zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jakobín – recyklovaný?!?

Antonín Dvořák  Jakobín

autor: archiv divadla   

Poslední premiérou opery olomouckého Moravského divadla a zároveň poslední premiérou uplynulé sezóny bylo nastudování Dvořákova Jakobína. Vedení divadla se nesnažilo zatajit, že výprava k opeře je staršího data a že ji mohli vidět už diváci v Opavě (premiéra 15. června 2003) a v Českých Budějovicích (premiéra 3. prosince 2004). Samozřejmě proti tomu nic nemůžeme namítat – zeštíhlené rozpočty přímo nutí divadla (zvláště ta vzdálenější od Prahy) k improvizaci, ale vnucuje se otázka: kde ještě v poslední době Jakobín nebyl na repertoáru, a kde by se okoukané dekorace a kostýmy uživily?
Scénu navrhl Martin Víšek. Prvnímu jednání (snad prostranství před vstupem do zámku) dominuje vlevo hranatá kašna (stylově moc nezapadající) vpravo kašírovaná socha světce a v pozadí nakreslené střechy chaloupek s kostelíkem... prostě idyla. Druhé jednání nás zavádí do školní třídy učitele Bendy (se zavařeninami? na policích) a třetí na zámek. Vkusné a prostředí odpovídající kostýmy navrhla Růžena Vičarová.

Režisérem představení je stálý host olomouckého divadla - zkušený Václav Věžník, (stejně jako u obou předchozích uvedení Jakobína v Opavě i Českých Budějovicích) a evidentně mu již potřetí dělá rozehrání děje na scéně nemalé problémy. Výše zmiňovaná kašna slouží v představení jen k tomu, aby si v ní jednou smočil purkrabí kapesník. Socha světce je na tom podobně – na její vztyčenou ruku je posměšně vsazen purkrabího klobouk (neřku-li, že se při tomto aktu „pískovcová“ socha nebezpečně chvěje). Václav Věžník se víceméně omezil na tradiční akce a nevyvaroval se příliš zavedených operních klišé. Poslední jednání pak působí poněkud rozvláčně. Škoda, stále vzpomínám na jeho tradiční, ale velmi úspěšnou (i u kritiky) olomouckou Lišku Bystroušku.

Díky pokračující rekonstrukci Moravského divadla byla na závěr sezóny uvedena pouze dvě představení Jakobína v předpremiéře (15.6.2006) a premiéře (16.6.2006). V premiérovém večeru vystoupili s různě kvalitním vkladem inscenaci jak kmenoví sólisté MDO tak i hostující umělci. Skvělým učitelem Bendou byl Ondřej Doležal, který si svou roli evidentně užívá, jeho dceru Terinku příjemně zpívala Terezie Švarcová, Jiřího Aleš Voráček (s několikerými problémy ve výškách – ale ruku na srdce Olomouci stále schází další tenorista a přesvědčivý Aleš Voráček by mohl být zván na Hanou častěji). Bohušem byl Vladislav Zápražný, Julií Lea Vítková. Purkrabího Filipa hrál a zpíval Jan Hladík – z jeho projevu bylo více než patrné, že je zvyklý na větší scény (Janáčkova opera Brno), ale je faktem, že jeho purkrabí (i bez zbytečného přehrávání – tiky) by mohl být vzorový. Jako hrabě Vilém z Harasova se dobře uvedl David Szendiuch, kterému se i přes silné líčení nepovedlo zakrýt své mládí... Další role patřily nadějnému Petru Císařovi (Adolf) a Olze Koubkové (Lotinka). V divácky úspěšné školní scéně si zazpívaly děti z pěveckého sboru Concordia pod vedením Věry Číhalové.
Orchestr Moravského divadla řídil a inscenaci nastudoval dirigent Tomáš Hanák. Hrálo se ovšem víceméně na kvantitu a ne na kvalitu. Orchestr byl až příliš hlučný, mnohdy překrýval sólisty i sbor! V posledním jednání se však umoudřil.

Olomoucký Jakobín má stále ještě dost dohánět a je dost důvodů si nad partituru Jakobína opět sednout. Přes všechny nedostatky inscenace věřím v jeho dlouhé setrvání na repertoáru – už z toho důvodu, že Dvořákova hudba je krásná a dokáže oslovit diváky každé věkové skupiny. Úspěšná premiéra a kladné reakce publika jsou toho důkazem.

Antonín Dvořák Jakobín
Dirigent Tomáš Hanák, režie Václav Věžník, scéna Martin Víšek, kostýmy Růžena Vičarová. Moravské divadlo Olomouc, premiéra 16. června 2006.

26.6.2006 18:06:06 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek

další články...

HUDBA

Luboš Pospíšil má nový singl

Luboš Pospíšil

Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 18. týden

Dustin Hoffman (Maratónec)

Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále celý článek

další články...