Premiéra bude! I bez diváků…
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekAktuální situaci navzdory se Divadlo D21 rozhodlo, že premiéru 26. 11. 2020 připravované inscenace Spalovač mrtvol nechá proběhnout. Tedy, že inscenaci dozkouší do zdárného konce a natočí. Pojmout to ale pouze technicky by pro D21 bylo málo. Proto se nebude jednat o poslední zkoušku, ale o skutečnou premiéru, i když bohužel bez diváků, kteří jsou ke vzniku divadelního představení nezbytní.
D21 se tímto poněkud paradoxním krokem mimo jiné snaží udržet „v co nejlepší kondici“ – jak fyzické, tak zejména duševní. Aby toho tvůrci a herci dosáhli, je třeba dodržovat určitý řád, motivaci a také rituály. Divadlo samo ostatně z rituálů vzniklo. Součástí zavedeného pořádku věcí je i fakt, že zkoušení má cíl, nějaký svůj vrchol. Proto premiéra bude, ač jedinými diváky budou v tomto případě členové tvůrčího týmu, tedy ti, kteří se spolu s herci vídají celé zkoušení. „Bude to opravdu hodně komorní a velmi nezvyklé, ale jistě půjde o nezapomenutelný zážitek i cennou zkušenost. Chceme si vyzkoušet, jak může vypadat premiéra bez téměř nejdůležitější, nepostradatelné složky, bez poloviny jednoho celku…“ dodává Petr Pochop, představitel hlavní role Karla Kopfrkingla.
Diváci však o svou premiéru nepřijdou. Při první možné příležitosti ji D21 uspořádá se vším, co k takové události patří. A jaký tedy bude Spalovač mrtvol v podání nezávislé pražské scény? Svůj pohled nabízí hned tři členové inscenačního týmu.
Jakub Šmíd, režisér inscenace a umělecký šéf D21: „Tématem inscenace je proměna charakteru člověka. Zkoumáme zhoubné vlivy jednotlivých situací, z nichž některé jsou zdánlivě drobné a nepodstatné a jiné nebezpečně nejednoznačné. Jak se z lehce podivínského, avšak jinak zcela průměrného člověka, stane vraždící monstrum? Režijní koncepce vychází nejen z tématu románu, ale také z produkčních podmínek komorního prostoru i malého souboru Divadla D21. Tím, že každý z herců hraje několik postav a jednotlivá prostředí děje se mění pouhým náznakem, se tak panu Kopfrkinglovi v hlavě prolínají, množí a řetězí postavy a situace, jež ho dovedou k jeho hrůzným činům.”
Hana Mathauserová, ředitelka a herečka D21: „Zkoušení Spalovače mrtvol je pro mne jako číst skvělou knihu, kdy v poslední třetině stále zpomalujete a propadáte chmurám z toho, že se příběh blíží ke konci. Jsou to intenzivní radostné dny v neradostné době, je to energetický nápoj, který nám všem dává křídla, je to euforie z tvorby a každodenní opojení z kolektivu, který je součástí vašeho života. Kéž by výsledná inscenace působila na diváka jako tornádo emocí, zážitků a touhy po příbězích a živém umění.”
Kristýna Čepková, dramaturgyně: „Musím říct, že když jsme se o tomto titulu bavili na podzim loňského roku, považovali jsme ho pochopitelně za atraktivní a nadčasový. Neměli jsme ale tušení, jak moc a v kolika ohledech aktuálním se do své premiéry stane…”
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Nová výzva Kašpar.Dramatik
Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje ...celý článek
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle ...celý článek
Časopis 17 - sekce
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
OPERA/ TANEC
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek