zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Český Krumlov 2005

Český Krumlov 2005

autor: Z webu   

V červenci a srpnu se uskuteční již 14. ročník mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově. Zatímco vloni jsme v našem časopise v rozhovoru s ředitelem festivalu Jaromírem Boháčem provedli rekapitulaci právě uplynulého ročníku, tentokrát se scházíme, abychom se dozvěděli něco zajímavého o tom, co je možná trochu skryto v programu ročníku letošního. Předpokládáme, že linie žánrové pestrosti, která je už pro festival charakteristická, bude i letos dodržena.
Nebylo to vždy pravidlem. Takové rozšíření dramaturgie jsme si mohli dovolit teprve tehdy, když jsme rozšířili festival co do počtu koncertů a doby trvání. Teprve v loňském roce jsme dosáhli celkové plochy šest a půl týdne, a tak vznikl prostor i pro vybočení do jiných žánrů. Hlavním kriteriem pro nás zůstávají hodnoty, které prověřil čas a v tomhle trendu budeme určitě pokračovat.

  • Setkáme se letos s něčím novým, co tu ještě nebylo, třeba právě z hlediska žánrového či tematického?
    Určitě tady ještě nebyla pop rocková kapela. Vloni jsme takhle zvolili Čechomor s Collegiem Českých filharmoniků, což znamená kombinaci folk rocku s působivě prokomponovanými symfonickými aranžmá. Tentokrát jsme pozvali známou slovenskou skupinu Elán a všichni se, myslím, shodneme, že jde o kvalitu skutečně prověřenou časem. Jejich písně, celková tvorba a působnost přece zasáhly řadu generací. Počínaje rokem 2004 jsme začali s dalším experimentem, ve kterém chceme rovněž pokračovat. Dotýkáme se tak oblasti jazzu a postupně poznáme čtveřici slavných světových trumpetistů. Vloni jsme začali Jamesem Morisonem, letos přijede Maynard Ferguson se svou kapelou, dále bychom rádi uvítali další dvě trumpetové legendy. V budoucnu se v tomto duchu porozhlédneme po dalších žánrech a sólových nástrojích. Vloni koncepčně vznikla a také se začala rozvíjet další oblast našeho dramaturgického plánu, a to stylové koncerty historické hudby v dobových kostýmech i s dalšími atributy, právě vloni to byla Noc s Antoniem Vivaldim …
  • Rázem jsme se ocitli u barokní hudby, což je fenomén pro váš festival charakteristický.
    Také letos si Vivaldiho připomeneme, ale komorněji laděným koncertem. O to velkolepěji dáme vyniknout jinému velikánu barokní hudby, konkrétně Barokní nocí s Georgem Friedrichem Händelem, abychom připomenuli 320. výročí jeho narození. Naší snahou je připravit návštěvníkům komplexnější zážitek během večera, tedy hostinu nejen hudební, nabídnout jim, i když stylizovaně, nástin dob minulých, přiblížit, co se při takových příležitostech jedlo, pilo a také hrálo. Hovoříme-li o festivalových inovacích, pak musíme říci, že také chceme postupně představovat lidovou hudbu národů Evropy, zejména jednotného prostoru Evropské unie. Hned napoprvé jsme vybrali španělské flamenco a protože tady nejde jen o hudbu, ale i součást životního stylu, určitě to bude atraktivní večer. Věříme, že tenhle nově nastoupený trend se také postupně stane tradicí.
  • Dosud jsme hovořili převážně o hodnotách, které teprve vznikají nebo se začínají rozvíjet, ale co říci o takových hodnotách, které mají v dramaturgii festivalu své pevné místo, o umělcích, kteří se do Českého Krumlova pravidelně vracejí?
