Kam pluje Aquaung, rozhovor s principálem Lubošem Šplíchal
autor: Scena.cz
zvětšit obrázekAqualung (též akvalung) je název prvního potápěčského dýchacího přístroje s otevřeným oběhem vzduchu. Vynalezli jej v roce 1942 Emile Gagnan a Jacques Cousteau. Jeho nejdůležitější částí je speciální ventil, který dodává z tlakové láhve vzduch k dýchání podle potřeby a zredukovaný na stejný tlak, jaký má okolní voda. Objevem aqualungu byl umožněn rozvoj přístrojového potápění ve druhé polovině 20. století. (Wikipedia)
Přímý nástupce ne. Ale dá se říci, že navazujeme na nejlepší období, které jsme v Divadle Nablízko zažili. Na poetiku, která tam fungovala v době, kdy divadlo spolupracovalo s dramaturgem Davidem Pečírkou a Hynkem Dřízhalem. Tuto poetiku se snažíme v Aqualungu prohlubovat. Naše představení jsou do velké míry experimentální, a mně vyhovuje, že ze své pozice si můžu vybírat režiséry, se kterými chci spolupracovat na základě toho, že znám jejich práci a je mi blízká.
První letošní premiérou byl Pán času v režii Jirky Havelky, to je velmi experimentální záležitost. A pak Drakula, taky hodně specifická věc v režii Martina Vokouna a Pavla Kheka. I do budoucna plánujeme takové zvláštní tituly, které by měly na tenhle trend nějak navazovat. Zvolil jsem dramaturgii takových pokleslejších titulů a baví mě vyzkoušet si co nejvíce žánrů. Takže teď máme prázdninovou sérii: Vzducholoď je retro sci-fi, Pán času je jasný komiks. V žánru hororu jsme přemýšleli o Frankensteinovi, ale myslím, že Drákula je naprosto adekvátní náhrada. Rád bych také zabrousil do vod nějakého brakového detektivního žánru a ještě nám chybí muzikál nebo ještě raději opera... takže tam bych chtěl dramaturgii nasměrovat příští rok.
Teď proběhla první vlna, zakončená premiérou a několika představeními Drákuly. Druhou vlnu začneme 20. srpna 2008 Vzducholodí a až do září bychom rádi několikrát otočili výše jmenované tituly. Rádi bychom dali dohromady festival pracovně nazvaný „Festival divadla Aqualung mezi nebem a plechem.“
To je velká zásluha Hynka Dřízhala. Původně se to hrálo v baru Rubínu, kam se vešlo nejvíc 60 lidí. Tady se nám scéna rozrostla do velkých rozměrů, přidělávala se spousta věcí, které nefungujou jen doplňkově. Samozřejmě jsme vzali do hry i věci, které jsou na lodi, například jsme zdokonalili turboměch. Myslím, že velký prostor hře svědčí, pasažérů je více – vejde se sem 150 lidí. Rozehráváme příběh mezi lidmi v rámci daných pravidel, takže se lidi necítí ohroženi a funguje to nádherně.
Mám dvě základní kritéria – vybírám je jednak podle toho, jak se mi líbí jejich věci , a pak podle toho, jestli je baví stejná témata jako nás. V podstatě nejsou od nás věkově příliš vzdáleni, jsme vlastně jedna generace – my jsme na jednom pólu a oni na druhém. A dohromady fungujeme jako dobrá partička, která se vzájemně obohacuje. Pro mě je to velmi cenné a myslím, že díky tomu jsou ta představení taková živá.
Spíš vopruz. Starostí s principálováním je spousta, a já jsem vlastně skupinu dal dohromady proto, abychom si společně zahráli. Cesta kolem světa byla pro mě první zkušeností v této pozici, a bylo to dost náročné, protože současně se soustředit na hereckou práci a stále mít v hlavě i ty další starosti je opravdu hodně obtížné. Naštěstí máme teď dobré produkční, takže část svých starostí jsem přenesl na ně. Ale musím přiznat, že kdybych nechal hraní, tak by to asi pro mě ztratilo smysl. Takže se holt vždycky vecpu do inscenace, abych si taky zahrál nějakou pěknou roli.
Dostali jsme nabídku, která se neodmítá. Pozval nás Miroslav Krobot do Dejvického divadla, kde bychom měli být v příští sezóně jediní hosté. Rádi bychom tam hráli čtyřikrát měsíčně, uvidíme, jak se to bude vyvíjet. A pokud to dobře dopadne, od ledna bychom měli hrát také v žižkovské Akropoli. A v květnu pak znova vypluje loď Tajemství.
Z bývalého divadla Nabízko je to Patrik Vojtíšek, Martin Dusbaba, Vašek Krátký, Vašek Rašilov a Zuzka Dřízhalová, je tam můj spolužák Petr Gelnar, z těch mladších Honza Konečný (ten je v angažmá na Palmovce), Bára Poláková (má angažmá v MDP) a Jirka Panzner.
Teď jsem točil v ČT pěknou pohádku Hospoda u bílé kočky s režisérem Kryštofem Hanzlíkem, který mě přizval taky do seriálu Ulice. Hostuju ve Švandově divadle v Periférii a vypadá to, že v příští sezóně bych si tam zahostoval v další věci.
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Bratři Karamazovi - Studený dříví
Bratři Karamazovi, jedinečná kapela, která dokázala podivuhodně skloubit víru, mystiku, bigbít, underground a celý článek
OPERA/ TANEC
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek