zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pražské jaro v první třetině

Jiří Habart (Foto: Jan Zavadil)

autor: Zdroj press kit festivalu   

zvětšit obrázek

Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamžiky, ale i jemnou povznášející krásou nebo dětským hemžením. K očekávaným událostem patřil nejen zahajovací koncert s Berlínskými filharmoniky pod vedením Kirilla Petrenka, který sklidil množství ohlasů. Jedním z památných festivalových vrcholů byl také sobotní koncert Orchestra dell’Academia Nazionale di Santa Cecilia pod vedením Jakuba Hrůši, kdy si publikum skandovaným aplausem doslova vydupalo hned dva přídavky.

Různorodý záběr festivalových koncertů pak ilustruje nečekaná dvojice intimních hudebních setkání v podobě písňového recitálu Miah Persson 16. května a Collegium Vocale Gent pod vedením Phillipe Herrewegha den poté. Na jejich koncertech se posluchači mohl dostat do hloubi své duše v melancholickém ponoru severských písní Persson, či dotknout nebeských výšin v renesančních madrigalech – podle svého naturelu. Úplně jiný zážitek zas poskytl první den věnovaný mladým posluchačům, nedělní SpringTEEN, který doslova obsadil celý areál Anežského kláštera. Ze všech koutů se ozývaly rozmanité zvuky a hluky, děti jamovaly s robotem, vyřezávaly nástroje z mrkve a okurky, nebo napodobovaly zvuky africké savany.

Událostmi nabité první dny festivalu však patřily také Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro: jubilejní 75. ročník soutěže, která probíhala od 7. do 14. května, přilákala na 90 mladých hudebníků z 21 zemí. První cenu v oboru lesní roh se porota po finálovém kole 13. května v Rudolfinu rozhodla udělit Zhicheng Jinovi z Číny, který získal také cenu diváků věnovanou mecenášským klubem Přátelé Pražského jara, jež byla letos udělována poprvé. Dále se umístili Francouz Nicolas Ramez a Felipe Santos Freitas da Silva z Brazílie. Finále houslové soutěže bylo pro české diváky ještě napínavější, protože se do finálového trojboje dostal mladý český zástupce Jan Novák. Ten získal druhé místo, dále cenu diváků, Cenu Nadace Český hudební fond, Cenu Olega Podgorného, Cenu Českých center, Cenu Nadace Gideona Kleina a Cenu Společnosti Mercedes-Benz. První místo porotci udělili japonské houslistce Tsukushi Sasaki, pro třetí místo si na podium Rudolfina přišla Francouzka Marie-Astrid Hulot. Večer 15. května pak patřil bývalým laureátům a nyní již slavným interpretům, kteří přišli vzdát symbolický hold k 75. ročníku soutěže, která mnohým z nich pomohla nastartovat hudební kariéru. Večer otevřela premiéra Koncertu pro trubku a orchestr Sylvie Bodorové, v závěrečné efektní skladbě Petra Wajsara zkomponované přímo pro tuto příležitost se pak na podiu potkali všichni protagonisté večera: vedle Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením Jakuba Kleckera se vměstnali trumpetista Gábor Boldoczki, violoncellista Victor Julien-Laferrière, hobojista Johannes Grosso, klarinetistka Anna Paulová, fagotista Jan Hudeček, hornistka Kateřina Javůrková a Pavel Haas Quartet.

Na co se těšit v příštích dnech?
Festival bude i ve své druhé třetině skórovat hvězdnými okamžiky: hned v pondělí večer se po 23 letech v Praze znovu představí dirigentská legenda Riccardo Chailly, který přijede se svým domácím „týmem“ Filarmonica della Scala. Společně doprovodí hvězdného mladého klavíristu Alexandra Malofejeva, který zahraje slavný Čajkovského Koncert b moll. Jako z jiného hudebního světa bude druhá pondělní událost, kdy se mezi letadly hlavního sálu Národního technického muzea rozezní experimentální pocta klavíru, Pianofonia od Michala Rataje a Jana Trojana. Autory, kteří na nezvyklém pódiu rozezní rozličné klavírní objekty, doplní Ivo Kahánek a Michal Nejtek na klavíry a bicista Štěpán Hon.

Vyprodané Rudolfinum čeká na pražskojarní dirigentský debut Jiřího Habarta v úterý 21. května. Den poté se pak rozezní klenby Pražské křižovatky hlasy Sboru Polského rozhlasu – Lusławice, který má na programu kombinaci českých (Smolka, Martinů) a polských (Penderecki, Górecki ad.) autorů – na koncert lze ještě zakoupit poslední vstupenky. Vyprodáno naopak hlásí jazzový večer s Camilou George, klavírní recitál Seong-Jin Choa, Matiné v klášteře s Vilémem Vlčkem i monumentální varhanní koncert Ivety Apkalny. Poslední vstupenky na koncerty nadcházejícího Víkendu komorní hudby ještě můžete zakoupit na sobotní Alinde Quintet a Z.E.N. Trio a v neděli na poctu Antonínu Rejchovi v Anežském klášteře.

20.5.2024 16:05:56 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Festivaly

PRAKAB přivítá veřejnost v rámci dne otevřených dveří

KoresponDance

Pražská kabelovna ve druhé polovině června otevře své brány veřejnosti, které nabídne nejen možnost prohlédnou ...celý článek



Časopis 25 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 25. týden

Zuzana Navarová

Pijácká romance pro Waldemara Matušku
Poetické lidové písničky zpívá a všechny role hraje známý a populární celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Ostravská muzejní noc dvacet tisíc vstupů

OMN-Nová radnice věž (Foto: Lukáš Ston)

V sobotu 15. června se konal patnáctý ročník festivalu Ostravská muzejní noc. Pouze jeden den v roce mohou lid celý článek

další články...