Jak Třebíčí zněla opera
autor: Z webu
Ve dnech 30. 3. – 2. 4. 2006 se v malebném městě nad rozvodněnou řekou Jihlavou konal první ročník Třebíčského operního festivalu, který svým divákům nabídl velmi pestrý program – nejen operu, jak slibuje jeho název, ale i koncerty a pořad věnovaný dětskému publiku.
Organizátoři (za všechny jmenujme prezidenta festivalu Pavla Heřmana a uměleckého ředitele Romana Válka) dali svému festivalu do vínku především rozmanitost. Do svého nového divadla Pasáž, které bylo v Třebíči otevřeno v roce 2005, pozvali jak osvědčený operní soubor, tak svým zaměřením originální těleso a pozvali si i velmi odvážnou a po zásluze aplaudovanou hudební koláž Rákoš Rákoczy na motivy stejnojmenného baletu Leoše Janáčka, na které spolupracoval taneční soubor Hradišťan, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín (dirigent Roman Válek) a Brněnský akademický sbor. Nepochybně to nejlepší, co jsme na festivalu mohli zažít! Slezské divadlo Opava uvedlo svou tradičně pojatou inscenaci Dvořákovy Rusalky v režii Jany Andělové-Pletichové. Soubor Ensemble Damian se nepříliš šťastně představil „neobarokově minimalistickou“ jednoaktovou operou Tomáše Hanzlíka Endymio napsanou na latinské libreto z 18. století. Velmi podceněná byla jevištní realizace, která kromě toho, že nenabídla nic co bychom od autorovy režie nečekali, skřípěla i v technické realizaci. Na přípravu bylo evidentně málo času!
Dětem a jejich rodičům bylo určeno pásmo Jonáš a Melicharová v opeře, kde je známá divadelní dvojice Jitka Molavcová a Jiří Suchý (zároveň patroni celého festivalu) nenásilnou formou seznamovala se žánrem opery. Zazněly čísla z nejznámějších oper umně spojená jevištním šarmem obou protagonistů za účinkování zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů s dirigentem Romanem Válkem.
Kromě operních představení se v rámci festivalu uskutečnily dva koncerty. V bazilice sv. Prokopa bylo uvedeno půvabné oratorium G. F. Händela Dixit Dominus v podání třebíčského sboru Musica Animata pod vedením Karla Tomka zazněla Händelova kantáta Dixit Dominus pro sóla, sbor a orchestr, které předcházelo několik skladeb zazpívaných členy pěveckého sboru místního gymnázia. Sbor předvedl pozoruhodnou kvalitu provedení, kterou bohužel velmi špatným dojmem kazil výkon smyčcového orchestru místní ZUŠ. Druhý koncert hostila Zadní synagoga, kde vystoupil dívčí vokální soubor Adash pod vedením T. Novotného, který se věnuje osobité interpretaci židovských písní v hebrejštině.
Třebíčský operní festival se během svého prvního ročníku ukázal jako sympatická novinka na českém festivalovém nebi a fakt, že byla všechna představení vyprodaná, jen dokazuje, že organizátoři správně odhadli „hlad“ třebíčského publika po hudebním divadle. Do budoucnosti ale lze doporučit, aby festival našel a formuloval svůj jasný program. Jestli chce dokázat oprávněnost své existence v celorepublikovém měřítku, neměl by setrvat na funkci „dovézt operu do Třebíče“, nýbrž pokusit se zaplnit prázdné místo, které zde dnes je. Bylo by dobře, kdyby zde vznikla třebas prohlídka nestatutárního, neoficiálního operního divadla, kde by vystoupily špičková nezávislá tělesa a tvůrci – kupříkladu sdružení in spe, projekty České Händelovy společnosti, jmenovaný Ensemble Damian, popříp. inscenace vysokých škol. Uvidíme jak bude nadějná značka TOF pokračovat.Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Festival Za poklady Broumovska s prvomájovou předehrou
Ve středu 1. května 2024 zazní první z koncertů 19. ročníku festivalu Za poklady Broumovska. Během festivalové ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Patrik Lančarič: Zlín už ke mně přirostl
Setkání s Patrikem Lančaričem, uměleckým šéfem činohry Městského divadla Zlín, nebylo náhodné. Portál Scena.cz celý článek
HUDBA
ABBA: úspěch navzdory
ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 19. týden
Želary
Anna Geislerová ve strhujícím příběhu, který uvádíme u příležitosti výročí květnových dnů, konce 2. celý článek