Bernsteinova MŠE se v září vrátí na jeviště
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekNové nastudování proslulé MŠE (Mass) Leonarda Bernsteina při jarním premiérovém uvedení zaujalo kritiky a nadchlo diváky po celé republice. Představení končila několikaminutovým potleskem ve stoje, pozornost vzbudily bravurní výkony všech aktérů v čele s Vojtěchem Dykem v roli kněze. MŠE se na jeviště vrátí koncem září, pořádající agentura BUJOART pro velký zájem přidala další představení. Hrát se bude v Praze (21. 9.), Brně (24. a 25. 9.) a v Hradci Králové (27. 9.). Předprodej vstupenek naplno běží v síti Ticketstream – www.ticketstream.cz.
Unikátní představení vzniklo na počest 45. výročí prvního uvedení MŠE v roce 1971 a za jeho realizací stojí tým zkušených, respektovaných profesionálů. Režie a scénografie se ujali Michal a Šimon Cabani. Spolu s Vojtěch Dykem se náročných pěveckých rolí skvěle zhostili Tereza Černochová, Ondřej Ruml, David Uličník a další špičkoví zpěváci. Hudební těleso (zahrnující bluesový band, komorní a perkusní orchestr) pod taktovkou dirigenta Oskara Rozsy bylo sestaveno přímo na míru projektu MŠE. Tvoří jej členové B-SIDE BANDu bandleadera Josefa Buchty a přední tuzemští instrumentalisté. Sborové party obstarali členové Czech Ensemble Baroque a chlapeckého sboru Pueri Gaudentes.
Radikální, osobitá, výlučná a provokativní skladba, bravurně se pohybující na pomezí klasiky, rocku, jazzu a muzikálu… Charakteristiky proslulé Mše Leonarda Bernsteina se jednoznačně shodují, že jde o dílo v mnoha ohledech výjimečné. Mše vznikla na objednávku Jacqueline Kennedyové. Bernstein skladbu založil na struktuře katolické mše, obsahuje ale mnoho vsuvek, reflexí a meditací, rytmické davové scény, bluesová vyznání, rockové pochybnosti i avantgardní instrumentální části vycházející z moderního symfonismu. Mešní části komponoval na latinský text, vložené na texty anglické. Při premiéře, která se odehrála v rámci slavnostního otevření Kennedyho centra v roce 1971, vzbudila Mše velké emoce, přesněji řečeno, šokovala. Pobouření vyvolala především scéna kněze tančícího na oltáři, považovaná při vizualizaci až za svatokrádežnou. Dnes je Bernsteinova Mše pro své nesporné umělecké kvality vnímána jako součást toho nejlepšího, co ve 20. století v klasické hudbě vzniklo. Vedle West Side Story a Chichesterských žalmů patří ke skladatelovým vrcholným dílům.
Ve světě se poslední scénické provedení Mše v plném rozsahu datuje rokem 2012, kdy ji na BBC Proms v Londýně s obrovským provozovacím aparátem vesměs velšských sborových a orchestrálních těles dirigoval Kristjan Järvi. Hlavní roli tehdy zpíval dánský barytonista Morten Frank Larsen. V České republice byla Mše v kompletní podobě uvedena v roce 1997 na nádvoří Pražského hradu, další živé nastudování vzniklo pro Mezinárodní hudební festival Moravský podzim 2001 v Brně. V roce 2012 měl Mši na programu Mezinárodní hudební festival Petera Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou, tehdy ovšem nešlo o živou produkci, ale multimediální projekt s projekcí záznamu skladby.
www.bernsteinmass.cz
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři klasika v komediálním hávu
Poslední premiérou v rámci sezóny 2023/2024 Městského divadla Zlín bude světová klasika z pera Alexandera Duma celý článek
HUDBA
Bratři Karamazovi - Studený dříví
Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek