Jsem cool, a co ty?
Na zlínském festivalu se dostaly do zajímavé konfrontace dvě hry, spadající do oblasti coolness dramatiky. Aréna Ostrava uvedla hru Kanaďana Brada Frasera Neidentifikovatelné lidské ostatky a skutečná podstata lásky (režie J. Klimsza) a pražské divadlo Kašpar hru Igora Bauerisimy norway.today (režie J.Špalek). Ta první se setkala s velmi smíšenými pocity mladých diváků (o těch starších ani nemluvím!), ta druhá byla přes své depresivní východisko přijata s nadšením.
Fraserova hra nás zavádí do světa, kde žádný z protagonistů nemá vyhraněnou sexuální orientaci (a pokud by se to tak zdálo, nesmíme se nechat oklamat!) Obvyklé atributy coolness - podivný sex, podivné touhy, drogy, závislost na automatech, bezcílné bloumání životem - jsou zde obohaceny o motiv sériového sexuálního vraha a zarámovány \" rozhlasovými vstupy\" téměř mystické sexy moderátorky. Celé je to ale nakonec o největší bolesti dnešní doby - osamělosti, vyprahlosti, zoufalého hledání kontaktu s druhými lidmi a snaze vyznat se sám v sobě. Kruté, provokativní, dnešní. Ne každý z diváků,je schopen se s takovou dávkou deprse vyrovnat. Snad jedinou útěchou může být, když si řekne - tak takové problémy naštěstí nemám!
Východisko hry norway.today (mimochodem hra autora českého původu byla za účasti autora poprvé představena v rámci Festivalu německého divadla v Praze) nalezl autor ve skutečném příběhu. Dva mladí lidé se prostřednictvím internetu domluví na společné sebevraždě exkluzivním způsobem - skočí z útesu do norského fjordu.
Na počátku hry tedy na šikmé bíle zářící ploše rozeznáváme jen dva stíny, z jejichž komunikace týkající se sebevraždy jde vražedný chlad. Paradoxně, ve chvíli, kdy vstoupí do světla jako dva poutníci směřující k nekonečnu, nabudeme přesvědčení, že tohle snad nemůže špatně dopadnout! Ti dva mladí lidé (Jitka Nerudová a Petr Lněnička) jsou totiž (i když se to všemožně snaží zastřít) plní života. Jen jim jaksi schází smysl... Prožívají tak spolu jakousi psychoterapii, jako by byli Robinsoni na opuštěném ostrově, s vidinou té blízké smrti najednou jsou nuceni se chtě nechtě hlouběji zamyslet, formulovat a obhájit svá rozhodnutí. Jako by se postoupně odlupovaly jejich masky. Krásná milostná \"cool\" scéna, kde v téměř snovém rozhovoru fantazírují nad tím, jak by se mohli milovat, je daleko působivější než jakákoli vášnivá naturalistická produkce, na něž jsem v poslední době na jevišti zvyklí. A pak, když vzájemně natáčejí na video své rozloučení se světem, jako by si najednou uvědomili trapnost svého počínání, svou povrchnost a zbytečnost svého gesta. Jejich katarze, a tím i návrat do života, který snad při všem nudném a hloupém stojí za to žít, není-li člověk sám, se přelévá i na diváka...
A tak vám přeju: žádnou depku, ale slunce v duši! :-))
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi
28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek
Letní divadelní festival na jihu Čech Jižní Svéráz
Unikátní site-specific divadelní festival, který je součástí vítězného konceptu Evropské hlavní město kultury ...celý článek
Rodinný festival Nuselské dvorky 2024
Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p ...celý článek
Časopis 19 - sekce
HUDBA
Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně
Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Životopisné drama Hilma
Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek