Portrét Emil František Burian
autor: Česká televize
zvětšit obrázekEmil František Burian
Portrét významného divadelního experimentátora objevujícího jedinečné inscenační postupy a zároveň autora oper, baletů, filmové i scénické hudby, od jehož narození včera uplynulo 120 let (2002). Scénář R. Denemarková, J. Etlík a A. Kisil. Kamera L. Kroužecký. Režie A. Kisil. Emil František Burian (*11. 6. 1904 – †9. 8. 1959) patřil k největším vizionářům našeho divadla minulého století navzdory rozporuplnosti své osobnosti. Jako člen avantgardního hnutí se zabýval jak obrodou jevištní tvorby, tak populární hudby. Byl nejen režisérem, ale i hercem, zpěvákem, hudebníkem, dramaturgem, básníkem, rozhlasovým komentátorem a výtvarníkem. Působil v Osvobozeném divadle, divadle Dada a v Moderním studiu. Jedním z jeho nejosobitějších počinů byl Voiceband, který založil v roce 1927 a brzy s ním získával mezinárodní úspěchy.
Zlatou érou Burianovy režijní tvorby bylo umělecké vedení vlastní scény D 34, jež měla otevřeně pokrokový a později antifašistický charakter. Byla však i jedinečnou laboratoří inscenačních postupů, včetně hlasového vedení herců, novátorského využívání výtvarných metafor i filmových projekcí na jevišti. Za silně levicové tendence své tvorby byl Burian internován v koncentračním táboře a jen se štěstím přežil bombardování zajatecké lodi Cap Arcona na samém sklonku války. Válečné útrapy pronikavě proměnily jeho osobnost a jeho politická angažovanost se radikalizovala. Obnovil své divadlo pod jménem D 46, v 50. letech 20. století jej však přejmenoval na Armádní umělecké divadlo. Tehdejší tvorba byla poplatná vypjaté ideologii a Burian se až neúprosně prosazoval v komunistické nomenklatuře, na druhou stranu však za své nevypočitatelné jednání byl pro režim nepohodlnou osobou. V polovině 50. let se vrátil ke zdrojům své tvorby, a i na sklonku života dokázal vytvořit díla nadčasové kvality, jež oslovovala mladou generaci diváků a herců. Jeho skladatelské dílo je velmi pestré a zahrnuje mnoho žánrů – melodramy, písně, opery, komorní i orchestrální skladby, jazzové songy, scénickou a filmovou hudbu. Proslulým se stal jeho hudební doprovod k filmu Siréna, za nějž byl oceněn na mezinárodním festivalu v Benátkách.
Vysílání: 12.6., 22.05 hod., ČT art
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Divadelní tipy 25. týden
13. komnata Renaty Prokopové
Herečka Renata Prokopová se musela vyrovnat s tím, že oba její synové po naroz ...celý článek
Divadelní tipy 26. týden
Tichý život Divé Báry
Skryté stránky života velké dramatické herečky Vlasty Fialové, spojené po většinu živ ...celý článek
Komorní scéna Aréna – 30 let
Třicet komorních sezón
Pečlivá dramaturgie, náročný repertoár a kritický pohled na svět, kořeněný cynickým ...celý článek
Časopis 25 - sekce
HUDBA
Kafka Band novým singlem připomíná úmrtí Franze Kafky
Křehká píseň Die Bäume - Stromy vznikla na základě textu Franze Kafky, stejně jako všechny předešlé nahrávky k celý článek
OPERA/ TANEC
Florea Theatrum v létě ožije také dvojicí historických baletů
Hudební ansámbl Musica Florea a Helena Kazárová, přední historička, režisérka a choreografka, připravují pro l celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Mexické drama Bez zvláštních znamení
Bez zvláštních znamení
Putování matky za ztraceným synem syrovou krajinou severního Mexika – končinam celý článek