Macbeth jako zralé šampaňské
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekSlovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí od dubna Shakespearovskou tragédii Macbeth. Režijně je pod jejím nastudováním podepsaný Igor Stránský. Ten tímto opusem završuje svou 25. letou éru principála divadla a zároveň inscenace Macbeth představuje tečku za jeho Shakespearovskou triádou věnovanou zlu (Othelo, 2003; Král Richard III., 2006; Macbeth, 2015). Z chronologie nastudování jednotlivých inscenací můžeme vysledovat dvanáct let. Igor Stránský prozradil, že jistou vábničkou je pro něj nastudování Krále Leara. Podle něj vyžaduje další životní a režisérské zrání.
Tohoto pravidla se držel i v případě uváděné triády. Pokud si někdo myslí, že vzhledem k jeho blížícímu se životnímu jubileu (příští rok sedmdesát let), se na nás bude z jeviště hrnout inscenace v duchu starých a osvědčených inscenačních tradic, tak mi divák jistě promine konstatování: Nechoďte na Stránského do Slováckého divadla.
Diskutovat nad nutností moderního výkladu a přenosu každého klasického díla nebudu, to musí pochopit každý tolerantní člověk, který žije tady a teď v této době. Jinak odkazuji např. na filmy pro pamětníky nebo archivy…
Režisér Stránský se trefil vskutku do černého. V době celospolečenské diskuse „Tablety do škol“ neváhá a Macbetha startuje konverzací tří čarodějnic (Josef Kubánik, Zdeněk Trčálek a David Vaculík), „každá“ v jiné části jeviště a hlediště třímá v ruce tablet, z něhož opakovaně věští budoucnost. Zda na Facebooku, Wikipedii nebo z 1. kulturního portálu Scena.cz není patrné.
Informační technologie v podobě elektronického návěstí nás vkusně provázejí dějem. Divák má přesný přehled, zda je na hradě, v paláci nebo v lese apod. Odosobněný svět, kdy si lásku vyznáváme na chatu, rozchod řešíme SMS zprávou, tragédie a katastrofy sledujeme on-line v médiích a k tomu prázdně „tlacháme“ díky neomezeným tarifům v mobilech kdekoli na veřejnosti, tak tento svět velmi stroze ztvárnili autoři scény Miroslav a Lukáš Malinovi. Panely v hnědočervené mramorově strukturované barvě ilustrují zmíněný chlad, podtrhují pompéznost, ale také evokují přírodu nebo mapu duše.
Pro její interpretaci je důležitý herecký výkon. Opět musíme zdůraznit kvalitu souboru. Tomáš Šulaj coby Macbeth předkládá divákovi hlavního hrdinu doslova ve 3D rozměru. Za prvé: úslužný, ochotný a poctami ověnčený. Za druhé: váhající, na rozpacích, pod tlakem manželky. Za třetí: ve zlu doutnající se zalyká slzným plynem výčitek a chorobných představ. Nikdo v hledišti díky jeho výkonu nevydechne. Sledovat můžeme Šulaje v nenávistné akci, vnímat můžeme jeho detailní práci s jemnou mimikou, například ve scéně s dýkami (rekvizita vytvořená kuželem světla) či při slavnostní hostině, kdy hraje na stole.
Stejně tak Pavlína Hejcmanová coby Lady Macbeth – představuje motor dění, je strůjcem největšího zla, až po její osobní psychopatickou destrukci. I když v této poloze měla velmi odvážný až zvrácený kostým. Kamil Pulec – Macduff, vzbuzuje mráz díky bolu nad ztrátou manželky a dětí, který rychle krotí a nastoluje chladnou hlavu obrany.
Jiří Hejcman – Malcolm, předvádí zralé herectví. Podezřívavou opatrnost přetavuje v povely zkušeného vojevůdce. Zdeněk Trčálek - Vrátný, se klátí po alkoholovém dýchánku.
Macbeth režiséra Igora Stránského je vyzrálý. Bublinky moderního výkladu probublávají starým příběhem podobně jako u vyzrálého šampaňského. Nezbývá než slavností přípitek. A propos - nezapomeňte si vypnout tablet, ať máte dobré spaní.
W. Shakespeare Macbeth
Přeložil Jiří Josek; Režie: Igor Stránský; Scéna: Miroslav Malina; Kostýmy: Marie Jirásková; Pohybová spolupráce: Hana Achilles; Hudba: Martin Štědroň; Odborný poradce: Jaromír Šmelík; Dramaturgie: Markéta Špetíková.
Osoby a obsazení: Duncan, skotský král - Vladimír Doskočil; Malcolm - Jiří Hejcman; Donalbain - David Macháček; Macbeth Tomáš Šulaj; Banquo - Pavel Hromádka; Macduff - Kamil Pulec; Lennox - Petr Čagánek; Ross - Martin Vrtáček; Siward - Pavel Majkus; Seyton- David Vacke; Chlapec, Macduffův syn - Matěj Pavlíček nebo Marek Pavlica; 1. čarodějnice - Josef Kubáník; 2. čarodějnice - Zdeněk Trčálek; 3. čarodějnice - David Vaculík; Lady Macbeth - Pavlína Hejcmanová; Lady Macduff - Klára Vojtková
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Sum 41 - Heaven: X: Hell
Zakládajícími členy skupiny Sum 41 jsou zpěvák a kytarista Deryck Whibley, kytarista Dave Baksh, baskytarista celý článek
OPERA/ TANEC
LVHF bude uměleckým dílem hudebních a zednářských idejí
Koncerty klasické hudby, jejichž program definuje vzájemnost hudebního bohatství a zednářské symboliky – celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek