zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NETHOVOR - detail

Richard

SAMEK

Richard SAMEK

Narodil se v Třebíči. Je absolventem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (1996 – 2001), kde vystudoval obor operní zpěv ve třídě prof. Anny Barové. Po zakončení studia soukromě studoval u p. Natalie Romanové a úspěšně debutoval na jevišti Národního divadla Brno v roli Fausta v opeře MEFISTOFELES A. Boita, dále pak se zde představil v roli Pierra Bezuchova v opeře S.Prokofjeva VOJNA A MÍR, v roli Junoše z opery B.Smetany BRANIBOŘI V ČECHÁCH a ve scénickém provedení Requiem W.A.Mozarta.

V současné době je členem operního souboru Státní opery Praha, kde nastudoval role v operách L.Bernsteina CANDIDE, G.Pucciniho TURANDOT, G.Verdiho NABUCCO a G.Pucciniho MANON LESCAUT, G. Donizettiho LUCIA DI LAMMERMOORE, A. Dvořáka RUSALKA.

Od r. 2007 je také ve stálém angažmá divadla J. K.Tyla v Plzni, kde vystupuje v rolích Prince (RUSALKA, A. Dvořák), Cassia (OTELLO G. Verdi), Ismaela (NABUCCO, G. Verdi), Gonzalva (M. Ravel, Španělská hodinka), Raimonda (P.I. Čapkovskij, PANNA ORLEÁNSKÁ), Narrabota (SALOME, R. Strauss). V červnu 2009 debutoval v roli Rudolfa v opeře BOHÉMA od G. Pucciniho a nyní připravuje roli Jeníka (PRODANÁ NEVĚSTA, B.Smetana) a Tamína (KOUZELNÁ FLÉTNA, W.A.Mozart).

Od r. 2004 je stálým hostem v Národním divadle Brno, v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích a od r. 2008 hostuje v Národním divadle v Praze.

Richard Samek získal řadu cen a ocenění na mezinárodních soutěžích - 3.cenu v operním oboru, 2. cenu v písňovém oboru a Cenu talent roku na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech, v pěvecké soutěži M.S.Trnavského získal 3. cenu a Cenu pro nadějného zpěváka. Ve své profesionální koncertní činnosti vystupoval na koncertních pódiích v řadě evropských zemí, v Kanadě a Japonsku, kde spolupracoval s významnými komorními a symfonickými orchestry.

 


Záznam NetHovoru 17.3.2010


* Vážený Richarde, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce

Dobry den, dekuji za privitani. Dnesni den jeste nekonci, tak vam to nemuzu rict, ale tusim, ze bude dobry :)

* Richarde moc Vás zdravím, jaká byla vaše cesta k opernímu zpívání? Měla tato profese ve vaší rodině tradici? M. K

Take zdravim, zpival jsem od malicka, zacal jsem na lidove skole, detskem zboru, po gymnaziu jsem sel na JAMU Brno a ted uz se zpevem zivim :) Tradici urcite nemela, jsem prvni a snad posledni muzikant z nasi rodiny. Uvidime, snad mi to dlouho vydrzi. R.

* Můžeš nám prozradit tvůj hlasový rozsah? Miloš od Tábora

Hlasovy rozsah ve zneni pouzitelnem pro operu mam c1-c3, jinak hlas ruznymi zpusoby rozeznim od maleho e po c4. R.

* Dá se zpívat, aniž bych jazyku rozuměl? Petr, Praha 1

Zpivat se urcite da, ale jak to vypada to je vec druha :) Vzdy se snazim rozumet kazdemu slovu co zpivam. R.

* V SOP učinkujete v opeře Turandot, kdy je vás tam možnost vidět? Dana N., Vinohrady

Turandot ted bohuzel v diari zadnou zapsanou nemam, ale mam tuseni, ze bohuzel letos uz nebude,R.

* Zdravím, zajímá mě, zda vůbec stálé angažmá má smysl, stejně hostujete ve většině operních scén. Jaký je Váš názor, co by Vám osobně vyhovovalo?

Stale angazma ma smysl pokud v nem zpevak dostava role na kterych roste, protoze domaci prostredi je vzdycky pro zacinajici umelce vyhodou. Pokud bych mel moznost zpivat neco zajimaveho, v cem by mi angazma branilo, pravdepodobne bych zvazoval angazma nemit. R.

* Chtěl jste být vždycky operním pěvcem, nebo jste měl jiné vysněné povolání? Vlasta, Budějice

Chtěl jsem být kosmonautem, asi jako každý kluk, ale bohužel zatím jsem nikam nedoletěl. R.

* Jaká byla Vaše vůbec první operní role? Martina

Snažím se vzpomenout, je to už 13let, když mi bylo 18, alternoval jsem basovou roli v opeře "Klíč", bohužel na autora si momentálně nevzpomenu. V porovnání s mými kolegy jsem začal dost pozdě :)

* Opery mají většinou několik alternací na hlavní roli. Je mezi vámi pěvci rivalita? .) Aleš, Sokolov

Rivalita urcite je, ale v pripade, ze alternujete s vynikajicim zpevakem/hercem, tak je to spis motivujici. Radeji alternuji s dobrymi pevci, posouva me to dal. R.

* Jaký byl přechod z Janáčkovy akademie do divadla? Pavel, Praha

Asi kazdy kdo jde ze skoly do prace zazije pocit, ze vsechno je trosku jinak, nez na co ho pripravovali. Ze skoly muzete mit diplom, ale v divadle zacinate zase uplne od zacatku.

