"Za co tě mám mít ráda. Zadarmo?"
Divadlo Na Zábradlí připravilo pro labužníky ruského dramatu hru Alexandra Nikolajeviče Ostrovského Výnosné místo, kterou nastudoval Sergej Pavlovič Fedotov. Nutno říci, že přes všechna příkoří ze strany Rusů, na něž Češi nemohou zapomenout, patří hra Výnosné místo k velkým lidským lekcím.
Pohled do karikaturní ruské společnosti, potažmo úřednického zřízení, má divák zamlžený síťovou clonou, která překrývá celé jeviště. Tento scénický efekt je velmi zajímavý, pokud jej chápeme jako prvek pro vytvoření atmosféry starých časů. Ve hře se využívá tak nevypočitatelně, čímž se místy jeví jako samoúčelný.
Tento handicap, možná dobrý nápad, ničím neubližuje vlastnímu tématu hry a jednotlivým hereckým akcím a obrazům. Příběh ukazuje snahu získat výnosné úřednické místo. Dobré pracovní postavení si zákonitě vynucuje i rodinné zázemí. Tedy dobře se oženit a žít spokojený profesní i rodinný život.
A.N. Ostrovskij rozehrává v jednoduchém schématu osudy dvou úředníků. První Vasilij Nikolajevič Žadov (Karel Dobrý), synovec prezididiálního rady Višněvského, patří k idealistům a snílkům. Tyto vlastnosti doplněné o zásadovost a věrnost ho činí, tak jako každého v naší společnosti, naoko slabým a zranitelným. Protipólem mu je Onisim Pamfilič Bělogubov (Bohumil Klepl), mladý úředník, který oplývá všemi vlastnostmi potřebnými pro završení úspěšné finanční kariéry.
Pro naplnění osobního štěstí se oba pánové ucházejí o dcery Kukuškinové (Jorga Kotrbová), vdova po vrchním revidentovi. Žadov usiluje z lásky o Polinu (Petra Špalková). Vedle toho je Bělogubov vybrán pro Julinku (Magdalena Sidonová). Finanční úspěchy jednoho a neúspěchy druhé vedou k dramatickým zvratům v překonávání životních těžkostí. Cesta Bělogubova a jeho ženy vede po dlažbě loajálnosti, vypočítavosti a úplatkářství. Žadov jde cestou poctivé práce a píle, lásky k ženě.
Výnosné místo, hořká komedie o pěti dějstvích, je hra, která vytváří hlavní role pro všechny zúčastněné. Výstup každého protagonisty neodmyslitelně zapadá do celého obsahu. Z hereckých výkonů nelze přehlédnout klasický výraz Leoše Suchahřípy, naivnost Petry Špalkové, vypočítavost Magdaleny Sidonové, loajální přihlouplost Bohumila Klepla. To jsou všechno charakteristiky postav, které ztvárňují na výbornou. Hlavní pilíř, i přes veškerou, již zmiňovanou kompaktnost, tvoří Karel Dobrý, jenž bravurně proplouvá oním zrádným dilematem - zachování si své tváře a ponížení se pro snadný zisku.
Odpověď na jakou cestu se dát pravděpodobně nenalezneme. Rozum a cit ušlechtilých lidí usměrňuje kroky onou trasou pozitivního myšlení, určitě se najde i druhá část populace, která své konání negativním směrem považuje za správnou. Nevíte o výnosném místě? Zajděte do divadla Na Zábradlí.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Naďa - vzpomínkový koncert
Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek
OPERA/ TANEC
Julie a Romeo zakončí sezónu Jihočeského divadla
Poslední premiérou zimní sezóny Jihočeského divadla bude taneční divadlo Julie a Romeo, které uvedeme v modern celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 19. týden
Želary
Anna Geislerová ve strhujícím příběhu, který uvádíme u příležitosti výročí květnových dnů, konce 2. celý článek