zvláštní poděkování
Quantcom.cz

O vášni a pomíjivosti života zpívala skupina La Morra

Ilustrační foto

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Koncert nás přenesl do období renesance v Itálii kolem roku 1500. Ve Florencii, Sieně, Milánu nebo Římě vznikaly mistrovské skladby renesanční polyfonie, především madrigaly a frottoly. Vokálně-instrumentální soubor La Morra přijel do Prahy ze Švýcarské Basileje přesně s tímto repertoárem. Ač každý pochází z jiné země, Vivabiancaluna Biffi, Corina Marti a Michal Gondko se sešli před lety jako spolužáci zapálení pro starou hudbu na Schola Cantorum Basiliensis.

Program z převážně italských skladatelů byl rozdělen do čtyř částí. V části „Úvod“ zazněla taneční skladba Ballo Rostiboli gioioso, která bývá připisována Domenicu da Piacenza. Poté jsme v části nazvané „Vášeň“ slyšeli šest skladeb, jejichž autory byli Bartolomeo Tromboncino, Marchetto Cara a Benedetto Gareth. Mezihra nás pomyslně roztančila třemi skladbami – Ballo Lionzello, Ballo Rossina a Ballo Petit vriens. Na závěr zaznělo několik madrigalů ve čtvrté části nazvané „Pomíjivost života“. Přídavek byl neveselý o smrti a umírání – skladba Passacaglia della vita, kterou složil asi o sto let později žijící Stefano Landi.

Všichni tři hudebníci hráli procítěně a s velikým porozuměním. Většinu skladeb naplnil přirozený zpěv umělkyně s poetickým jménem Vivabiancaluna Biffi, která jako rodilá Italka dokázala texty plně procítit a přesně frázovat. Občasné jemné vibrato zvýrazňovalo emoce obsažené v textech, z nichž některé napsal velmi známý autor lyrické poezie Francesco Petrarca. Vivabiancaluna k tomu hrála na strunný nástroj viola d´arco. Corina Marti je prvotřídní hráčka na zobcovou flétnu a na clavisimbalum. Svou skvělou techniku a invenci předvedla diminučními obměnami, jež působily v jejím podání lehce a přirozeně. Loutnista, rodák z Varšavy, Michal Gondko hrál na violu da mano, jeho mistrovské ovládání tohoto nástroje jsme si plně vychutnali v sólové skladbě De mon triste desplaisir – Fantasia.
Koncert proběhl v příjemném barokním prostoru kostela sv. Šimona a Judy, který slouží jako koncertní síň. Po koncertě jsme se sešli s umělci ke krátkému rozhovoru.

  • Jste v Praze poprvé?
    Corina Marti (CM): V Praze jsem už asi po čtvrté, ale poprvé je to tady s mými přáteli v seskupení La Morra.
    Michal Gondko (VB): Já jsem tady podruhé v životě, poprvé to bylo už hodně dávno. Praha je opravdu nádherné město.
  • Vivabiancaluna Biffi (MG): V Praze už jsem byla vícekrát, je to místo, které se vám dostane pod kůži.
  • Pocházíte z různých zemí, jak jste se sešli?
    MG: Jsme původně spolužáci ze Schola Cantorum Basiliensis, teď tam působíme jako učitelé. Já jsem z Polska, Vivabiancaluna je Italka a Corina je ze Švýcarska. Vystupujeme různě, máme každý své soukromé projekty, ale dohromady tvoříme ansámbl La Morra.
  • Proč renesanční hudba?
    VB: Tato hudba je krásná sama o sobě jako hudba, ale když jdete do hloubky a ponoříte se do slov té poezie, zjistíte, že je ještě krásnější. Boří bariéry mezi vámi a posluchači, se kterými se můžeme podělit o své emoce. To mám na ní nejraději. Je velmi romantická a vnitřně bohatá, hodně melodická. Je také velmi dramatická, ale to drama cítíte spíše tam někde uvnitř, není předváděno okázale navenek.
    MG: Ta hudba je stará, ale zároveň velmi aktuální, je fascinující. Vybral jsem si ji, už když mi bylo nějakých patnáct-sedmnáct let, dřív než jsem odešel do Basileje.
    CM: To je jako s láskou, je těžké definovat, proč jste si vybrala tohoto muže a ne tamtoho. Prostě najednou víte, že renesanční hudba je ta pravá láska. Dá se říci, že cítíte něco jako feromony, které vás neodolatelně přitahují. (Smích)
  • Jak se Vám vystupovalo v tomto prostoru?
    CM: Architektura i atmosféra jsou vynikající. Ráda vystupuji na místech, kde cítíte, že vás to přerůstá, že je to větší než člověk, ať už je to synagoga, kostel nebo koncertní síň.
    MG: Akustika je tady výborná.
    VB: Také publikum, které vám dává najevo respekt a ocenění, nedává tak otevřeně najevo emoce v porovnání s Italy, ale cítíme se tu příjemně a vítáni. Budeme rádi, pokud budeme moci ještě někdy vystupovat v Praze.
  • A co vás čeká v nejbližší budoucnosti?
    CM: Zítra a pozítří jsem pozvána k vedení mistrovských kurzů na Pražské konzervatoři.
    MG: V květnu vystupujeme v Helsinkách s Helsinským barokním orchestrem, v červnu v Německu ve Freyburgu a pak v Itálii v Ravenně, v červenci tam máme Německo, York v Anglii a znovu Finsko.
  • Děkujeme vám za rozhovor a především za krásný hudební zážitek.

  • Psáno z koncertu 21. dubna 2015, Kostel sv. Šimona a Judy, v rámci cyklu Stará hudba pořádá Symfonický orchestr hl.m. Prahy FOK
    Podrobný program koncertu s titulem Nelítostný čas!
    Ballo ‘Rostibolli gioioso’ (Domenico da Piacenza?)
    Hor che’l ciel e la terra (Bartolomeo Tromboncino, text: Francesco Petrarca)
    Non va l’acqua al mio gran foco (Bartolomeo Tromboncino)
    Oimè il cor, oimè la testa (podle Bartolomea Tromboncina)
    Amando e desïando (Benedetto Gareth)
    Più che mai (Bartolomeo Tromboncino nebo Marchetto Cara)
    Nasce la speme mia (Marchetto Cara)
    Ballo ‘Lionzello’ (Domenico da Piacenza?)
    Ballo ‘Rossina’ (in: Hans Judenkünig, Ain schone kuenstliche Underweisung, 1523)
    Ballo ‘Petit vriens’ (Guglielmo Ebreo da Pesaro/La Morra)
    Non resta in questa valle (anonym/Andrea Antico)
    De che la morta la mia signora (anonym/Andrea Antico)
    O passi sparsi (Sebastiano Festa, text: Francesco Petrarca)
    O despietato tempo (Zanin Bisan)
    Ecce video celos apertos (Nicolas Craen)
    De mon triste desplaisir – Fantasia (Jean Richafort/Francesco Canova da Milano)
    Per dolor mi bagno il viso (Bartolomeo Tromboncino)

    LA MORRA: Vivabiancaluna Biffi zpěv a housle; Corina Marti flétny a renesanční cembalo; Michal Gondko viola da mano. Skupina byla založena v roce 2000. Název skupiny byl inspirován instrumentální skladbou La Morra holandského renesančního skladatele Heinricha Isaaca.
    Více o skupině se dočtete zde .

    27.4.2015 22:04:47 Alena Kunčíková | rubrika - Recenze

    Časopis 18 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Festival Setkání Stretnutie 2024

    Časopis 18 - sekce

    HUDBA

    Zemřel Josef Laufer

    Josef Laufer

    Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

    The Dark Side Of The Moon Competition

    Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

    další články...