* Richarde, zbývá vám při vašem pracovním vytížení ještě nějaký volný čas a jak ho trávíte? Květa, Pz

Většinou mívám volno jen v neděli, pokud není představení. Když nějaký čas mám, snažím se ho trávit s rodinou. Máme 16ti měsíční holčičku, učím se s ní znovu mluvit :) R.

* Chodíš na konkurzy? Tom

Poslední dobou nechodím, práce mám tolik, že kdybych náhodou v nějakém uspěl, už bych tu produkci stejně dělat nemohl. R.

* Na které své představení byste mě rád pozval? Pavla

Určitě bych vás rád pozval na představení La Boheme v Plzni. Myslím, že tahle opera patří k nejkrásnějším operním dílům. R.

* Budete účinkovat v Kouzelné flétně, která bude mít premiéru 3.4.?

V Kouzelné flétně účinkovat (pokud všechno dopadne dobře) budu jako Tamíno, ale kterou premiéru budu zpívat, rozhdne v generálkovém týdnu dirigent, režisér a šéf opery. To znamená buď 3.4. nebo 6.4. R.

* Ríšo, nezávidíte pop zpěvákům playback? :0) Lenka, PN

Určitě nezávidím, jsem přesvědčený, že interpretace by měla být vždy live. Chápu, že k určitému druhu umění se to hodí, ale živou věc divák, podle mého názoru, vždy ocení víc. K opeře se to nehodí, operní hlas potřebuje pravidelnou zátěž. R.

* Dobrý den, pane Samku, mohu se zeptat jestli zpíváte raději v českém jazyce nebo v některém cizím? Mirka

Pokud bych měl seřadit jazyky podle oblíbenosti, tak na prvním místě by určitě byla Italština, pak Čeština a na třetí místo bych dal všechny ostatní jazyky ve kterých jsem měl možnost zpívat. R.

* Mohu se zeptat, jestli máte nějaký sen - zpívat roli nebo zpívat na světové scéně? David, Plzeň

Sen každého zpěváka je určitě dostat se na přední světové operní scény, já nejsem vyjímkou. K rolím mám spíš opačný přístup, rád objevuji každou novou a zjištuji, že na mě působí zcela odlišně než když je jen poslouchám. Je dost možné, že svoji vysněnou roli teprve objevím. R.

* Richarde, hlas vás živí. Jak o něj pečujete? .) Monika

Hlavní věc je bílé víno od kolegy Tomáše Kořínka a jak se říká: "ticho léčí". Jinak žádné speciální přípravky neznám. R.

* Ve kterém divadle se vám lépe zpívá? Jitka

Jak kdy a jak která role. Vždy zpívám pocitově, ale dobrá akustika určitě pomůže. Hodně to ovlivní scéna a aranž. Zpívá se mi dobře všude, kde je dobré publikum. R.

* Chodíš do kina na HD-live přenosy oper? Honza

Velice rád bych šel, ale letos mi vyšel čas jít do kina jen jednou, snad se to zlepší a na HD-live operu zajdu. Určitě je to silný zážitek. R.

* Viděla jsem v Národním divadle Hry o Mari, díky za váš výkon. Máte tam celkem tři role, která vám nejlépe sedí? Marta

Mám rád když jsou postavy živé a diváka zaujmou, i když se jedná o menší role. Z tohoto pohledu je to určitě Maškaron. R.

* Kdo je podle tebe lepší Lady GaGa nebo Beyoncé? .) Steno

Nejlepší je Freddie Mercury :) Jinak jsou obě kočky. R.

* Jak vnímáte publikum? Je někde srdečnější či spontánnější? Eva, Brno

Publikum je velmi důležitou součástí představení, pokud nastane souznění i aktérům se vše zdá daleko přirozenější a evokuje u vás dojem, že to co děláte, má smysl. Přál bych publiku hodně hezkých představení. R.

* Koľko predstavení ste schopný odspievať za mesiac a pritom neublížiť svojmu hlasu? jaja

Většinou mám tři představení týdně a do toho zkouším novou věc. Někdy se stane, že je toho víc, ale za 2 - 3 dny je hlas schopný se zregenerovat. Jak už jsem psal, zpívat se musí často, aby měl hlas pravidelnou zátěž. R.

* Ríšo, jaké pracovní příležitosti Tě čekají do budoucna? Bára

Letos v DJKT Plzeň Tamino v Kouzelné Flétně, pak Pang v Turandot. Na podzim Slavík a Ariadna v ND v Praze (dirigent Tomáš Netopil), pak bych měl letět do Tokia s Glagolskou mší (dirigent Jakub Hrůša). Průběžně hostování v Brně a Praze, koncerty. Několik věcí je v jednání. R.

* Vážený Richarde, děkujeme za velmi příjemný podvečer. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce

Také děkuji za velmi příjemný chat, jen mě mrzí, že jsem nestihl odpovědět na všechny otázky. Kdyby bylo možné odpovědět na ně dodatečně, rád to udělám. Přeji všem mnoho hezkých chvil strávených v divadle. Richard Samek.

NETHOVORY - již 778

VYHLEDÁVÁNÍ - podle data

 

VYHLEDÁVÁNÍ - podle jména

Najdi
 

prosinec 2024

 

reklama

Bylo nás pět (Městské divadlo Brno)

Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA

* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce

Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.

* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra

Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.

* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek

Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.

Jan CINA - celý NetHovor