Symposium o divadelní architektuře
autor: Z webu
zvětšit obrázekDivadelní architektura ve střední Evropě TACE – (Theatre Architecture in Central Europe) je tříletý projekt podpořený grantem z programu Evropské unie Culture 2000. Projekt shrnuje dosavadní poznatky o vývoji divadelní architektury jako specifického fenoménu evropského kulturního dědictví. V rámci projektu je plánováno několik typů aktivit tak, aby výstupy pokryly co nejširší cílovou skupinu a oslovily jak odborníky, tak širokou veřejnost. Klíčovým bodem je vytvoření a zpřístupnění elektronické Databáze divadelní architektury. Připravuje se vydání dvou publikací - výpravná kniha Historie divadelního prostoru ve střední Evropě a sborník Experimentální divadelní prostor v druhé polovině XX. stol.
Součástí projektu jsou i dvě výstavy: velká putovní výstava Středoevropská divadelní architektura – historie a současnost zahrne nejzajímavější výsledky bádání na projektu a výstava Divadelní architektura – vize a možnosti bude prezentovat výsledky stejnojmenného workshopu. Druhý workshop nese název Památková péče a rekonstrukce. Dále se v příštím roce uskuteční v Lublani konference na téma Experimentální divadelní prostor. Projekt připravil Institut umění – Divadelní ústav, realizátorem projektu je Národní divadlo a jeho spoluřešiteli jsou divadelní instituce z Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska. Projekt byl zahájen v letošním roce a potrvá do ledna 2011.
Jednou z akcí projektu TACE je symposium Umění v experimentálním, industriálním a netradičním prostoru, které se uksuteční ve dnech 9. až 10. října 2008 v Alta – Hale 30, U Výstaviště 11, Praha 7 – Holešovice. Oficiálními jazyky sympozia jsou čeština a angličtina. Poplatek pro účastníky konference je 300 Kč za oba dny.
„Společenské změny a proměny ekonomické struktury v 90. letech 20. století u nás vedly k ukončení provozu mnohých výrobních objektů a areálů. Zůstalo tak velké množství nevyužitých industriálních budov a areálů,“ vysvětluje Pavel Štorek. Upozorňuje ale, že zároveň mnohé divadelní, taneční a rezidenční a galerijní prostory v Čechách nereflektují aktuální potřeby současného umění. První blok sympozia má za cíl upozornit na možnosti využití chátrajících industriálních objektů v Čechách jako multifunčních prostor pro uměleckou tvorbu a prezentaci.
Druhý blok sympozia bude věnován site-specific projektům, které vtahují obyvatele města či vesnic do míst, kde se umění neočekává, odkrývají a upozorňují na zapomenutá místa. Netradiční a pro umění „nepřirozená“ místa přinášejí mnoho podnětů a východisek pro nejrůznější umělecká vyjádření, ale i „prostor“ pro antropologické zkoumání. Pro své sociální vazby je site-specific důležitou součástí kultury, výběrem prostoru a působením v něm je možné se vyjádřit k aktuálním společenským otázkám.
Poslední blok je součástí projektu TACE. Experimentální, non-tradiční, alternativní, či nezávislý - všechny tyto pojmy popisují specifické prostory, které si podmanila divadelní praxe. Ta v druhé polovině 20. století prošla výrazným rozvojem ať už jako umělecká disciplína či jako sociální fenomén.
Časopis 06 (2024) - rubriky
Časopis 06 - sekce
DIVADLO
Nejstarší divadlo míří do budoucnosti
Izraelská režisérka Yael Ronen a herec, scénárista Dimitrij Schaad společně napsali dystopický kabaret (R)Evol celý článek
HUDBA
Jedinečné koncerty
Pocta Haně Zagorové
Velký vzpomínkový galakoncert na legendární českou zpěvačku z pražské Lucerny z prosinc celý článek
OPERA/ TANEC
Nový generální partner festivalu Pražské jaro
Ministr kultury Martin Baxa, který je rovněž předsedou správní rady obecně prospěšné společnosti Pražské jaro, celý článek