zvláštní poděkování
Quantcom.cz

DJKT ve světové premiéře Jednotka intenzivní lásky

Antonín Procházka a Štěpánka Křesťanová

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V sobotu 21. února 2015 od 19:00h přichází na repertoár Divadla J. K. Tyla ve světové premiéře JEDNOTKA INTENZIVNÍ LÁSKY, nová hra Antonína Procházky, již jedenáctý titul plzeňského komediografa napsaný na tělo domácímu činohernímu souboru. (Předchozí Kouzlo 4D mělo premiéru právě před třemi lety, přesáhlo 50 repríz a hrálo se v Komorním divadle až do jeho uzavření v květnu 2014.)
Přestože z valné části se děj nové hry odvíjí v nemocničním pokoji na jednotce intenzivní péče, kde hlavní hrdinové leží po autohavárii v kómatu, dokáže z něho autor svým osobitým způsobem vytěžit bezpočet humorných situací. Duše obou protagonistů, Jiřího a Simony, se odmítají od svých nemohoucích tělesných schránek definitivně odpoutat. Shlížejíce na hemžení kolem nich, vzájemně spolu komunikují, přehodnocují svůj dosavadní život a nabývají chuti v něm pokračovat.

„Základní situace komedie Antonína Procházky Jednotka intenzivní lásky je reálnější, než by se na první pohled zdálo,“ vysvětluje Procházkova dvorní dramaturgyně Marie Caltová. „Autor se dokonale seznámil s knihami jako Život po životě R. A. Moodyho či Most k nesmrtelnosti B. Jakobyho, jež vznikly na základě svědectví stovek lidí, kteří se ocitli na hranici života a smrti. I jeho hrdinové se v této mezní situaci zbavují úzkosti a své fyzické tělo i to, co ho obklopuje, pozorují jako diváci.“
Poselství své hry přibližuje dramatik Antonín Procházka: „Srdce je houževnatý svaleček. Dokud bije, nic není ztraceno. A to ani ve chvíli, kdy duše zvolna opouští tělo. Lidé, co zažili klinickou smrt, popisují ji jako cestu jakýmsi tunelem, na jehož konci je světlo. V takovém tunelu se dá zažít spoustu věcí, dokonce i milostný vztah. Existence na hraně mezi životem a smrtí nemusí být tedy vůbec nezáživná. Na které straně té pomyslné hrany člověk nakonec skončí, nezáleží kupodivu ani tak na lékařské vědě, jako spíš na vůli, citu a lásce.“

Jak je u „plzeňského Molièra“ zvykem, svou hru také sám režíruje, tentokrát ve scéně Aleše Valáška a v kostýmech Šárky Hejnové. Ústřední dvojici mimořádných pacientů vytváří Antonín Procházka spolu se svou ženou Štěpánkou Křesťanovou; postavy reálného světa, které je obklopují, hrají Monika Švábová, Marek Adamczyk, Michal Štěrba, Kamila Šmejkalová, Zdeněk Rohlíček, Klára Krejsová, Zorka Kostková a Petr Šmíd nebo Petr Konáš.

www.djkt-plzen.cz

16.2.2015 16:02:29 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zveme ...

Na jevišti se objeví Věštkyně

Věštkyně

Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div ...celý článek


Trochu buřtový, trochu medový večer

Buřty v medu (Foto: Dan Drahotský)

Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

Portrét Milada Šubrtová

Milada Šubrtová

Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Al Pacino ve své jediné oscarové roli

Vůně ženy

Vůně ženy
Poslední pánská jízda ve víru tanga, kvalitního jídla, pití a krásných žen. Al Pacino ve své jedi celý článek

další články...