zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nestoudná groteska o prasáckosti života vezdejšího

Petr Pochop (Král Ubu)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Druhou premiérou sezóny „Kam směřujeme?“ Divadla D21 bude hra enfant terrible francouzské literatury a otce patafyziky Alfreda Jarryho - Král Ubu. Režie této grotesky, která je považována za předchůdce absurdního dramatu a dada, se ujme umělecký šéf D21 Jakub Šmíd a poprvé ji diváci mohou zhlédnout 26. března 2019.
První verzi hry Alfred Jarry napsal v roce 1885 jako studentskou recesi pro loutkové divadlo. Následně hru výrazně přepracoval a prvního uvedení v činoherním divadle se Král Ubu dočkal až v roce 1896. Premiéra v tehdejší francouzské společnosti způsobila skandál, Jarry se stal přes noc legendou a hra se do dnešního dne dočkala desítek zpracování.

V Divadle D21 se v hlavní roli Krále Ubu představí Petr Pochop po boku Matky Ubu, kterou ztvární Hana Mathauserová. Spolu s Obrubou (Vojtěch Hrabák, j.h.) připraví plán, jak připravit o moc krále Václava (Lukáš Šolc), jehož syna Hromoslava ztvární Libor Stach j.h.
Může Král Ubu překvapit diváky i dnes, po více než sto letech? Jakub Šmíd říká: „Nesnažili jsme se o násilnou aktualizaci. To, co je na tomto textu nejvíce šokující je jeho děsivá aktuálnost. V naší zbrusu nové úpravě Krále Ubu pro pět herců akcentujeme téma manipulace v nejvyšších patrech politiky. V našem groteskním světě se to tak hemží zákulisními hráči, intrikány a bezpáteřními jedinci. Všechny táhne kupředu nezvladatelná touha po moci a majetku. Tito lidé bez morálky a lásky se vyznačují především tím, že jejich počínání nemá žádnou dlouhodobě udržitelnou vizi. Jejich pachtění se za osobními cíli je nutno nahlížet s humorem, ale zároveň je třeba se ptát, co na nich tolik přitahuje poddané masy.“

Dle Šmída je groteska žánrem, který povahu dnešního světa vystihuje nejvýstižněji: „Povaha grotesky jako stylu a žánru je daná tím, že lidé, věci a fenomény se v ní nacházejí na jiných místech a na jiných pozicích, než normálně. Například v celosvětové politice jsou dnes lidi, kteří se dají popsat jako groteskní. Grotesku volím také proto, že její zásadní součástí je humor. Skrze ikonický text groteskní a absurdní literatury, jímž Král Ubu beze sporu je, je tak možno vytvořit zábavně otřesný obraz dnešního chaotického světa.“
Nejbližší reprízy po premiéře 26. března 2019 jsou v pátek 29. března 2019 a ve středu 17. dubna 2019.

21.3.2019 09:03:41 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zveme ...

Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat

Milena Steinmasslová

„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek


VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek


Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek


VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války

Romana Chvalová a Dagmar Novotná

Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek


Slovácké divadlo uvede napínavé drama

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek


Trochu buřtový, trochu medový večer

Buřty v medu (Foto: Dan Drahotský)

Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně

Max Barskih

Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Životopisné drama Hilma

Hilma

Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek

další články...