    Návraty a konstanty … K těm určitě patří Symfonický orchestr Českého rozhlasu, kterému letos náleží zcela zvláštní postavení, přísluší mu statut rezidenčního symfonického orchestru a uspořádá náročné tři koncerty – zahajovací (mimo jiné s violoncellistou Mischou Maiskym a korejskou houslistkou Min-Jung-Suh v Brahmsově dvojkoncertu), závěrečný a mezitím ještě jeden s Beethovenovým trojkoncertem a českou premiérou Klavírního koncertu b moll, po. 27 Roberta Fuchse. SOČR i jeho šéfdirigent Vladimír Válek, jenž má letos sedmdesátiny, zde účinkují pravidelně a s festivalovým publikem mají pěkný vztah. Uslyšíme také klavíristu světové pověsti Ivana Moravce, jenž vloni onemocněl a místo jeho vystoupení byl koncert náhradní. Letos zažijeme i takový kuriózní návrat – Kvarteta Martinů a flétnisty Roberta Stallmana z USA. V roce 2002 jsme museli přerušit festival kvůli povodni a oni tenkrát přijeli na předposlední koncert. Když viděli to lidské a kulturní neštěstí, spontánně se vzdali svých honorářů včetně pana Stallmana, jenž si plně platil cestovné a pobyt. Těšíme se na ně, také abychom jim ukázali, jak se město z té katastrofy dostalo. Už jsem naznačil, že pozornost věnujeme životním jubilejím nejen skladatelů, ale i interpretů. Letos má šedesátiny vynikající kytarista a skladatel Štěpán Rak. Uspořádá vlastní sólový recitál výhradně z vlastních skladeb (včetně jedné premiéry) a adaptací. Nebo například legendární Spirituál kvintet letos slaví 45. výročí, ale to jsme zpátky u folku. V oblasti vážné hudby odevzdáváme, doufám, důstojné pensum nejen symfonické hudbě, ale také hudbě komorní. Ze zkušenosti víme, že tu musí být recitál klavírní, ale třeba i kytarový… Zavazuje nás pořádání koncertů smyčcových kvartet, po této stránce bude jistě pozoruhodná konfrontace italského Meridies Quartet s mladým pražským Epoque Quartet, jenž se vedle tradiční literatury věnuje rovněž jazzu. I nadále chceme dávat příležitost právě mladým interpretům, zejména laureátům mezinárodních soutěží, takže uslyšíme laureáta Mezinárodní soutěže Pražské jaro 2005 v oboru cembalo, Američanku Morwaread Farbood klavíristu Sergeje Kuzněcova, laureáta Géza Anda International Competition Zurich a francouzskou flétnistku Magali Mosnier, vítězku Musikwettbewerb der ARD s Českým komorním orchestrem. Na náměstí Svornosti vystoupí dětský symfonický orchestr Encore z Velké Británie, který jistě přijdou podpořit i příznivci takzvaně velkých jmen. K českokrumlovským stálicím ještě patří varhanní recitály, které jsou putovní, takže se postupně rozezní varhany v krásných sakrálních prostorách u křižovníků v Českém Krumlově, Vyšším Brodě, Zlaté Koruně a Českých Budějovicích.
  • K osvědčeným hodnotám českokrumlovského festivalu patří hudba starších období a tradiční vážná hudba. Jaké postavení zaujímá hudba 20. století?
    Zřetel k autorům 20. století patří rovněž k našim povinnostem, ale tady je třeba skutečně pečlivě vážit vzájemné proporce. Protože jsme festival soukromý, musíme ctít především zájem našich posluchačů a ten tíhne spíše k hodnotám tradičním.
  • 27.6.2005 01:06:20 Julius Hůlek | rubrika - Festivaly

    Časopis 17 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Články v rubrice - Festivaly

    LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí

    LVHF 2024

    Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – ...celý článek


    Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou

    Matthias Kirschnereit

    Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek


    Celostátní festival ZUŠ Open 2024

    ZUŠ Open

    ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního ...celý článek



    Časopis 17 - sekce

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Filmové tipy 18. týden

    Dustin Hoffman (Maratónec)

    Maratónec
    Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek

    další články...