zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Charles Gounod: Romeo a Julie – Státní opera se nakonec přeci jen roztleskala

Z inscenace Romeo a Julie

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Státní opera Praha uvedla 21. dubna 2016 další z celé řady operních premiér, které připravila pro tuto sezónu. Opera Romeo a Julie francouzského skladatele Charlese Gounoda je lyrickým dílem se silným dramatickým nábojem. V úvodním prologu sbor převypráví tragický příběh Shakespearových milenců z Verony. Hudebními pilíři celé opery jsou árie, které kladou značné pěvecké nároky na interprety. Jana Šrejma Kačírková, která ztvárnila roli Julie na první premiéře, byla nejvýraznější postavou celého příběhu a podala ze všech protagonistů nejlepší výkon.

V této souvislosti je potřeba zmínit režii, která v první scéně slibovala zajímavé a decentní podtržení dějové linie opery. Vkusné ztvárnění hotelu Verona a jeho interiéru ale bylo vše, co možno hodnotit kladně. Další snahy o nový přístup a ztvárnění opery spíše inscenaci poškodily, než aby ji ozvláštnily. Za všechny jmenujme snahu režisérky o téměř permanentní pohyb na scéně a to i ve chvíli, kdy Julie zpívá velice náročnou árii „Je veux vivre“, na kterou se každý milovník opery těší. Zatímco Julie zpívá, za jejími zády dupou hosté, kteří byli pozváni na oslavu Juliiných narozenin. Potěšení z krásné árie se nekoná a není to vinou Jany Šrejma Kačírkové.

Romeo – Martin Šrejma se po celou dobu pohybuje ve stejné výrazové poloze, stejný hlasový témbr se časem stává únavným, i když ve vysokých polohách přeci jenom slyšíme naléhavost a výrazový náboj. Oživením je výkon Štěpánky Pulčákové v roli Stefana. Její hlasová i pohybová suverenita byly příjemným osvěžením do jinak nevýrazného provedení. Je však potřeba vyzdvihnout sbor. Jeho vstupy patřily k tomu nejlepšímu, co na scéně zaznělo. Hudební nastudování italského dirigenta Marca Guidariniho možno charakterizovat jako pečlivé, ale zůstalo na hranici průměrnosti.

Další režijní „přínosy“ mladé slovenské režisérky Slávy Daubnerové myslím rovněž zůstaly bez „pochopení a odezvy“. Proč, když umírá Julie, drží v náručí otec Juliinu dvojnici? Zbytečné a nepřesvědčivé provedení. Proč je mrtvá Julie položena na nemocniční lůžko? Pokud je to snaha naznačit, že Julie není mrtvá, tak je to snaha marná a rušivá. Milostné duety ve stoje na posteli, snaha o taneční prvek ve dvou vstupech baletek – vše působí rušivě a nepřirozeně. V inscenaci se znova potvrdilo, že méně je častokrát mnohem více.

Přesto se zpočátku vlažné přijetí publika proměnilo na poměrně silný a dlouhý aplaus. Ve skutečnosti ale spíše patřil všem, kteří na jeviště nevystoupili, ale na přípravě opery se podíleli. Kateřina Kněžíková to na tiskové konferenci k připravované premiéře vyjádřila slovy: “ Státní opera nám vytvořila tak skvělé podmínky, že jsme si ani nemohli dovolit být v nepohodě“.

Charles Gounod Romeo a Julie
Detail inscenace zde
Psáno z 1. premiéry 21. dubna 2016.

26.4.2016 01:04:19 Zuzana Michnová | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Zemřel Dušan Grúň

Dušan Grúň

Zemřel slovenský legendární zpěvák Dušan Grúň (*26. 5 1942 - †22. 4. 2024). Narodil se v Žilině, ale jeh celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...