zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Musica non grata uvede Symfonii č. 21 „Kaddish“

Musica non grata (Vizuál ND)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V rámci cyklu Musica non grata, jehož hlavním cílem je znovuobjevovat díla autorů pronásledovaných nacionálním socialismem, uvede Orchestr Národního divadla pod taktovkou Tomáše Braunera v sobotu 23. dubna 2022 od 19 hodin v historické budově Národního divadla v české premiéře Symfonii č. 21 „Kaddish“ Mieczysława Weinberga. Sólového partu se ujme sopranistka Marie Fajtová, na úvod o kontextu díla promluví ředitel Polského institutu v Praze Maciej Ruczaj.

Mieczysław Weinberg (1919–1996), polský skladatel pronásledovaný nacistickým i komunistickým režimem, věnoval svou poslední symfonii „Kaddish“ obětem povstání ve varšavském ghettu, jehož výročí si v dubnu připomínáme. Dílo se silně dotýká osudu Weinbergových rodičů a sestry Ester, kteří byli zavražděni v Němci okupovaném Polsku někdy mezi léty 1942 až 1944. Houslová sóla odkazují k Weinbergovu otci, kterého skladatel slýchával hrát v dětství na housle. V symfonii dále zaznívají divoké imitace klezmer ansámblů, vstupy sólového klavíru s citacemi Chopinovy Balady č. 1 g moll, která se často hrávala ve varšavském ghettu, a závěrečnou větu zdobí působivé sopránové sólo. V posledních letech získalo toto dílo mezinárodní věhlas díky nahrávce City of Birmingham Symphony Orchestra a orchestru Kremerata Baltica s Gidonem Kremerem pod taktovkou Mirgy Gražinytė-Tyly, která nazpívala i závěrečné sopránové sólo. Nahrávka vyšla ve vydavatelství Deutsche Grammophon a v roce 2020 získala prestižní britskou Cenu Gramophone a nominaci na cenu Grammy. „Kompoziční tvorba Mieczysława Weinberga patří do určité míry stále ke skrytým hudebním klenotům hudby 20. století; k pokladům, k jejichž znovuobjevení postupně dochází teprve v několika posledních dekádách. Nejinak tomu je i v případě skladatelovy v pořadí jednadvacáté symfonie, jež nese podtitul „Kaddish“. Vylíčit náležitě veškeré přednosti tohoto mimořádného opusu by dozajista vydalo na několik rozsáhlých odstavců. Dovolím si proto pouze kuse zmínit, že se jedná o dílo plné silných a neopakovatelných emocí, jež zanechávají hluboký otisk nejen v posluchačích, ale i ve mně samotném. Obzvláště pak při vědomí, že na „Kaddish“ lze nahlížet jako na pomyslný hudební odraz nesnadné životní pouti, kterou Weinbergovi osud přichystal,“ říká k prvnímu uvedení tohoto díla v České republice dirigent Tomáš Brauner. Mieczysław Weinberg se narodil a první hudební kroky udělal v polsko-židovské Varšavě meziválečného období. Většinu dospělého života prožil v Sovětském svazu poté, co se mu podařilo v roce 1939 utéct pěšky z okupované Varšavy. V roce 1953 prožil několik měsíců ve stalinistickém vězení, po obvinění ve vykonstruovaném politickém procesu. Svým stylem hudebního vyjádření a významem pro ruskou hudbu se dnes řadí po bok Sergeje Prokofjeva a svého celoživotního přítele Dmitrije Šostakoviče, nicméně v posledních letech se k odkazu skladatele hlásí především rodné Polsko a díky několika mezinárodně ceněným projektům jeho popularita vzrůstá i v dalších částech světa.

www.narodni-divadlo.cz

18.4.2022 11:04:41 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Anna K. představila svoje Údolím včel

Anna K. ve Fóru Karlín

Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...