zvláštní poděkování
Volný.cz

Cena pro nejlepší baletní inscenaci míří do Plzně

Kytice (Pražský komorní balet)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Devátý ročník soutěžní přehlídky současné taneční tvorby BALET 2019 ovládlo Divadlo J. K. Tyla v Plzni s inscenací Zkrocení zlé ženy v choreografii Aleny Peškové. Vedle hlavní ceny putuje do Plzně čestné uznání Janu Kučerovi za původní baletní kompozici a cena za sólistický výkon Gaëtanu Piresovi. Uspěl také Pražský komorní balet s inscenací Kytice: cenu za nejlepší choreografii si odnese Petr Zuska, za výtvarné řešení Jan Dušek a za novou baletní skladbu Ondřej Brousek. Cena za nejlepší kolektivní výkon putuje do Ostravy.

Slavnostní vyhlášení výsledků přehlídky BALET 2019 spojené s předáním diplomů a prémií se uskuteční při příležitosti uvedení vítězné inscenace Zkrocení zlé ženy 19. dubna 2019 v 19 hodin ve Stavovském divadle.
Přehlídky BALET 2019 se zúčastnilo 11 baletních souborů z České republiky: Balet Národního divadla Praha, Laterna magika, Pražský komorní balet, Balet Praha Junior (soubor konzervatoře Taneční centrum Praha), Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, Severočeské divadlo Ústí nad Labem, Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Jihočeské divadlo České Budějovice, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Moravské divadlo Olomouc s 28 inscenacemi.

Pětičlenná porota pracovala ve složení Kateřina Dedková, Lucie Dercsényiová, Lucie Hayashi, Zdeněk Prokeš a Roman Vašek. Shromáždila rekordních 116 odborných posudků, které mají nezastupitelný dokumentačně-kritický význam. Regionální soubory oceňovaly zájem o svou práci i to, že se zvýšil počet recenzí a kritik především v odborném tisku.
Soutěžní přehlídku BALET 2019 pořádala Asociace tanečních umělců ČR (dříve Taneční sdružení ČR) za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Ceny a prémie poskytly firma Grishko, Nadace Život umělce a Nadace Český literární fond.
Inscenační přehlídky se zúčastnily všechny stálé samostatné baletní soubory, které měly v uplynulých pěti letech alespoň jednu premiéru. „Zájem divadel zúčastnit se tak potvrzuje opodstatnění přehlídky, potřebu alespoň takovéto konfrontace jednou za čas, když už nemůže dojít ke srovnání na jednom místě a v koncentrovaném čase,“ říká předseda poroty Zdeněk Prokeš a dodává: „Na druhou stranu je tento model několikanásobně levnější a umožňuje neomezenou volbu repertoáru i širokou účast souborů. Je bezesporu objektivnější, protože představení se konají v domácím prostředí; výkony ani inscenační tvar nejsou ovlivněny zájezdovými podmínkami.“
Cílem přehlídky, která je pořádána od roku 1992, je podnítit taneční a baletní soubory, aby zvyšovaly pozornost současné původní domácí tvorbě a usilovaly o její pravidelné uvádění. Přehlídka ukázala to, co považují soubory za své nejlepší reprezentativní inscenace.

16.1.2020 10:01:03 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 08 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Protokol (NdB)

Články v rubrice - Zprávy

Projekt Dům tance Palmovka

Taneční centrum Praha

Po neúspěšných jednáních s městskou částí Prahy 5 o prodloužení nájemní smlouvy v areálu na Žvahově a několika ...celý článek



Časopis 08 - sekce

DIVADLO

Brněnská Reduta uvádí hru Protokol

Eva Novotná, Monika Maláčová, Matěj Marušin, Petr Bláha

Divadelní hru Protokol zachycující scény z komunální politiky uvádí v české premiéře Národní divadlo Brno v Re celý článek

další články...

HUDBA

Brian Johnson: Rock na cestě 2

Brian Johnson

Brian Johnson: Rock na cestě (2/6)
Zpěvák australské kapely AC/DC osobitým způsobem zpovídá své kolegy z ro celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Tristana surrealisty Luise Buňuela

Catherine Deneuveová (Tristana)

Tristana
Catherine Deneuveová jako naivní dívka, kterou život naučí nenávidět. Španělský koprodukční film ( celý článek

další články...