Ohnivá Bizetova Carmen
autor: archiv divadla
Nejmenší profesionální operní scéna České republiky – Slezské divadlo Opava, sází ve své dramaturgii na díla málo známá, se nimiž boduje na celorepublikových přehlídkách (Festival Opera 2003) a u odborné kritiky - připomeňme Dialogy Karmelitek Francise Poulenca a Verdiho Loupežníky, zároveň se na druhé straně snaží připravit pro své publikum oblíbená a přitažlivá díla české a světové operní literatury. Takovým dílem je bezesporu i Bizetova Carmen. V Opavě ji hrají v klasickém českém překladu Elišky Krásnohorské na flexibilní scéně hostujícího Martina Víška a v kostýmech rovněž hostující Elišky Zapletalové.
Při pohostinském vystoupení tohoto souboru v sobotu 17. května 2003 v Moravském divadle mohli kvality opavského souboru posoudit také „kulturychtiví“ Olomoučané. V roli Carmen se představila Šárka Maršálová, které jeviště Moravského divadla není cizí. Svou vyzývavostí a erotickým nábojem bylo hned jasné kudy se děj opery bude ubírat. Perfektně zvládnutou habaneru i seguidillu odměnilo publikum vřelým potleskem. Vrcholem Maršálové však byla karetní scéna se stínem předtuchy blízké smrti a závěrečný duet s Donem José v podání Alexandra Vovka. Escamilla ztvárnil herecky poněkud toporný Nikolaj Někrasov, pěvecky však obstál na výbornou. Lyrický protipól Carmen a Escamilla představovala Micaela Olgy Procházkové, která sklidila uznání za svou árii ve třetím aktu. Velmi dobře si vedli i ostatní pěvci – především Katarína Kramolišová jako Frasquita, Katarína Vovková jako Mercedes, Vladimír Němec a Petr Murcek v rolích podloudníků Dancaira a Remendada. V publikem velmi oceňovaném dětském sboru vystoupily děti z pěveckého sboru Cvrčci.
Orchestr Slezského divadla, který řídil Jaromír Krygel, hrál s menšími nepřesnostmi (především v žestích), precizně však byly provedeny orchestrální předehry, které otevírají jednotlivá jednání. Sboristé, jež připravila Jitka Kaplová, měli nezastupitelnou úlohu i v tanci společně s baletním sborem – v choreografii Jiřího Kyseláka.
Opavské nastudování Bizetovy Carmen se jistě stane hojně navštěvovanou inscenací repertoáru Slezského divadla. Výběr titulu, jeho velmi kvalitní nastudování a obsazení domácími i hostujícími umělci skýtá naději v několikeré navštívení této operní lahůdky.TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit
S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La celý článek
HUDBA
Hudební tipy 21. týden
Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pesimistická vize inspirovaná Orwellovým románem
Brazil
Jak snadné je stát se nepřítelem státu! Pesimistická vize nedaleké budoucnosti, inspirovaná Orwellov celý článek