Porgy a Bess hit sezóny Metropolitní opery v kinech
autor: The Metropolitan Opera
zvětšit obrázekDo Metropolitní opery se poprvé od roku 1990 vrátila slavná Porgy a Bess bratrů Iry a George Gershwinových. Hit letošní sezóny vypráví příběh z černošského ghetta, který v době svého vzniku způsobil nemalý poprask. Unikátní propo-jení evropské operní tradice a amerického jazzu bude v kinech k vidění v přímém přenosu už 1. února 2020 od 18:45 hod.
Příběh žebrajícího mrzáka Porgyho se zapsal do dějin opery jako první dílo, které do klasického žánru začalo vnášet dobové jazzové prvky – a tím se stalo součástí nejen kánonu klasické hudby, ale i jazzu. Výrazný je i sociální apel představení a fakt, že se jednalo o první operu, kde hrají prim zpěváci a herci černé pleti. V letech, které následovaly po premiéře, byla opera mnohokrát předvedena v okleštěné podobě, mnohé skladby, např. Summertime, se staly součástí jazzové klasiky a staly se součástí repertoáru mnoha umělců (mj. Elly Fitzgerald a Louise Armstronga). Inspirace u evropských skladatelů klasické hudby Edwarda Kilenyie, Rubina Goldmarka či Charlese Hambitzera se u George Gershwina přirozeně prolnula se žánry, jako jsou gospel, blues, spirituály a tzv. work songs.
Současný přístup k inscenování Gershwinovy opery se více přibližuje záměrům skladatele, tzn. k pojetí se širokým hereckým ansámblem a kompletním orchestrem. A v této podobě se kus nyní vrací na prkna newyorského operního svatostánku, v inscenaci Jamese Robinsona, která měla svou světovou premiéru v roce 2018 v Londýně. Už tehdy britský deník Guardian napsal: „Pokud se chystáte inscenovat Gershwinovo dílo, udělejte to přesně takhle.“ Ani aktuální recenze nešetří chválou. Podle webu OperaWire.com je tím nejpůsobivějším skvělé obsazení, Broawayworld.com vypichuje chytře vymyšlený design scény a New York Times si vystačí se slůvkem „okouzlující“.
Do hlavních rolí svého hudbou, pohybem a syrovým, nevyumělkovaným životem kypícího ztvárnění obsadil Robinson basbarytonistu Erica Owense, který letos v Metropolitní opeře také září coby Alberich ve Wagnerově tetralogii Prsten Nibelungův, a v roli Porgyho již exceloval ve starší inscenaci v chicagské opeře, a sopranistku Angel Blue, pro kterou je letošní sezóna teprve třetí v Metropolitní opeře. V dalších rolích se představí Golda Schultz jako Clara, Latonia Moore coby Serena, Denyce Graves v roli Marie. Záporné role Crowna a drogového dealera Sportin‘ Lifea ztvární Frederick Ballentine a Alfred Walker, který v Metropolitní debutuje.
Do konce sezóny 2019/20 zbývají čtyři přímé přenosy. Na konci února je na pro-gramu Händelova Agrippina, na kterou naváže nová inscenace Bludného Holanďa-na Richarda Wagnera, hlavní roli v něm ztvární sir Bryn Terfel. Sezónu uzavře dvo-jice oper italských klasiků, Pucciniho Tosca a Donizettiho Marie Stuartov-na.
Termíny + seznam kin na www.aerofilms.cz. Držitelem licence na přímé přenosy z Metropolitní opery New York do České republiky je filmová distribuční společnost Aerofilms.
TIP!
Časopis 13 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Malý princ přitančí na Novou scénu
Druhou baletní novinkou Divadla J. K. Tyla v této sezóně bude Malý princ inspirovaný stejnojmenným románem fra ...celý článek
Opera Romeo a Julie vstupuje do kin
Již sedmá letošní inscenace zamíří z prken Metropolitní opery v New Yorku prostřednictvím přímého přenosu do k ...celý článek
Opera o životě Boženy Němcové v Plzni
Jako jeden z příspěvků k Roku české hudby zvolilo Divadlo J. K. Tyla i operu skladatelky Lenky Noty a libretis ...celý článek
Časopis 13 - sekce
DIVADLO
Studio Hrdinů uvádí novinku Jedlík perel
Pražská divadelní scéna Studio Hrdinů uvádí novinku inscenaci Jedlík perel autora a filmového režiséra Vojtěch celý článek
HUDBA
„Ženy B-Side Bandu“ natočily videoklip k písni Polštáře
Brněnský B-Side Band završil své snažení a s novým čistě autorským albem Tam a zpět se staví na vlastní nohy. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Leni Riefenstahlová – konec mýtu
Nejkontroverznější filmařka všech dob dala svůj velký talent k dispo celý článek