zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát se režisér Jakub Špalek zaměřil na tragédii KRÁL LEAR. Nyní jsme měli možnost zhlédnout první open verzi na zahradě v Kochánkách, další uvedení se uskuteční v červenci na Hradě Kašperk a v srpnu na vodní tvrzi Vlksice. Každý prostor poskytuje odlišné možnosti. Jedná se o skutečnou výzvu pro inscenátory. O to více se můžeme těšit na interiérovou verzi na domovské scéně v Divadle V Celetné, únor 2025.

Režisér Jakub Špalek si se Shakespearem velmi rozumí. Krále Leara předkládá divákům ve srozumitelné a jasné podobě. Velmi dobře pracuje se základní linií mezi dobrem a zlem, intrikou a láskou. Vychází z daného prostoru. Při uvedení v zahradě v Kochánkách se vše odehrává na praktikáblu.
Kostýmy Petry Krčmářové reflektují dobovou autenticitu a zároveň umožňují hercům volný pohyb a výraznou gestikulaci. Scénografické řešení je jednoduché, ale efektivní, zejména díky využití přirozených prvků prostoru, jako je mohutný ořech v levé části scény a popínavé rostliny na stěně zahradního domku, které tvoří živý horizont. Podmanivá až mystická hudba Daniela Fikejze vytváří atmosféru, která diváky vtahuje do děje a zvyšuje emotivní dopad inscenace.

Jakub Špalek dokáže pracovat se zlem prostřednictvím odkazu na inscenaci Othelo, kdy Edmund (Jan Jankovský) je jakýmsi prototypem Jaga. Setkání krále Leara se třemi dcerami, které mu musí sdělit, jak moc ho milují vychází z pohádky Sůl nad zlato. Diváci jsou svědci ryzího herectví - práce s figurou a vývoj emocí jsou natolik autentické, že divák ani vteřinu nepochybuje nad pravdivostí příběhu.
Tomáš Karger představuje Krále Leara v jeho plné majestátnosti. Nezná pardonu, má rád přímočará řešení. Nedokáže si připustit, že by se někdo nepodrobil jeho vůli. O to víc dává najevo své zklamáni. Velmi silný a přesvědčivý je v okamžiku pádu, kdy se coby vážený a uznávaný vladař ocitá na samotném dnu.
Podobnému tlaku osudu je vystavený Hrabě z Kentu (František Kreuzmann). I ten má svou čest a svůj kredit. V dané situaci, nepodlehne tlaku okolností. Nadále se snaží krále chránit a být mu na blízku. Hrabě z Glosteru (Tomáš Stolařík) se nachází mezi dvěma mlýnskými kameny. Syn Edgar (Ondřej Novák) coby pozitivní energie a proti němu Edmund (Jan Jankovský). Ondřej Novák představuje silnou osobnost, která je křivě osočena a musí veškeré úsilí pro záchranu sebe sama a postupně i pro záchranu svého otce. Jde cestou předstírání choromyslného a to se mu daří. Jen blázen otvírá druhým duši a následně ji naplňuje láskou. Jan Jankovský coby zlý element, jehož motiv jednání je snad jen zlu sloužit a naplňovat ho. Používá různé lsti a manipulace. Mistrný je zejména v ovlivňování dvou dcer Krále Leara.

Král Lear v podání spolku Kašpar je skutečným a nefalšovaným. Jakub Špalek jasně rýsuje motivy jednání postav, zejména nabízí různé způsoby, jak čelit osudu. Jak osud přijmout, ale také se se všemi okolnostmi vyrovnat. Divák se neztrácí a je postupně vtahován jak do nastražených pastí, ale zejména k překonání daných nástrah. Nezbývá než se těšit na uvedení v dalších mystických prostorách.

www.divadlovceletne.cz

24.6.2024 21:06:08 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 29 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

Drákula - hranice nesmrtelnosti

Ivo Theimer a trio upírek (Drákula)

Městské divadlo Mladá Boleslav nastudovalo inscenaci DRÁKULA, která měla premiéru 14. června 2024. Příběh hrab ...celý článek



Časopis 29 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Blízko drama o jednom výjimečném poutu

Blízko

Blízko
To, co nás spojuje, nás někdy může nevratně rozdělit. Belgické koprodukční drama o jednom výjimečném celý článek

další články...