La Sylphide/Napoli
autor: archiv divadla
Rozhodne-li se někdo navštívit výstavu obrazů M. Alše, nebude příliš na pochybách o tom, co může očekávat. Podobně na tom bude divák, který se vypraví na romantický balet – netěší se na žádné sofistikované experimenty ale spíše na příjemnou podívanou v tradičním duchu. Z tohoto hlediska je třeba přistoupit i k druhé baletní premiéře Národního divadla v této sezóně, k představení La Sylphide/Napoli složeného z nejlepších děl význačného dánského choreografa 19. století Augusta Bournonvilla, z dějového baletu La Sylphide a třetího jednání baletu Napoli.
Bournonville zhlédl baletní příběh o skotském mladíku Jamesovi, kterého od ženitby s dívkou Effií odláká touha po snovém přeludu, víle Sylphidě, ve zpracování Filippa Taglioniho na hudbu Jeana Schneitzhoeffera dva roky po premiéře v Paříži v roce 1834. Balet jej přímo uchvátil, protože však si nemohl z finančních důvodů pořídit originální partituru, požádal dánského skladatele Hermana Severina Loevenskjolda o složení nové hudby. V roce 1836 pak měl nový balet premiéru v Kodani a sám Bournonville při tom ztvárnil postavu Jamese. Zatímco La Sylphide zmizela později z francouzských scén, v Dánsku zůstala součástí repertoáru Královského dánského baletu a uvádí se dodnes každou sezónu.
Originalitu a oblíbenost tohoto typického díla romantického období lze přičíst jak stále aktuálnímu příběhu váhání mezi jistotami života a nejistotou snů, tak krásné hudbě a choreografii se svébytnou taneční technikou, která se dodnes téměř nezměnila, i inscenačním postupům využívajícím pantomimy. Typickými tanečními prvky jsou např. řazení speciálních vazeb – enchainements, allegro – rychlá práce nohou s malými, jemnými kroky - „filigránský styl“, épaulement – natočení horní části těla a hlavy v harmonii s polohou nohou a chodidel vzhledem k divákovi, mírné předklonění trupu, ruce v nízké poloze, oproti klasickému ruskému baletu žádné vysoké polohy nohou, žádné mnohočetné piruety.
Současné pražské nastudování s baletním souborem ND vychází přímo od pramene - ujal se ho dlouholetý šéf Královského dánského baletu Frank Andersen, (jako sedmiletý žák baletní školy začal v roce 1960 tančit v La Sylphide a poté vystupoval v jejích nesčetných inscenacích) se svou manželkou, baletní mistryní Evou Kloborg (už 22 let dává taneční hodiny dánské královně Margaretě, která sama navrhla scénu a kostýmy pro jednu baletní inscenaci), výtvarníkem Mikaelem Melbyem (bývalým operním zpěvákem) a dalšími. Pokusili se vtisknout inscenaci autentickou podobu baletu první poloviny 19. století do té míry, jak ji lze dnes zrekonstruovat, která i když odkazuje ke kořenům klasického tance, zůstává živou formou divadla přijatelnou pro současného diváka, což se jim určitě zdařilo.
Přestože bournonvillovský taneční styl působí přirozeně, půvabně, lehce a harmonicky, není jednoduché pro současné tanečníky bez speciálního tréninku se s ním vypořádat. Technika vyžaduje přesnost v pohybech, gestech i pohledech v tanci i pantomimě, nelze nic přidávat ani ubírat a přesto zůstat věrohodný ve vyjádření. Díky interpretům (La Sylphide – Nikola Márová, James – Richard Kročil, Effy – Ivanna Illyenko, ústřední dvojice v Napoli Gennaro – Alexander Katsapov, Teresina – Zuzana Susová a všichni ostatní) se podařilo i tuto obtíž zvládnout a diváci si mohli užít skvělé sólové pasáže a sbory v lidových tancích v obou částech.Můžeme-li za hlavní Bournonvilleovo poselství považovat krásu a radost z tance, dostalo se příznivcům klasického baletu těchto zážitků při premiéře v dostatečné míře.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek