Klasická hudba 31. týden
autor: Z webu
zvětšit obrázekKoncert ze Senátu
Komorní koncert ze zahrady Valdštejnského paláce v Praze (2003). Skladby L. van Beethovena, F. Schuberta a S. Rachmaninova hraje klavírista Victor Emanuel Monteton. Uvádí J. Novotná. Kamera J. Kadaňka. Režie A. Rezek
Na nočním komorním koncertu ve Valdštejnské zahradě v Praze se na pódiu před Salou terrenou představí mladý německý pianista a dirigent Victor Emanuel von Monteton. Na klavír začal hrát už ve třech letech a není bez zajímavosti, že mezi jeho první učitele patřil Jiří Malát z Prahy. Jeho dalšími pedagogy byli Peter Eicher v Mannheimu, Jonna Panula v Helsinkách a Olga Rissin-Morenova na Vysoké hudební škole v Karlsruhe, kterou absolvoval s vynikajícím prospěchem. Plavý eféb vybraného chování pochází ze staré francouzské protestantské šlechtické rodiny, která se usídlila v Německu už před 200 lety. Atmosféru komorního nokturna uprostřed unikátních barokních soch Adriana de Vriese zahájila Beethovenova Sonáta quasi una fantasia cis moll opus 27 s podtitulem „Měsíční svit“. Svou virtuositu a nástrojovou zběhlost prokázal Monteton v parafrázi Ference Liszta na Schubertovu proslulou píseň podle Johanna Wolfganga Goetha Král duchů (Der Erlkönig). Že je Monteton také vášnivým romantikem, se projevilo na přednesu Rachmaninovových preludiích, která umocnila inspirativní náladu usínající Malé Strany.
Vysílání: 29.7., 00.20 hod., ČT art
Rok české hudby 2014 Česká filharmonie hraje a hovoří B. Smetana: Šárka
Náš přední orchestr diriguje a hudbu vykládá Václav Neumann (1978). Scénář Z. Vokurka. Kamera I. Bojanovský. Režie M. Macků
Třetí symfonická báseň ze Smetanova mistrovského cyklu Má vlast nese název Šárka. Její tvůrce vysvětluje fabuli mimohudebního děje takto: „V této skladbě se nemíní krajina, nýbrž děj, bajka o dívce Šárce. Skladba počne líčením rozzuřené dívky, jež pomstu přísahá za nevěrnost milence svého celému mužskému pokolení. Zdáli je slyšet příchod Ctirada se svými zbrojnoši, který táhne na pokoření a potrestání dívek. Už zdáli zaslechnou nářek (ač lstivý) přivázané Šárky u stromu, při pohledu na ni obdivuje Ctirad krásu její, zahoří milostnými city, osvobodí ji, ona připraveným nápoje obveselí a opojí jak Ctirada, tak zbrojnoše až k spánku. – Na dané znamení lesním rohem, které v dálce ukryté dívky zodpoví, vyhrnou se tyto ku krvavému činu; hrůza všeobecného vraždění, vzteklost nasycené pomsty Šárky - toť konec skladby.“
Tato velice dramatická symfonická báseň Bedřicha Smetany, naplněná bohatou a rozmanitou hudbou, je spojována v jednotu tehdy módními příznačnými motivy známými z Wagnerových oper. O nich hovoří náš průvodce, charismatický dirigent Václav Neumann a představuje jednotlivé nástroje v orchestru, které jsou nositeli hudební dějové zápletky.
Vysílání: 31.7., 22.35 hod., ČT art
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Rok české hudby – Jan Kubelík
Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov ...celý článek
Portrét Milada Šubrtová
Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper ...celý článek
Choreograf Miroslav Kůra výročí
Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi
Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE celý článek
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... François Truffaut
Siréna z Mississipi
Catherine Deneuveová a Jean-Paul Belmondo v dramatu velké lásky a ještě většího podvodu celý článek