zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NdB uvede premiéru inscenace Ohnivá země

R.Coufalová, E.Zbranková, M.Siničák, J.Svojanovský, M.Sláma

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Světová premiéra Ohnivá země bude 22. října 2021 od 19:00 hod na scéně Reduta Národního divadla Brno. Píše se rok 1922 a v Divadle Na hradbách právě probíhá zkouška veselohry Ohnivá země, která se uvádí zejména proto, aby uspokojila lidové vrstvy diváků a tím přinesla divadlu zisk. Úspěšný titul napsal uznávaný dramatik a úřadující ředitel NdB, který se musí městu zpovídat ze svého hospodaření. Protože hrozí, že osvědčená hra bude inscenována avantgardně, musí ředitel vstoupit do konfliktu s idealistickými umělci.

Z hlediska ředitele divadla je Ohnivá země napsaná v satirickém duchu a zabývá se nelítostnou reflexí maloměstských poměrů a českého politikaření, proto nechápe, proč by netradičním inscenováním měl riskovat případné finanční ztráty. Neměl by raději režírovat svou hru sám a využít příležitosti k tomu, aby herecký soubor motivoval k lepším výsledkům? Ředitelova hra pojednává o inspektorovi pojišťovací společnosti jménem Pazdera, který se rodinnému kruhu svěří s geniálním nápadem – kolonizováním Bosny. Ta by se stala pro celou Evropu místem, odkud by se „hrnulo zlato“. Jelikož svůj návrh poslal vládě do Vídně a stále nedostal odpověď, hodlá celou věc popohnat tím, že bude kandidovat jako poslanec za Ohnivou zemi.
Satira Ohnivá země, kterou Václav Štech (1859–1947) napsal v roce 1895, se přesně trefuje do české politiky a společnosti, která se po více než stu letech nezměnila. Ve svébytném textu Ohnivá země Václava Štecha, několikanásobného držitele Ceny divadelní kritiky za Hru roku – Tomáše Vůjtka (*1967), se zmíněný dramatik Štech stává hlavní postavou komedie o poměrech nejen u divadla. Ve fiktivním textu se skutečná fakta – Václav Štech byl ředitelem NdB v letech 1919 – 1925, potýkal se s finančními problémy instituce, měl ideové spory s dramaturgem Jiřím Mahenem apod., záměrně mísí s fikcí (zkoušení Ohnivé země), aby vytvořila ironický pohled do zákulisí současných kulturních institucí. Hru režíruje Ivan Krejčí, umělecký šéf Komorní scény Aréna, která se pod jeho vedením několikrát stala Divadlem roku.

2 otázky pro Tomáše Vůjtka

  • Protože jste zběhlý divadelní praktik a neméně úspěšný dramatik, nebyla náhoda, že jste byl požádán o adaptaci Štechovy hry z roku 1898 do novějšího tvaru. Jak vznikl nápad na zasazení do divadelního prostředí Brna a co Vás na tomto námětu nejvíc bavilo?
    Štech byl tehdy v Brně ředitelem a nám přišlo zábavné uvést ho do situace, kdy navštíví zkoušku vlastní hry. Nic takového se za jeho ředitelování samozřejmě nestalo, ale stát se to klidně mohlo. Dobové reálie jsou skutečné, jen jsme do nich zasadili „neskutečný“ příběh. Čerpal jsem z pamětí, které Štech sepsal (Džungle literární a divadelní: Paměti českého tvrdohlavce), aby přiblížil všechny peripetie svého uměleckého života a trošku si i postěžoval na ty, kdo mu ublížili. Všechny invektivy, které ve hře zazní, mají oporu právě v jeho pamětech. Divák se tak leccos dozví o tehdejších divadelních poměrech a zároveň v rámci inscenované zkoušky zhlédne Štechovu Ohnivou zem. Je to sice její zkrácená verze, ale vše podstatné v ní zůstalo. A nejvíc mě baví, že divák tak vlastně uvidí dvě hry v jedné. To mi přijde jako dostatečně akční ve všech významech, které to adjektivum dneska má.
  • Neublížil jste skutečnému Václavu Štechovi tím, jakým způsobem jste ho ve své hře charakterizoval?
    Samozřejmě, že jsem mu ublížil, když jsem ho napsal, jak jsem ho napsal, protože tak sebestředný a ublížený nejspíš nebyl, ale v rámci autorské licence jsem na to měl právo, protože takových režisérů, kteří tuto míru narcismu naplňují, ba i přeplňují, jsem poznal poměrně dost. Samozřejmě, že měl pravdu, když chtěl dělat divadlo tak, aby mu divák rozuměl a přitom se nenásilně kultivoval, protože divadlo bez kultivovaného diváka zkrátka existovat nemůže. A samozřejmě, že se divadelní avantgardě musel jevit jako zpátečnický měšťák, protože ta se dívá jen dopředu, kde tuší netušené, zatímco on tam tušil leda katastrofu, protože hry, které tihle modernisté psali, podle něj postrádaly jakýkoli řád. Štech ovládal divadelní řemeslo, věděl, co je divadelní situace, věděl co a proč v textu škrtnout (to se naučil od Stroupežnického, který mu vrátil tři hry) a divadlu a jeho chodu rozuměl jako málokdo. V devadesátých letech předminulého století dokonce prosadil, aby autoři dostávali za uvádění svých her peníze, což v té době nebylo nijak samozřejmé. Myslím, že mu za mnohé vděčíme.

