zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Večer současných choreografií

V. Lantratov, D. Savin a M. Vinogradova (Foto: D. Yusupov)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Po sérii exkluzivní klasiky v zimních měsících přišlo Velké divadlo v Moskvě 19. března s jarně svěží novinkou a předestřelo stále se rozšiřujícímu filmovému publiku Večer současných choreografií.
Program sestával ze tří skladeb, z nichž žádná není „současná“ v přesném smyslu slova, skladeb velmi odlišných, stylově rozepjatých, přesto však vcelku vypovídajících to podstatné o charakteru moderního baletu.

První z nich, Klec amerického choreografa Jerome Robbinsna na hudbu Igora Stravinského z roku 1951, byla určená pro New York City Ballet. Námětem je zvláštní aspekt života hmyzu – kdo by nevzpomněl na Čapka – objevující se i v některých starých civilizacích, kdy ženská společenstva netrpí přítomnost bytostí mužského rodu, využívají je jen k plození a po sexuálním aktu je zabíjejí. Právě takové společenství divokých žen – vos, včel, pavoučic - postav s rozcuchanými vlasy v tělových trikotech s černou kresbou hmyzích článků postavil na scénu pod ohromnou pavoučí síť Jerome Robbins. Do této „klece“ pronikají dva „samci“, jejichž osud je v prvním případě brzy zpečetěn, ovšem ve druhém až po jistém zaváhání, kdy hlavní „lovkyně“ podlehne citovému vzplanutí a k likvidaci partnera ji přinutí až naléhavý příkaz královny. Hmyzí existence je popsána jak vizuálně tak především choreograficky – chaotické těkání a přemísťování, chvění, vytřepávání rukou – tykadel, konfigurace, kde postavy mohou mít několik párů noh, přesto určitý řád, který určuje královna. Agresivní soustředěný útok na prvního vetřelce a v kontrastu s tím „rozvláčný“ mil ostný duet s druhým, jehož konec by mohl být paralelou ke smrti oběti ve „Svěcení jara“.

Také druhá choreografie Ruská sezóna - nejsoučasnější- byla v roce 2006 vytvořena původně pro New York City Ballet. Autor Alexandr Ratmanskij ji opřel o hudbu Leonida Desjatnikova a koncipoval jako odpověď na Vivaldiho „Čtvero ročních období“. V Ratmanského baletu procházejí jeho hrdinové v průběhu ročního cyklu lidovými rituály a slavnostmi spojenými s důležitými okamžiky lidského života. Každé období, každý měsíc má odlišnou muzikální a pohybovou náladu a barevnost. V jednotlivých epizodách se střídají páry v základních symbolických (spektrálních) barvách, jejich duety, sóla, výstupy menších skupin se odehrávají na podobně barevně proměnlivém světelném pozadí. „Příběh“ začíná březnem - původním starobylým počátkem roku. Choreografie většinou s velkou přesností sleduje hudbu, její inspirace folklórem někdy připomíná šmokovský rukopis, který si osvojil také Petr Zuska. Obdobný Ratmanského postup - kombinace folklóru, neoklasických novotvarů a „moderních“ prvků vtiskl tanci rychlost, dynamiku a „vyostřenost“ , které vyvažuje lyrika rovněž výrazných obrysů. Zpěv, nedílná součást folklóru, který zaznívá v některých scénách, není vždy přesným komentářem např. v poslední nejdramatičtější a nejsilnější epizodě ženicha a nevěsty, v níž z jemných lyrických nuancí explodují zpěv i tanec do monumentálního chorálu, jsou nádhernou oslavou života a připomínkou nevyhnutelnosti smrti.

Naprostým protikladem k fantastičnosti a živelnosti předchozích děl představují závěrečné Etudy dánského choreografa Haralda Landera, které vytvořil pro Dánský královský balet v roce 1948 a které ještě upravil, když nastoupil jako baletní mistr v Pařížské opeře o několik let později. Název netřeba vysvětlovat - Lander se soustředil na krásy klasického tance v jeho základu, v tom co je každodenním údělem všech tanečníků a tanečnic. Ovlivněn ruskou i dánskou taneční školou začíná své „Etudy“ regulérním baletním tréninkem u tyče a postupným rozvíjením se dopracováním k nejobtížnějším a nejpreciznějším variacím.
Zprvu jsou osvětleny jen nohy 12 tanečnic míhající se ve velkých a malých battementech a dalších figurách – každá skupina provádí jiný cvik, na nepatrný okamžik nastává synchronizace, která se opět rozkládá. Rytmicky přesný pohyb sugeruje techniku hry na klavír - příznačně klasická klavírní skladba Carla Czerneho také trénink doprovází. V dalších etudách se tanečnice – v bílých a černých tutu uvolňují od tyče a společně s 12 tanečníky formují prostorové útvary a procvičují další prvky. Zvlášť půvabné jsou skoky v setmělém prostředí na křížení světelných diagonál, kde se tanečníci a tanečnice vynořují a protínají v nekonečném proudu. Ke sboristům se posléze připojují sólisté (Olga Smirnova, Semjon Čudin a Artem Ovčarenko), aby rozvinuli přehlídku závratné sérií kroků, fouetté a skoků, vycizelovaných variací, kde si jistě přejeme, aby nikdy neskončily.
V poměrně banální záležitosti, kde „pracují“ stejně sboristé i hvězdy, zachytil Lander podle uměleckého šéfa baletu Velkého baletu Makhara Vazieva „duši tance“, povýšil ji na velkolepou oslavu tvůrčího potenciálu celého souboru a klasického tanečního umění obecně.
Tři novější choreografie představují jistě příjemnou změnu a opět dokazují, že moskevský soubor je schopný reagovat pružně na inovace, přestože jeho základna spočívá v klasice, což snad by nemělo být právě v případě baletu Velkého divadla nic nepatřičného.
V novátorském duchu se ponese i příští „přenos do kin“ z Moskvy s nabídkou baletu HRDINA NAŠÍ DOBY 9. dubna 2017.

27.3.2017 17:03:57 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

HUDBA

Michal Horáček: Český kalendář

Přebal alba

Michal Horáček je český spisovatel, esejista, novinář, textař, básník, producent, vystudovaný antropolog. Je c celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Svěrákova hořká komedie o válečných letech

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek

další články...