Světlo, které osvěcuje
autor: archiv
zvětšit obrázekVelká úsporná žárovka se rozsvítila, aby vrhla světlo na SVĚTLO! LIGHT UP THE LIGHTS!, výstavu pořádanou Muzeem Kampa a nadací Bohemian Heritage Fund a zasvěcenou scénografu Josefu Svobodovi a režiséru Robertu Wilsonovi, dvěma postavám, které ovlivnily světové divadlo.
Výstava není sbírkou fotografií a dokumentů o životě a díle, jak bývá nechvalným zvykem, nýbrž „sbírkou“ zážitků, jejichž prostřednictvím můžeme porovnávat způsoby, jakým oba tvůrci zacházeli se světlem. „Zatímco Josef Svoboda pomocí světla vytvářel příběhy a dramata, Robert Wilson jím maluje uhrančivé scénické obrazy“, říká Daniel Dvořák, který výstavu koncipoval. Pro oba představovalo světlo počáteční bod, z nějž se inscenace odvíjí, tvůrce divadelního prostoru i samotného aktéra děje.
Návštěvník vstupuje do několika černých komor v přízemí muzea, kde probíhají určité akce. V jedné běží projekce s průřezem Svobodova díla, kde při spatření zejména starších Svobodových zahraničních i domácích scénografií nezbývá než si povzdechnout. Z jiné projekční ploch na nás nepohnutě hledí herečka Winona Ryder, jejíž videoportrét se liší od fotografie jen nepatrným občasným pohybem oka. „Divadelním kukátkem“ – malým kulatým okénkem můžeme pozorovat postavu „Einsteina na pláži“, scénu z inscenace opery, kterou vytvořil Robert Wilson a Philip Glasss se slavnou Wilsonovou židlí v předním plánu. Reálnou židli – proslulou Wilsonovu rekvizitu pak najdou návštěvníci v různých velikostech a provedeních např. v ochozu - „židli se stínem“ nebo zmenšenou zavěšenou na stěně. Na nástěnných obrazovkách běží ukázky z Wilsonových operních inscenací – je zde i současná verze Káti Kabanové pro Národní divadlo v Praze (pro ND inscenoval Wilson v roce 2002 Janáčkův Osud a nejnověji činohru Čapkovy Věci Makropulos). Pro dokonalý dojem jsou opatřeny sluchátky, kde lze poslouchat operní hudbu. Část stěn zabírají kreslené Wilsonovy scénické návrhy, vystupující ve funkci samostatných obrazů - Robert Wilson je uznáván rovněž jako vynikající malíř - zapůjčené většinou od soukromých sběratelů. Další plocha ukazuje modely Svobodových nejvýznamnějších scénografických návrhů.
Výstava významná nikoliv množstvím exponátů, ale důrazem na souvislosti a protiklady osvětlující principy tvorby obou uměleckých velikánů, si bezesporu zaslouží být navštěvována nejen divadelníky, ale kýmkoliv, komu jde o kulturu. V Muzeu Kampa v Praze se koná do 6. února 2011.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi
28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě celý článek
HUDBA
Metronome Prague ohlásil zvučná jména rapové scény
Metronome Prague, metropolitní hudební a společenská událost roku, proběhne 20. – 22. 6. 2024 ve zrekons celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera celý článek