Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta
autor: archiv
zvětšit obrázekNa sobotní večer 28. června 2008 je od 19:00 h zařazena do vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava opera Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. Komická opera o dvou dějstvích na libreto Karla Sabiny (I. verze z roku 1866). Záznam představení z Tylova divadla v Praze z roku 1974. Připravila a uvádí Taťána Součková. Osoby a obsazení: Krušina, sedlák (Miloslav Pařízek), Ludmila, Krušinova žena (Oldřiška Procházková), Mařenka, Krušinova dcera (Jitka Soběhartová), Mícha, gruntovník (Josef Linek), Háta, Míchova žena (Eva Marková), Vašek, Míchův syn (Vladimír Doležal), Jeník, Míchův syn z prvního manželství (Miloš Ježil), Kecal, vesnický dohazovač (Luděk Vele), Principál komediantů (Lubomír Vraspír), Esmeralda, komediantka (Jana Kloučková), Indián, komediant (Aleš Hendrych). Pěvecký sbor a Symfonický orchestr posluchačů Pražské konzervatoře řídí Libor Hlaváček.
Bedřich Smetana po svém návratu ze švédského Goeteborgu v roce 1861 usiloval o vytvoření původní české opery. Vhodné libreto se mu však podařilo získat teprve po roce od všestranného spisovatele, básníka a novináře Karla Sabiny. Tímto libretem bylo historické drama Braniboři v Čechách se silnou nacionalistickou a sociální tendencí. Přestože libreto bylo z hlediska dramatické výstavby velmi nedokonalé, Smetanovi se ho podařilo naplnit hutným, patetickým a pěvecky nesmírně náročným hudebním výrazem. Ihned po dokončení Braniborů v Čechách se Smetana rozhodl pro kompozici nové opery – Prodané nevěsty. Smetana ovšem pojal úmysl vytvořit národní komickou operu velice vážně. Libreto, které pro něj i tentokrát napsal Karel Sabina, nechal nejprve v roce 1863 zevrubně přepracovat. Přesný postup jeho práce není znám, přesto je zřejmé, že se nová opera rodila velmi pomalu a že Smetana pečlivě hledal adekvátní hudební styl. Jako první z celé opery vznikla - netypicky z hlediska dobových zvyklostí - předehra, a to v úpravě pro klavír a čtyři ruce. Tužková skice opery byla pak dokončena až v říjnu 1865. Partituru dopsal Smetana 15. 3. 1866. Mezi původními verzemi některých čísel opery a jejich konečným zněním v partituře jsou často velké rozdíly, svědčící o tom, že Smetana hledal jejich optimální podobu průběžně až do poslední chvíle.
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma ...celý článek
Z první řady: Rusalka z Toulouse
A. Dvořák: Rusalka z Toulouse
Lyrická pohádka o třech dějstvích na libreto J. Kvapila v podání souboru Théa ...celý článek
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev celý článek
HUDBA
Luboš Pospíšil má nový singl
Po úspěšném albovém projektu Poesis Beat (2021) a loňských oslavách 40 let od prvního vydání dnes již legendár celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 18. týden
Tajemství života KHM
Pátrání po nevyjasněných záhadách v životě básníka Karla Hynka Máchy (2010). Režie I. celý článek