Amande In: Křída a sýr
autor: archiv
zvětšit obrázekAmande In, absolventka pařížské akademie a původem Francouzka narozená v roce 1981, žije již čtyři roky v pražském exilu. Anglický výraz „křída a sýr“ vyjadřuje naprostou odlišnost, pokud je něco v Anglii jako křída a sýr, je to u nás jako nebe a dudy. Jak s rozdílností pracuje Amande In se mohou podívat návštěvníci pobočky Městské knihovny v Praze na Opatově od 2. do 27. listopadu 2010.
Amande je známá převážně velmi náročnými, ale zároveň citlivými site-specific instalacemi. Pomocí „nesprávného“ užití všedních předmětů v nich zkoumá divákovo vnímání výstavního prostoru a uměleckého díla. Její díla často žijí, stárnou a umírají s trváním výstavy a jen málokdy své působení omezují pouze na zrakové vjemy.
Pro výstavu v pobočce Opatov si Amande In připravila dvě na míru ušité instalace ve foyer a v knihovně samotné.
Co v předsálí knihovny spojuje sešity ručně nalinkované, sešity s podivně natištěnými linkami, jejichž listy byly v různých variacích proházeny a list papíru, jehož linky tvoří nit volně se rozlévající mimo jeho okraje a padající jako pramínky vody na skleněné police vitríny, je na první pohled právě jejich prázdnota. Uvnitř prostoru knihovny, kde jsou na listech papíru vytištěny tisíce slovem vyjádřených myšlenek, nám Amande In ukazuje listy zdánlivě prázdné. Její linky jsou však ve skutečnosti plné významů jako písmena v okolních knihách. Stejně jako jsou vytištěná písmena bez jejich porozumění čtenářem pouhými barevnými poli, i Amande In pracuje s linií jako se zdánlivě abstraktním znakem odkazujícím k něčemu jen nepřímo. Používá však jakousi zvláštní metonymii, kdy je přítomnost nahrazena právě jejím chyběním.
Uvnitř knihovny samotné začlenila Amande In do jejího provozu sérii kreseb Vítězové, které vznikly během workshopu s opatovskými dětmi 4. listopadu. Jedná se o kresby, které, ač velmi jednoduché a často neúplné, potvrdily to, že jsou kresbami proto, že publikum, před kterými je Amande kreslila, uhádlo, co vlastně zobrazují. Jak jinak také určit to, co je kresba, než jako zobrazení něčeho pomocí čáry.
Amande nám tak ukazuje, že kresba je hlavně nositelem sdělení a její krása vychází právě z její jednoduchosti a zkratkovitosti. Podstata umění tak nespočívá v prvé řadě v umění vytvořit něco krásného, ale hlavně v tom něco s ostatními sdílet. Řada kreseb se může zdát na první pohled neúplná. Ve skutečnosti však jejich linie končí právě v momentě, kdy kresba dosáhla úplnosti svého sdělení, tedy kdy bylo publikum schopno uhádnout, co vlastně zobrazuje. Zkratkovitost a fragmentárnost jednotlivých kreseb nám také ukazuje podstatu našeho vlastního poznávání. Co vlastně dělá stůl stolem, čtverec čtvercem nebo smutek smutkem, a také proč je tak nazýváme.
Kde a kdy můžete výstavu navštívit: Městská knihovna v Praze, pobočka Opatov, Opatovská 1754, Praha 11 PO-PÁ 9:00-19:00, SO 9:00-15:00.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Proměny nonverbálního divadla
V Nakladatelství AMU vychází rozsáhlá kolektivní monografie s názvem Proměny nonverbálního divadla. Mapuje koř celý článek
HUDBA
Max Barskih: Nést se na jeho hudební vlně
Dnes je Max Barskih jeden z nejoblíbenějších a nejžádanějších zpěváků nejen na ukrajinské hudební scéně. Vyrůs celý článek
OPERA/ TANEC
Pavel Černoch se představí v Hamburku
V neděli 12. května se tenorista Pavel Černoch poprvé představí v opeře Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcen celý článek