zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Transparency – dobře utajené umění

LED panel Ann Dancing (autor Julian Opie)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Od počátku ledna se uprostřed parku na Palachově náměstí přímo za zády Antonína Dvořáka rozvaluje podivné bílé individuum, které v noci svítí. Zpočátku to vypadalo jako Dvořákův duch či jeho Múza. Nápisy pravily, že je objekt střežen kamerami – to by snad u duchů nebylo zapotřebí, nic víc. Nic nevěděly ani důležité instituce. Podivné nevysvětlitelné jevy se objevily také na Staroměstském náměstí – zelená anglická slova promítaná ze Staroměstské radnice na průčelí protějších domů, po fasádách domů v Dušní ulici pobíhaly nazelenalé myšky a v okně Národního divadla na Národní třídě snad nový způsob propagace baletu – rovněž nazelenalá tančící postava.

Posléze se instituce probudily a opatrně celou akci odtajnily – v metru se objevilo pár letáků, něco proniklo na webové stránky a anonym u Rudolfina dostal popisku – aby se příliš nerozkřiklo, že jde o doprovodný projekt k předsednictví ČR v EU nazvaný Transparency.

Společnost w.art projects společně s Magistrátem hlavního města Prahy se totiž rozhodly zpřístupnit současné umění české veřejnosti a od 7. ledna do 30. června 2009 prezentovat světelné umění ve veřejném prostoru. Pro projekt získaly šest renomovaných umělců z různých částí světa.

Pražané se mohou na podobnou akci rozpomenout. V roce 2007 se procházeli po jezu u Sovových mlýnů dva chodci dobíhající výstavu v Muzeu Kampa. Měl je na svědomí Angličan Julian Opie právě tak jako LED panel Ann Dancing na Národním divadle (7.1. – 30. 6).

Za milostné dopisy na Staroměstském náměstí – text je složen ze slov z opravdových milostných dopisů umělcových rodičů a ze slov programu na tvorbu milostných dopisů Christophera Stracheye z roku 1952 - byl zodpovědný Artur Duff pobývající v USA a Itálii (7.1. – 1. 2.).

Vzpomínky na myši – téma vzpomínání a vnímání - siluety myší a jejich pohybů podle infračerveného videozáznamu myší stvořil Stephan Reusse z Německa (7.1. – 30.6.)
Sekvence TACET na ledolamech u Novotného lávky upozorňuje na akustické pauzy ve zvukových proměnách velkoměsta - vytvořila Ulla Rauter z Rakouska (21.2. – 30.6.)
Zašlé fasády Národního muzea ožijí světelnými básněmi Franze Kafky a Wislawy Szymborské zásluhou Jenny Holzer z USA (30.4. – 6.5.)
Bílého anonyma umístil u Rudolfina Jaume Plensae ze Španělska. Není to však anonym, jsme to WE – MY - všichni lidé světa, 5m vysocí a 2700 kg těžčí, řezaní laserem, kteří bychom si měli porozumět a žít v míru. Tělo, v němž autor vidí nejdokonalejší architektonické dílo a obal pro duši a sny, máme z písmenek různých jazyků - čínštiny, latiny, hebrejštiny, arabštiny, hindštiny, řečtiny, ruštiny (7.1. – 30.6.).

Světelné instalace jsou k vidění od večerních hodin do půlnoci, MY jsme vidět stále, i když nesvítíme.

23.2.2009 17:02:36 Helena Kozlová | rubrika - Zveme ...

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Open House Brno otvírá město

Diversa Quartet

V sobotu 18. května od 9. hodiny se začnou návštěvníkům festivalu architektury a urbanismu Open House Brno 202 ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

VČD v příští sezóně uvede sedm premiér

Dramaturgyně A. Zindulková Hlaváčková na zahajovací zkoušce

Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek

další články...

HUDBA

Cooper přiveze unikátní 3D/AV show

Max Cooper

Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek

další články...