Čardášová princezna triumfovala
autor: archiv divadla
Mnoho Olomoučanů nemůže zapomenout na skvělou atmosféru bývalého Hudebního divadla v Hodolanech. Po sloučení souborů opery a operety se lehkonohá múza přestěhovala do Velkého divadla, kde také měla svou premiéru Kálmánova Čardášová princezna – jedna z nejoblíbenějších operet vůbec. Olomoucké obecenstvo nezklamala. Režie se pohostinsky ujal někdejší šéf souboru Martin Dubovic, dirigoval Tomáš Hanák a v titulní roli Sylvy Varescu alternují Elena Gazdíková a Lea Vítková.
Ostřílený režisér Martin Dubovic ve své „koncepci“ neponechal nic náhodě a snažil se z libreta (poněkud již vzdálenému dnešnímu divákovi) vytěžit co nejvíce. Každou situaci, každý gag vypointoval. Obecenstvu podával humor v přesně odměřených dávkách.
V první premiéře 26. září se v hlavní roli Sylvy Varescu představila Lea Vítková, která svou pozici na poli operetního divadla stále ještě hledá. Její „čardášová princezna“ je v projevu spíše uzavřená a zasněná, nicméně pěvecky bezchybná. Protihráčem v roli Edwina jí byl Jiří Vinklárek, kterému vysloveně chybí šarm operetního tenora – jeho toporné pózy a celkové vystupování budily mnohdy dojem trapnosti. A tak ústřední dvojici plně zastínil svými výstupy Antonín Valenta coby hrabě Boni, ze kterého se pomalu stává jednička v oboru mladokomickém. Jeho talent se čím dál víc projevuje s každou nově nastudovanou inscenací, k němu lze přičíst zpěv, tanec i vynikající mluvený projev a výsledkem je téměř ideální představitel Boniho… Leopold Maria, kníže Lippert-Weylersheim byl svěřen Petru Šímovi, který v malém prostoru role dokáže až neuvěřitelně bavit publikum – za svůj „slivovičně-pitný“ výstup sklízí ovace na otevřené scéně. Zdeňka Mollíková pak s přehledem tančí a zpívá jeho ženu Anhiltu. Největším propadem celé premiéry tak byla epizodní mluvená role Eugena Rohnsdorffa, kterou operní zpěvák Petr Špaček evidentně nezvládl…
Druhá premiéra 28. září 2003 již proběhla plně ve znamení pohádkové love-story Sylvy a Edwina. Elena Gazdíková nenechá nikoho na pochybách, že patří k sólistické špičce souboru Moravského divadla, stejně jako tenorista Petr Martínek. Oba již tvoří divadelně sehraný pár a tak se nelze divit úspěchu celé zpěvohry. Novým operetním objevem je Richard Samek v roli Boniho – pokud více zapracuje na hereckém projevu (a zvláště mluveném slově) může být jeho další postup velice slibným. Příjemným zpestřením bylo i hostování ostravské Evy Zbrožkové (komtesa Stázi), která již roli nastudovala na své mateřské scéně Divadla Jiřího Myrona v Ostravě. Knížecí pár Lippertů pak zahráli a zazpívali Ludmila Machytková a Vladimír Třebický.
Emmerich Kálmán: Čardášová princezna
Režie Martin Dubovic, dirigent Tomáš Hanák, choreografie Jiří Kyselák, scéna Martin Víšek, kostýmy Růžena Švecová.
Osoby a obsazení: Leopold Maria, kníže Lippert-Weylersheim: Petr Šíma/Vladimír Třebický, Anhilta: Ludmila Machytková/Zdeňka Mollíková, Edvin Ronald: Petr Martínek/Jiří Vinklárek, Komtesa Stázi: Hana Pospíšilová-Medková/Eva Zbrožková, hrabě Boni Kanscianu: Antonín Valenta/Richard Samek, Sylva Varescu: Elena Gazdíková/Lea Vítková, Feri Kerekeš (báči): Ondřej Doležal/Arnošt Svoboda a další.
TIP!
Časopis 21 - rubriky
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek
HUDBA
Lucie Bílá a její pocta Petru Hapkovi
Nový videoklip k písni Hvězdy jsou jak bonbónky dává vzpomenout na fenomenální práci dua Petra Hapky a Michala celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
DILIA vyhlásila nový grant
DILIA pokračuje ve své podpoře mladých talentů. Po již tradičních a dlouhodobých projektech, jako jsou Cena Ev celý článek