    www.ndbrno.cz

    18.10.2021 13:10:20 Redakce | rubrika - Zveme ...
  • Časopis 16 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Hra, která se zvrtla (MdB)

    Články v rubrice - Zveme ...

    MdZ uvádí v české premiéře komedii Matěje Randára

    Ženy pod tónem (MdZ)

    Na narozeninové oslavě vás přivítají herečky Městského divadla Zlín v novince Ženy pod tónem v hudebním a diva ...celý článek


    Památkově chráněná Reduta se změní v byt

    Pokojíček (NdB)

    Jeden den v panelovém bytě na sídlišti. Věta, která vyvolává pocit, že se nic neděje. Ovšem nic nemůže být vzd ...celý článek


    Hráči v Městském divadle Mladá Boleslav

    Hráči

    V mladoboleslavském divadle soubor propadl hazardu. Netřeba se bát, naštěstí jen v rámci chystané nové inscena ...celý článek


    V Ostravě uvádí oceňované drama Historka o sv. Magdě

    Historka o sv. Magdě (Komorní scéna Aréna)

    Ostravská Komorní scéna Aréna uvádí novou inscenaci Historka o sv. Magdě. Jde o mezinárodně oceňované dílo něm ...celý článek


    Divadlo LETÍ představí příběh Olive Oylové

    LÁSKA/Argumentační cvičení (zkouška)

    Nekompromisní text izraelské autorky Sivan Ben Yishai LÁSKA/Argumentační cvičení, bourá veškerá tabu týkající ...celý článek


    Štíři z února na jevišti Studia DVA

    Miroslav Krobot a Marika Šoposká (Štíři z února)

    Autorský divadelní projekt Miroslava Krobota a Mariky Šoposké představilo divadlo Studio DVA poprvé divákům v ...celý článek


    Mefisto nepřestává dodnes fascinovat

    Robert Mikluš a Alžbeta Ferencová (Mefisto)

    Činohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to slavnostní premiérou ...celý článek


    Slovácké divadlo uvede světovou premiéru

    P. Hejcmanová, J. Zelinka (Jak jsme se dostali až sem)

    Už tuto sobotu, 6. dubna 2024 od 19 hodin, se Slovácké divadlo a jeho diváci dočkají další premiéry, a to rovn ...celý článek


    Nová hudební love story Bestiář

    Šárka Vaňková a Ivana Korolová (Foto: Jaroslav Hauer)

    Bestií se žena nerodí, bestií se žena stává! Tak zní podtitul příběhu BESTIÁŘ z pera Báry Nesvadbové. Na lege ...celý článek



    Časopis 16 - sekce

    HUDBA

    Mezinárodní den Romů

    Ida Kelarová

    Paĺikerav – Děkuji
    Hudební oslava dnešního Mezinárodního dne Romů z pražského Rudolfina. Letošní konc celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Pavel Forman vystavuje v DOXu

    Výstava TransForman (Foto: Jan Slavík, ©DOX)

    Výstava TransForman představuje v DOXu tři desítky nejnovějších prací malíře Pavla Formana z let 2021–20 celý článek

    další články...