Faun a Nomad
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekJméno Sidi Larbi Cherkaoui zaznělo poprvé při slavnostním zahájení letošního Tance Praha v inscenaci Fractus V a uvedlo i druhý festivalový týden představením Faun a Nomad 4. června v holešovických Jatkách 78.
Jde o pozoruhodný projekt, který vznikl ve spolupráci Sidi Larbi Cherkaouiho a jeho souboru Eastman s naším sdružením 420people. Sidi Larbi Cherkaoui a Václav Kuneš, hlava 420people, se setkali na Tanci Praha již v roce 2011, kde se také objevila první myšlenka společného díla, která postupně dozrávala až v tomto roce nabyla konkrétní podoby.
Legendární choreografie Faunovo odpoledne Václava Nižinského z roku 1912 inspirovala Sidi Larbi Cherkaouiho v roce 2008 k novodobé interpretaci, kterou chtěl uctít stoleté výročí Ballets Russes. Obohatil téma o několik novinek, Faunovi dopřál společnici – Nymfu a Debussyho hudbu proložil vstupy současného skladatele. V pražském provedení v roce 2017 je Faunem – polodivokou přírodní bytostí - Václav Kuneš a Nymfou – jeho stejně živelným ženským protějškem Nicola Leahey ze souboru Eastman.
V lese s mohutnými stromy se objeví nejprve Faun, ale oproti tomu klasickému, je velmi uvolněný a zbavený všech omezení, s obnaženým tělem jen v krátkých přiléhavých kalhotách. Plazí se po zemi, zdvihá se, odpoutává se výskokem, přemetem, protahuje se a vyvažuje těžiště. Přesné struktury původní choreografie roztávají a rozpouštějí se do celého prostoru. Choreografická ruka Chirkaouiho Faunovo tělo tvaruje, plasticky propracovává, nechává lenošit, nenásilně převrací, překrucuje a všemožně zvýrazňuje jeho formu. Nymfa je Faunovou křehčí a éteričtější variantou. Také ona si s velkým zaujetím osahává tělem prostředí, těší se z volnosti. Překvapením je pro oba zjištění, že v lese nejsou sami. Zkoumají se nyní navzájem – nejdříve zpovzdálí, v přímém dotyku, přibližují se co nejtěsněji a zakouší něžnost ale i krkolomné i komické způsoby kontaktu. Les na plátně chvílemi ztemní, chvílemi je prozářen světlem, které mihotavě dopadá na těla tanečníků a vytváří krásnou iluzi slunečních paprsků pronikajících listy. Takto se snad prokazuje pocta i impresionismu, za jehož příklad v hudbě se Debussyho Faunovo odpoledne pokládá.
Nomad – spíše nomádi – na scéně je přítomno střídavě až osm tanečníků - jsou bytosti pouště. Tu symbolizuje rozpraskaná suchá půda a daleký modrý obzor, možná přišli i z jiné planety, když na obloze místo měsíce září Země. Jejich příslušnost k pustině, k arabské poušti vyhlašuje zpočátku nomádský šátek zahalující hlavu a jejich identitu, arabská hudba, gesta rukou, otáčky vypůjčené z tanců dervišů. Musí se vyrovnávat s nebezpečnými situacemi, překonávat nejtěžší fyzické a emocionální podmínky a každý to činí po svém. Skupina je nestabilní, jednotlivci se vydělují k vlastním výstupům, ostatní vyčkávají, někdo odchází, další se připojuje. Aktéři se pohybují nekoordinovaně ve svých vlastních světech, ale v určitém momentě se setkávají ve stejném výskoku, obratu, jako by prozřeli k vědomí, že potřebují pospolitost, mají – li přežít. Choreografie využívá etnické prvky, cirkusovou akrobatiku, je velmi plastická, pracuje s těžištěm, střídá různé prostorové roviny a dynamiku, od bleskových pohybových proměn po zastavení atd. Při svém putování narazí nomádi na vodu – spíše bažinu, močál. Odkládají své oděvy a umývají se. Bahno pak rituálně roznášejí po ploše - v pomalé chůzí je nechávají skapávat z dlaní a vytvářejí pravoúhlou síť jeho stop - jakoby osévali pole. Zdá se, že se právě usadili a ustanovení komunity je pak stvrzeno ve slavnostním skupinovém tanci. Také tady jako v úvodním představení předvedli interpreti jedinečný pohybový koncert, vyžadující všechny fyzické síly a dokonalou koordinaci, odvedený z pohledu pozorovatele s nenuceností a lehkostí, svědčící o jejich tanečních kvalitách.
Nomad, v němž si vedle tanečníků ze souboru Eastman zatančili i naši tanečníci ze 420people, byl uveden poprvé 4. června v Praze v rámci festivalu Tanec Praha a Sidi Larbi Cherkaoui jej nastudoval právě pro tuto příležitost. Tanec Praha se tedy může pyšnit světovou premiérou, pod níž je podepsán tak význačný autor a 420people, kteří programově navazují spolupráci s renomovanými choreografy, jistě i zvýšeným zájmem v mezinárodním kontextu.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Pet Shop Boys: Nonetheless
Legenda taneční a elektropopové hudby. Britské duo Pet Shop Boys proslulo už koncem osmdesátých let, kdy vydal celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku
Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného celý článek