, tak jako ostatních Paganniho skladeb, má řadu virtuózních fines, které doplňují v podstatě prostou italskou lidovou písňovou melodiku, z níž Paganini hojně čerpá. V mnohém okamžiku se zdá, že autor myslel především na fiktivního objednavatele, onoho neznámého švédského fagotistu, než na vlastní nástroj. Ostatně myslím, že není mnoho šancí srovnat v pianu oba nástroje tak, aby nebyly housle ve stínu – na druhou stranu dokáže Paganini myslet na vedoucí nástroj skutečně jako na sólistu, jemuž druhý instrumentalista dává přednost. Nicméně nezůstává houslím nic dlužen a tehdy poznáváme Eretovu zběhlost, oblibu a interpretační mistrovství v hudbě janovského rodáka. Jeho globální cantabile ve vedení melodie – třebaže jsou svůdné fagotové basy nepřehlédnutelné – je přirozené, zřetelné a příjemné. Současně nevynechává žádnou z příležitostí virtuózního zápisu, aby ho nevyhrál v dokonalém a zdánlivě lehkém přednesu. Eretův partner Franck Leblois dokazuje dokonalou interpretační formu, jeho fagot mámivě zpívá a v rychlých notách neomylně a hbitě uhání k finále. Angličan David Warin Solomons (1953) napsal skladbu s názvem Floreat Rosa Divina pro altový a basový hlas a nahrávka na tomto disku je příležitostně aranžována. Inspirací díla je poem mexické řeholnice Sor Juana Inez de la Cruz s názvem Rosa divina. Hudba postavená na středověkém stylu mísí tradici s nepostradatelnou modernizací a cíleně využívá příležitost k instrumentální ornamentice, což autor sděluje v názvu úvodním Floreat. Pro dueto Eret – Leblois a posluchače je toto dílko hudebním osvěžením, v němž potěší prostota a přirozená nástrojová barva.

Francouzský skladatel Jean-René Combes-Damiens (1957) zkomponoval své Omagio pod dojmem Paganiniho Capriccia č. 24, které považuje za univerzálně atraktivní a vzrušivé hudební téma. Moderní kompoziční útvar předchází v celku kompaktního disku závěrečné Paganiniho Dueto č. 3 a dramaturgicky významně pozvedá koncepci programu tohoto opravdu nevšedního titulu. Jeho zajímavý a přitažlivý design zdobí Paganiniho portrét, text je francouzský a anglický, z portrétů chybí podobenka anglického skladatele D. W. Solomona. Obdivuhodné je sdělení, že Paganiniho Dueta jsou druhou světovou nahrávkou na kompaktních discích, přičemž skladby Solomona a Combes-Damiense jsou světovou premiérou na CD.

CALLIOPE RECORDS CAL1206
Niccolo Paganini: Dueto č. 1, David Warin Solomons: Floreat Rosa Divina, Niccolo Paganini: Dueto č. 2, Jean-René Combes- Damiens: Omagio, Niccolo Paganini: Dueto č. 3
Duo Commixtus (Pavel Eret – housle, Franck Leblois – fagot)
Nahráno ve dnech 21.–23. 3. 2011 v Château de Lignières-Sonneville ve Francii, hudební režie Jean René Combes-Damiens, zvuková režie Fabrice Fran-çois.
Zdroj Hudební rozhledy 12/2012 - Rafael Brom.

7.1.2013 23:01:06 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Zemřel Miroslav Imrich

Miroslav Imrich (Zdroj: www.imrichmusic.com)

Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Skutečný příběh manželství

Milá Olivie

Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek

další články...