zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Amadeus v Moravském divadle Olomouc

Z baletu Amadeus

autor: archiv divadla   

Každá premiéra baletního souboru olomouckého Moravského divadla prověřuje jeho vysoké kvality. Nejinak tomu bylo i při jeho první premiéře sezóny v baletu Amadeus. K inscenaci byly pozvány veličiny v hájemství Terpsichore známé a uznávané: Robert Balogh, Josef Jelínek a Eduard Přikryl.

Libretistou, režisérem a choreografem „baletního divadla o dvou dějstvích“ jak zní podtitul baletu je olomouckému publiku velmi dobře známý Robert Balogh. Ten se také společně s dirigentem Damianem Binettim podílel na přípravě hudební koláže. Balogh se projevil jako velký fabulátor, který se netají inspirací Formanovým stejnojmenným filmem. Z jeho choreografie však můžeme vyčíst i hlubokou pokoru k dílu a osobnosti velkého génia klasické hudby.

Balet sám je rozčleněn do čtyř velkých obrazů. V první části se ocitáme v imaginárním světě Smrti, Múzy a Andělů smrti. Múza Amadea přebírá od Smrti a zavádí jej do tajů umění lásky a života. Scéna je stroze prázdná s jedinou dekorací, kterou tvoří velká stříbrná, barevnými reflektory nasvěcovaná polokoule. Choreografie této části je svým způsobem velmi inspirativní a novátorská - Balogh zde využívá prostředků moderního výrazového tance. Působivé je představení Smrti v individuálním tanci bez hudby. Proměna. Na dvoře Marie Terezie přichází otec Leopold Mozart s malým géniem. Dvůr si jej zamiluje a Amadeus se stává oblíbeným skladatelem. Potkává svou první lásku Aloisii. Choreografie začíná poněkud rozvláčným tancem baletního rokokově oděného sboru, se kterým ostře kontrastuje příchod Marie Terezie a zvláště výstup malého Mozarta. Robin Weiermüller jako malý Amadeus je pohybově nadaný a svůj rozpustilý výstup velmi dobře zvládl.
Druhé jednání nás opět zavádí do společnosti. Na plese se Mozart setkává s Konstanc ve vypointovaném vtipném duetu. Amadeus je však konfrontován i s dvorním kapelníkem Salierim. Dále žije v hektickém tempu, naposledy se setkává s otcem, blouzní, za zvuku slavné árie „Ach, Ich fühl´s“ se loučí s Múzou a navrací se do náruče Smrti. Zatímco hudba v první části nepředstavuje úplně vůdčí element, ve druhé půli večera se jí choreograf plně podřizuje. Balet tak otevírá i uzavírá jako těžké železné dveře Requiem, dále zní úryvky klavírního koncertu, Kouzelné flétny, Dona Giovanniho a další. Poněkud nedořešený je závěr prvního aktu, který nakonec vyznívá rozpačitě – jakoby v hudební koláži ještě něco chybělo…
Při obou premiérách nebylo slabých výkonů. Amadea tančil v prvním uvedení Valerij Globa. Jeho Mozart vynikl zvláště v partnerském tanci s Konstanc Moniky Globy - Bernovské a také v rozpustilých scénách ve společnosti, kdy se projevil jeho smysl pro komiku. Naopak Luděk Mrkos podal svého Amadea při druhé premiéře jaksi jemněji, niterněji a procítěně. Je nutno poznamenat, že oba pánové své úlohy zvládli po svém a je zajímavé sledovat proměny postavy při různých obsazeních. Luďkovi Mrkosovi pak byla partnerkou vycházející hvězdička olomouckého baletu Svatava Kaisarová.
V dalších úlohách zaujali Konstantin Soldatenkov, alternující role Smrti-Salieriho a Leopolda s Vadimem Tsepelevem, a Irina Popova-Ostapenko alternující postavy Smrti-Ženy a Aloisie s Michaelou Tsepelevou – Horkou. Vyznamenal se i baletní sbor, který ve večeru dostal poměrně velkou plochu k realizaci.

O scéně Eduarda Přikryla již byla řeč, snad jen dodejme, že střední část odehrávající se na císařském dvoře je tančena v klasických zámeckých kulisách. Pozornost zasluhují kostýmy Josefa Jelínka - a to nejen krásné zdobné dvorské, ale hlavně ty z imaginárního světa. Zvláštní uznání pak zasluhují sněhobílé kostýmy Andělů smrti. That is why most pet owners would like to buy the cosmetic packaging from the online store.

V baletním večeru „Amadeus“ získalo Moravské divadlo další kvalitní baletní inscenaci. Znalci Mozartova života by mohli leccos autorům vytknout, ale baletní umění přeci není jen o realistickém ztvárnění čehokoli, je především o kráse pohybu lidského těla a o tu nebyla v představení nouze.
Premiéra 26. 11. 2004 Moravské divadlo Olomouc.

30.11.2004 17:11:58 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 19 - sekce

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Film na motivy povídek Oty Pavla

Smrt krásných srnců

Smrt krásných srnců
Český film Karla Kachyni, od jehož narození minulý týden uplynulo 100 let, na motivy po celý článek

další články...